Media böjer sig för islam

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-10-25 09:15:00
aguirre
jag är kristen. Om du väljer att urinera offentligt på en Jesusstaty så stör det mig inte att du har laglig rätt till det. Däremot skulle jag ju anse att du var en okänslig idiot.
Det stör mig inte att Vilks gör en rondellhund av mohammed men jag tycker att han är en billig publicitetshora och en egocentrerad idiot.
Lika väl som han har rätt att göra sin "konst" så skall media spegla det tramsdumma i hans tilltag. Att media tar muslimernass känslor på allvar är ok, men att dom tar Vilks på allvar är ju milt sagt korkat.
Inlägg #2: Postat: 2010-10-25 11:43:00
Lars-Erik Molin
Det finns en fundamental skillnad mellan islam och kristendom. Jesus dog, uppstod, lever och kan mycket själv bevaka sina intressen. Det finns därför ingen anledning för de kristna att med våld ingripa mot de som är emot honom. Det klarar han själv om det skulle vara aktuellt. De kristnas uppdrag är att visa vägen till Kristus. Muhammed däremot är död och därför måste hans intressen bevakas av hans anhängare. Detta tar sig ofta våldsamma uttryck.
Inlägg #3: Postat: 2010-10-26 15:12:00
Thomas L. Aabo
Undar vad Jesus har för personummer. ;-
Inlägg #4: Postat: 2010-10-26 15:47:00
Leif-Arne
#3 00 00 00 9009 ?
Inlägg #5: Postat: 2010-10-26 16:07:00
Leif-Arne
Korrigerar; 00 00 00 9010
Inlägg #6: Postat: 2010-10-26 16:11:00
Leif-Arne
Preciserar: 00 00 009010 , för den som är född minst 100 år tillbala i tiden ändras det streck som normalt finns mellan 6 och sjunde siffran till ett plustecken.
Inlägg #7: Postat: 2010-10-26 16:23:00
Janne B
NOG har Leif-Arne fått ett något slätstruket utseende - i vart fall i min dator....
Inlägg #8: Postat: 2010-10-26 16:26:00
Janne B
Thomas Handlingarna från den stora Skattskrivningen år 00 har förkommit på fögderiet i Betlehem.
Inlägg #9: Postat: 2010-10-26 16:55:00
Leif-Arne
#7 Jag råkade leka lite med ett bildbehandlingsprogram. Det märkligaste är att i min dator bluir det ingen bild alls.
Inlägg #10: Postat: 2010-10-26 19:40:00
forsblom
Skärpning Leif-Arne och Janne B! Om ni inte har något vettigt att säga så tycker jag att ni ska knipa käft! Vad är det för kärringtrams! Ni beter er som snorungar i en tredjeklass! Men om ni vore så små skulle jag ha överseende med ert beteende!
Inlägg #11: Postat: 2010-10-26 20:31:00
Leif-Arne
#10 Du, jag står i telefonkatalogen, sök upp mig om du vill bli personlig.
Inlägg #12: Postat: 2010-10-26 23:18:00
Anna Nyhm
Som lärare borde du väl veta att det är förbjudet i skolans värld att kränka andra med anledning av kön, religion, sexuell läggning, funktionshinder o.s.v.

Vad ska man säga till barnen, tycker du?

Att det är förbjudet med kränkningar fram tills ni har slutat nian, men sen är det fritt fram?

Är detta budskapet som ska infogas i likabehandlingsplanerna?

Hur gör/säger ni på din skola

Om vi, enligt dig, ska ha fullständig yttrandefrihet, ska det då exempelvis vara tillåtet att avbilda/skulptera en vuxen mans våldtäkt av ett spädbarn, för att sen ställa ut på museum eller i skollokaler?

Ska det vara tillåtet att göra nidbilder av multihandikappade människor och propagera för att de borde avrättas i stället för att ligga samhället till last?

Jag bara undrar, vad innebär fullständig yttrandefrihet?
Inlägg #13: Postat: 2010-10-27 02:56:00
forsblom
!Anna allt i allo!"

