Stationshuset i Jörn

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2010-09-25 10:34:00
Janne B
Jag är nästan chockad över järnvägens stora förändring. jag jonna kring 1995 i Mellerud i Dalsland, där stationen nu blivit taxistation och mötesplats för bussar. Folk sa att SJ 30 år tidigare haft 300 anställda i Dalsland, folk som fick sin klön via Mellerud. Det stannade en del tåg där, man fick köpa v biljett via taxifolket eller på en resebyrå en kilometer bort. // På 1950 talat hade SJ i herrljunga massor av anställda. Nu har den sista stationsmästaren Lillemor F sagts upp. Jag pratade med henne för några dagar sedan. Hon visste inget om framtiden. // Samt på bensinstationerna kan man inte få den minsta hjälp med någonting. Tänk vilka framsteg....
Inlägg #22: Postat: 2010-09-25 11:17:00
Leif-Arne
#21 Det som är en paradox är att antalet resande ökat, men servicen är nedmonterad. Jag är även lite skeptisk mot de stora planerna om 300 km/h tåg, vore nog bättre att kosta på befintliga banor ett anständigt underhåll så att inte trafiken kollapsar vid första störning. Får man bara tågen att gå i tid så vinner man antagligen där nya resandegrupper.
Inlägg #23: Postat: 2010-09-25 20:14:00
Jocke S-43
Visst är det mysigt med tåg, och mer miljövänligt! Om man jämför med bil, och det bör man ju göra, av klimatskäl inte minst. Och visste ni att klimatet har ett kön? Så här skriver Miljöförbundet Jordens vänner i skriften "Har klimatet ett kön"? Gjord med ekonomiskt stöd från Ungdomsstyrelsen. Det innebär att skattepengar ligger bakom. Så här står det i skriften apropå män och bilar citat:

"Psykologen Karin Sandqvist har under flera decennier undersökt vår relation till bilar. Hon har listat sju exempel på hur bilkörning och bilägande hjälper män att leva upp till det rådande idealet för manlighet. En man ska nämligen…
1. Vara aggressiv och ha makt. Att köra bil hjälper honom med det.
2. Vara äventyrlig och ta risker. En bil erbjuder möjligheter för ett sådant beteende.
3. Vara sexuellt aktiv. En bil ger honom sådana möjligheter och symboliserar dessutom potens.
4. Vara ekonomiskt framgångsrik. En bil bevisar det.
5. Kunna erbjuda skydd och bekvämlighet för sin kvinna. En bil skyddar mot väder och fysiskt arbete.
6. Vara en respekterad ledare för sin familj. Med fadern bakom ratten så är han självklart det.
7. Ha kunskap och färdigheter inom teknik. Att fixa med bilen stärker hans tekniska kompetens."

Tuff tuff med tåg alltså!
Inlägg #24: Postat: 2010-09-25 20:40:00
Leif-Arne
#23 Där ser man, och jag som alltid sett mina fordon som "hon" , utom lille pyttisen, Nisse Nissan, då. Å andra sidan, ett tåg är ett mycket bättre ställe att träffa nya bekantskaper på.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...