Mamma Mu och Kråkans ABC

Den här tråden diskuterar artikeln Mamma Mu och Kråkans ABC.
Inlägg #1: Postat: 2010-09-23 18:41:00
Leif-Arne
Mamma Mu är en riktig klassiker. Måste se till att det kommer barnbarn så jag får läsa de böckerna på nytt.
Inlägg #2: Postat: 2010-09-23 19:50:00
Jocke S-43
Mamma Mu är mycket bättre än den rätt odrägliga ungen Pippi. Ingen bra pedagogisk förebild eller Astrid favorit hos mig. Jag är f.ö. lite kluven till Astrid, hon är stilist, men naturalist. Skall man vara det i sagor? Antagligen. Annars gillade jag Petson, Lillasyster Kanin och Ludde på den rätt nära tiden det begav sig...
Inlägg #3: Postat: 2010-09-23 19:59:00
Leif-Arne
Pippi var först, en rätt odräglig anarkist, men kul, lär ha varit Nina Hagens främsta förebild. Astrids riktiga storhet kom senare i bl.a. Emil böckerna, framförallt miljöskildringarna. Där finns några kortböcker som är ruskigt bra, Sunnanäng t.ex.
Inlägg #4: Postat: 2010-09-23 20:07:00
Jocke S-43
Nina Hagen, styvdotter till Wolf Biermann som sjöngs in av Lena Granhagen. Tyvärr blev jag av med bandet.
Inlägg #5: Postat: 2010-09-23 21:00:00
Leif-Arne
Wolf Bierman, honom fick vi sjunga på lektionerna i tyska. Våra läroböcker var även aus der DDR, "Taxi nach Leibzig". Man kan undra vad vår tyska fröken egentligen hade för sig på Goete institutet om sommrarna.
Inlägg #6: Postat: 2010-09-24 10:33:00
Stefan Whilde
Pippi Långstrump har förstås ett stort hjärta, det kan man inte komma ifrån. Hon gör ingen skillnad på folk och fä. Dessutom ganska osvensk, och det behövs i ett litet land som vårt där saker och ting tenderar att bli en smula trångt. Konventioner, normer och allmän moral måste utmanas för att vi ska hålla oss vitala. Tycker jag.
Inlägg #7: Postat: 2010-09-24 11:12:00
Leif-Arne
Kunde bara inte låta bli att försöka verifiera kopplingen Nina Hagen Pippi med en länk Länk: youtube.com som lök på laxen en länk där Nina hyllar den andra av sina svenska förebilder. I inledningen saknas inte ens Lilla Gubbe
Laddar...