Inlägg #1: Postat: 2010-09-15 11:55:00
|
Nettan999 |
Nån måtta får det väl ändå vara.... Vi bor ju i Sverige och här ska vi straffas tills vi dör för minsta överträdelse. En gång dömd, ALLTID dömd..... om ingen förstår det så är jag ironisk
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-09-15 12:29:00
|
Jan Olsson |
Han kan väl få ett "saftigt" avgångsvederlag? - leva livets glada dagar därefter - eventuellt emigrera till ett låglöneland - och njuta sitt otium - men allvarligt talat - hur f-n kom dom pån! - ingen koll alls i den kommunen? - jag tröstar mig med att han klarar säkert ut detta också - som han klarat ut 22-23 år i Kommunpolitiken - politik är ju det "möjligas konst" sägs det - fast det kanske blir svårare nu,än det varit innan. -
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-09-15 15:15:00
|
Thomas L. Aabo |
Du kan inte jämföra dödandet som våra soldater gör i krig med mord. Äpplen och päron!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-09-16 09:03:00
|
Anna Nyhm |
När jag, efter utbildning, sökte mitt första lärarjobb, var jag tvungen att lämna ett utdrag ur brottsregistret, gällande sex- och våldsbrott.
Gäller inte detta alla, som arbetar inom en kommun?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-09-16 09:51:00
|
Leif-Arne |
#4 Det gäller de som kommer att jobba med barn, de vilka har säkerhetsklassade arbeten och vissa yrken av speciell karaktät, som värdetransportör. Det är ett klart samhällsintresse att de som har avtjänat straff har en möjlighet att bryta sin tidigare bana, därför måste det vara möjligt att kunna få ett arbete även för den som suttit inne. KRIS gör ett jättebra jobb där bl.a.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-09-16 21:51:00
|
ombudet |
Jag har inte jämfört. Jag har konstaterat att hur vi ser på att döda en människa har med situationen att göra. När soldater skjuter eller bombar oskyldiga civila kan vara ett exempel på hur olika bedömningar vi gör. Det är OK att döda 700 civila med ett flyganfall men det är inte OK att en soldat går fram till en civilist och skjuter honom i huvudet.// Tar man flygbombandet som utgångspunkt så kan man väl konstatera att vi accepterar att barn,sjuka,gamla etc. dödas urskiljningslöst. Om vi gör det så kan man ställa sig frågan varför vi blir så upprörda över ett enstaka mord?// Detta är fortfarande inget försvar för att mörda utan mer en filosofisk diskussion om livets värde och, som vi brukar säga, okränkbarhet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-09-17 16:29:00
|
ombudet |
Borde tillägga för tydlighetens skull att det kommunen gör här är att straffa någon för att denne var sjuk för nästan 25 år sedan och då, som en följd av sin sjukdom, begick ett fruktansvärt brott. Men om han då inte var ansvarig för sina handlingar, varför sparka honom nu?
|
|