Alla skulle tjäna på höjd a-kassa

Inlägg #1: Postat: 2010-09-17 08:09:00
Rickard Fransén
Jag är inte särskilt insatt i det samhällsekonomiska av det du diskuterar och vet helt enkelt inte huruvida vi skulle gå plus eller minus i stadskassan genom att höja a-kassan så att folk kan köpa mer. Däremot tycker jag att det låter som en kortsiktig lösning att stadskassan ska finansiera att vi köper mer produkter av det vi själva tillverkar.

Är det inte bättre att bygga på en stadig grund av nya jobbmöjligheter? Istället för att ge en arbetslös pengar för att inte göra någonting kan man väl sporra dom med pengar för att antingen starta eget företag eller få anställning någonstans? Använd de pengar som skulle gått till a-kassa för att subventionera ett jobb åt den arbetslösa istället. Denne blir sysselsatt, hjälper till att producera till en billigare kostnad och får en lön som bygger på aktuellt arbete och inte tidigare arbete.
Inlägg #2: Postat: 2010-09-17 11:11:00
Jocce
Inte för att jag är religiös, men är det i Bibeln, eller är det ett kinesiskt tänkespråk, vet inte men "Ge en man två fiskar och han överlever dagen - lär honom att fiska och han överlever i hela sin framtid" är väl en god beskrivning av skillnaden mellan arbets- och bidragslinjen???
Skulle JAG få 20 000 per månad utan några krav såge jag då ingen anledning att arbeta, möjligen med lite lönande svartjobb då och då..
Inlägg #3: Postat: 2010-09-17 12:04:00
Carina
Vad är det vår kultur lär våra barn att fiska efter?
Laddar...