Inlägg #1: Postat: 2010-09-17 08:34:00
|
steno |
Bättre att skriva nu än att skriva "Jag visste det" efter valet
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-09-17 11:15:00
|
Jocce |
Tuffare att visa vad man tycker FÖRE valet.
Mästare i efterklokhet och modifierad historieskrivning brukar ju vanligen vänstern vara!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-09-17 13:17:00
|
steno |
I väntan på den här igår morse så skickade jag den på chans till Newsmill. Döm om min förvåning när den publicerades efter en halvtimme. Det enda som var ändrat var rubriken:
Länk: newsmill.se
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-09-17 15:16:00
|
steno |
Fredagkvällens partiledaredebatt avslutade tidigare valrörelsen.De tog ledigt fram till valvakan. Nu ser jag att det är full skjuts både i TV och ute på torgen till och med på valdagen. På valdagen borde väljarna vara fria att rösta i lugn och ro. Dessutom borde opinionsmätningar vara förbjudna en månad före valet. Nu påverkar de utgånge
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-09-17 15:16:00
|
steno |
Vad tycker ni andra om det?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-09-17 15:21:00
|
steno |
Den som tror att LO-förbundens medlemmar inte kan tänka själva när det gäller det politiska valet kan läsa tidningen Byggnadsarbetarens
"Tyck till"
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-09-17 16:33:00
|
seniorsenior |
Det är skolans fel att sosse-i-täten förlorar makten. Hade man gett f.....n i att sprida så mycket kunnande om än långt ifrån tillräckligt till så många så hade väljarna fortsatt familjetraditionen.
En man i 40-årsåldern en bit upp på karriärstegen yttrade en gång; "Jag kan inte rösta på annat än sossarna och det har farsan alltid gjort"
Den tiden tiden är förbi och förlusten som ni förstår sjävförvållad. Man borde fortsatt tillammans med prästerskapet att hålla folket i tukt och herrens förmaning. - Men den kunskapen hade man inte.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-09-17 16:41:00
|
steno |
Tja, så kan man också se det. Varefter man studerade och läste kanske man ville ifrågasätta farsan och hans idér eller i varje fall pröva om det fanns någon substans. Sossarna har nog mycket rätt i grunden men om man regerar för länge och det skapas politiker- och LO-släkter, då är det risk att man ser sig för litet omklring. Precis som farsans pojkar som röstade som ha
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-09-18 10:05:00
|
steno |
Mona Sahlin var skärptare än på länge men Ohly är ett sänke, vem kan tänka sig honom som minister i regeringen? Andra var förutsägbara Reinfeldt behöll sitt lugn och säkerhet när oppostitionen tog fram kvällstidningsfalle
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-09-18 11:21:00
|
steno |
Kommunal och Eskilstuna kommun har avtalat om rätt till heltid. De övriga facken protesterar, de har inte fått varit med att förhandla. Det här är fackligt politiskt samarbete S och LO. Löntagare i övrigt har ingen tala
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-09-18 19:00:00
|
steno |
"Det är intressant och symptomatiskt att det tycks finnas en generationsskillnad mellan äldre och yngre personer med koppling till arbetarrörelsen", skrev signaturen Anders som kommentar till min artikel på newsmill med liknande innehåll. "De äldre bejakar nödvändigheten av arbete som grunden för välstånd medan de yngre bejakar nödvändigheten av bidrag. När gick rörelsen fel?
För övrigt tack för en insiktsfull artikel"
Ja när gick rörelsen fel? Jag gav ett svar men är det flera som har en åsikt om det?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-09-18 19:46:00
|
Jocke S-43 |
Tja, bidrag är väl en säkrare kaka än arbete i dessa tider? Vi kan inte bara knega oss till ännu mer välfärd, om både bristande resurser och ökande avfall sätter stopp! Miljö, reurs och fördelningsfrågor blir viktigast. Och politiker kan inte klara det här själv, tycka hit och dit och med mer eller mindre lyckade slogans! "Vi kan inte vänta", visst. Men det gäller väl inte bara sossar? Även barn på julafton, män på bröllopsnatten förr i världen iaf, kvinnor inför rea och jag vet inte vad!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2010-09-18 20:30:00
|
steno |
Politikerna behöver låtsas att de kan skaffa jobb medan det i huvudsak är konjunkturen och om det finns individer som passar till de jobb som finns som är avgörande. Litet Rot och lite RUT där men några massor kan de inte ge jobb åt, det är ju för övrigt skattebetalarna som betalar dem. Så det blir till att lita till att man utbildar sig till de jobb som finns och skapas av dem som tillverkar något
|
|
Inlägg #14: Postat: 2010-09-18 21:01:00
|
TRög |
Fundera över följande enkla model - är den rimlig eller helt galen - det handlar om RUT som sosse-i-täten gärna såg avskaffad. Men ungefär såhär måste utfallet bliva.