Voj, voj, och hej, hej Anna! Spänn av i den vattensjuka myren i torneträsk med grabbarna! Men om du vill att jag ska bemöta min artikel så ska det vara inget trams! Folk skriver så mycket att de blockerar mejlet!
Inlägg #14: Postat: 2010-10-28 11:50:00
Anna Nyhm
Jag frågar dig om din åsikt eftersom du utger dig för att vara lärare och därmed borde vara bekant med likabehandligsplanerna. Det kan bli svårt att förklara för eleverna att i skolan får mann inte kränka, men sen är det fritt fram, för efter nian är yttrande friheten viktigare än att behandla alla lika, för det är ju så det framställs i debatten. Jag frågar dig också om rätten till yttrandefrihet inte har någon gräns, enligt dig, och om det har det, var går den i så fall. Jag förstår inte varför du anser mina funderingar vara trams och jag förstår inte heller varför du försöker skämta bort mina frågor med skämt om Norrland. Visst, mina exempel kan ses som ytterligheter, men jag vill bara försöka få fram var DIN gräns går, för vad som DU anser kan vara oacceptabelt.
Inlägg #15: Postat: 2010-10-28 12:25:00
forsblom
Anna: Jag tycker att din fråga skjuter över målet eftersom min artikel främst riktar sig till journalister.
Inlägg #16: Postat: 2010-10-28 19:43:00
Anna Nyhm
Nja du, du skriver ju OM journalister och inte TILL dem. Din oförmåga/ovilja att svara på mina frågor, tolkas därför med rätta att du inte vill/vågar stå för vad du har skrivit, Det är svårt att förstå varför du inte kan svara på vad DU anser vara acceptabelt/icke acceptabelt utan att försöka skämta bort frågorna med norrländska exempel. Jag är alldeles säker på att de allra flesta anser det vara kluvet att i skolans värld är det helt oacceptabelt med kränkningar, för att senare vara helt acceptabelt. Jag menar, det är bara ett kort sommarlov mellan den sista tiden på gymnasiet och tills den unge anses vara vuxen. Det är en fruktansvärd dubbelmoral att det i dessa båda världar ska gälla så olika förhållningssätt. Att du som lärare inte vågar stå för vad du har skrivit, måste därför ses som ytterst anmärkningsvärt.
Inlägg #17: Postat: 2010-10-28 22:08:00
forsblom
Nej du Anna! När jag kritiserar media så är det inte samma sak som att jag pratar om skolvärlden. Sanningen är att lärare och journalister har olika yrkesuppgifter och det tror jag också att du själv förstår. Som lärare är min uppgift att undervisa i de ämnen som jag är ansvarig för och det har inget att göra med vad som för dagen skrivs i media. Naturligtvis ska inte läraren eller skolan kränka någon elev. Den som vill kränka någon har friheten att göra det utanför skolan, eller om vi säger, i vuxenvärlden.
Inlägg #18: Postat: 2010-10-28 23:40:00
Anna Nyhm
1 Men VAD säger du till dina elever, när de frågar dig varför man inte får kränka i skolans värld, när det är fritt fram utanför? 2Att det bara är "vuxna" som har rätt att kränka? 3Att yttrandefriheten bara gäller vuxna? 4Att man får kränka myndiga elever

Visst har du som lärare ansvar för att undervisa i de ämnen som du är ansvarig för, men du är även skyldig att undervisa dem om likabehandlingsplanen ÄVEN om du sätter yttrandefriheten före.?
Men om vi håller oss till "vuxenvärlden" då, anser du att det inte finns någon gräns för vad som är kränkningar, att det inte finns något som är okränkbart? 5
Inlägg #19: Postat: 2010-10-28 23:43:00
Anna Nyhm
6Anser du det vara fritt fram att kränka barn UTANFÖR skolan. 7Anser du det vara okey att kränka dina vuxna kolleger?
Inlägg #20: Postat: 2010-10-29 00:13:00
forsblom
Men vad fan! Anna kanna galen panna! På fråga ett 1 svarar jag att ingen mobbing är tillåten i skolan eller på fritiden. På fråga 2 svarar jag med mitt förra svar. På fråga 3 svarar jag med mitt förra svar. På fråga 4 svarar jag att det finns en verklighet som skiljer sig från grundskolans ombonade och med rätta censurerade verklighet. Det är nu som eleverna förväntas öppet kunna diskutera olika och obehagliga samhällsproblem.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...