Olga - arbetslös invandrad kvinna - får jobb i ett städföretag med lön som gör att hon känner ett egenvärde och kan försörja sig själv.
Anna - 82 år köper städning osv inom ramen för RUT.
Anna betalar 300.- kronor men får arbete utfört för 600.- - staten betalar hälften dvs samma som Anna.
Av de 600.- får Olga två tredjedelar - 400.- i lön och på dessa betalar Olga skatt med cirka 120.- kronor och städföretaget arbetsgivaravgift med cirka 120.- kronor.
Olga handlar för sina 280.- kronor och då går det in 56.- kronor till staten i moms.
Av de 300.- subvention kronorna har 120.- 120.- 56.- kronor dvs 296.- kronor kommit tillbaka i bland annat kommunal skatt.
Olga försörjer sig själv har fått en självkänsla som inget försörjningsstöd kan ge till någon annan än den som inte vill jobba.
Kommunen betalar inte ut något försörjngsstöd.
En sådan bra affär måste man väl vara kommunist för att sätta stopp för.
Glöm inte att Anna därmed behöver mindre av den hemhjälp som hon inte kan få.
Ni får gärna ge er på mina siffror men det är åt det här hållet det pekar - snacka om Ohlyckliga idéer stöttade av en med nedböjt huvud bedjande mdelålders tant som ser sista chansen att bli statsminister gå henne ur händerna.
Vi har inte råd att fortsätta ge Olga försörjningsstöd och låta Anna klara sig bäst hon kan.
.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2010-09-18 21:43:00
|
steno |
Sahlin propagerade en tid ör Rut-avdrag men blev åthutad av Marita Ulvskog mfl. Det måste kännas att nu tvingas ha motsatt åsikt. S har hamnat helt fel här.Jag var en av de första som applåderade förslaget när den kvinnliga professorn lanserade det för 20 år sen i Almedalen. Skrev en artikel om det i DI. Jag skrev då inför ett val att kommunerna nog skulle sätta igång med servicen efter valet. Hemtjänsten har byggts ut ordentligt men folk föredrar rutsystemet och att få välja själva
|
|
Inlägg #16: Postat: 2010-09-18 22:16:00
|
ingloz |
steno, jag vill ha kvar RUT, för vad gör den som inte inte kan själv men ändå inte vill att att 20 olika personer från hemtjänsten ska passera fritt genom hemmets dörr ?? Utan vita RUT måste det bli svart om jag vill att samma en eller två personer skall hjälpa mej var gång.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2010-09-18 22:33:00
|
ingloz |
-steno, "Därför förlorar S valet" säger du. Men nu är det inte så enkelt att gissa utgången i morgon, och för min del spelar det ingen roll vem som vinner, blått eller rött - Men, det är jättebra, tycker jag, om blocken ligger så nära varandra som möjligt - då måste dom som blir styrande anstränga sej till max för att behålla folkets tillit.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2010-09-19 10:34:00
|
steno |
Ingloz min dator krånglade igår mitt i svaret. Visst måste rut behållas, jag har svårt att hitta skäl emot det och jag var en av de första som debatterade i ämnet när förslagwet kom.Ulvskog sade att kvinnor inte skulle sitta på andras ryggar och masen som sen blev vice riksbankschef sa "viskulle få ett pigsamhälle". Så restes hindren från början och gjorde det svårt för Sahlin och andra som försökte driva det.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2010-09-19 10:38:00
|
steno |
Ingen kan säkert veta hur det går men sossarnas chanser hade varit större om de lanserat sig som ett löntagareparti och skippat den ensidiga kartellen med LO. För att inte tala om framtiden. Det viktigaste är att sd inte kommer in arvtagarna från dem som kämpade för Hitler vilket du kan läsa om i Newsmill, Bosse Schön är det som skriver
|
|
Inlägg #20: Postat: 2010-09-19 15:28:00
|
ingloz |
#18/ Ja, steno, men så har jag också alltid tyckt att du har kloka åsikter.
|
|