Låt inte plånboken styra valet

Inlägg #1: Postat: 2010-09-09 16:34:00
Leif E Ström
Har tidigare bemött en liknade artikel med ungefär samma visioner.
Då påtalade jag att det handlar alldeles för lite om ekonomi. Om de politiska valmanifesten och de processer som makthavarna tänker genomföra var tydligt ekonomiskt redovisade, skulle varje normalintelligent väljare få vetskap om vad denna valda process skulle innebära för henne som individ. Utgångspunkten för vidare fördjupningar skulle också få en relevans som vi idag inte får ta del av förrän efter sjösättningen. Då Palme stod på tå i talarstolen, betonade han ofta att politik var att förändra. Kan du påvisa något politiskt resultat i modern tid som inte har fått ekonomiska följder i någondera riktning? Alltså politik handlar om pengar. Mycket pengar. Dina pengar, mina pengar, andras pengar t.o.m pengar som man inte har. Politikerna skall hålla sig vid "sin läst". Riksdagens uppgifter är att stifta lagar, besluta om skatter och bestämma statens budget. Om de "folkvalda" fokuserade sig på dessa uppgifter och lät oss medborgare forma våra liv utan styrningar, skulle de personliga engagemanget för samhället få sin rättmätiga plats. Om inte, förändra för vem - för marknadskrafterna, för ekonomiska framtida kalkyler. Om du tittar dig omkring i samhället idag hittar du de trygga människorna bland de som förändrar minst.
Förändra sig kan ingen - men förbättra sig kan alla.
Inlägg #2: Postat: 2010-09-09 19:05:00
Carina
Apropå att välja.

Vad innebär det att tre av fyra av Sveriges grundlagar kommer att ändrats till förmån för Lissabonfördraget? Är det någon här som vet det? Jag vet det inte.

Jag har sökt på ”Lissabonfördraget” på internet men har svårt för att riktigt greppa vad de texterna egentligen säger. Sen beror det ju på om den som skriver är för eller emot Lissabonfördraget.
Men jag är heligt förbannad och förskräckt över att inte detta har tagits upp i media och av våra politiker och speciellt nu när vi står inför ett val.
Vad jag förstått så står samtliga partier inom våra båda block bakom Lissabonfördraget så oavsett vilket parti inom de båda blocken vi röstar på nu den 19 september så kommer det att ändras i vår grundlag, i regeringsformen.

En så viktig sak som detta borde väl lyftas upp ordentligt så att människor får en chans att förstå vad de ställs inför?

Tacksam om ni som har kunskap om detta kan hjälpa mig här.

Vad exakt innebär detta för Sveriges del?
Sveriges statsskick bestäms ju av våra grundlagar. På vilket sätt har/kommer Sveriges statsskick att förändras i och med detta?

Och hur kan man ändra i en grundlag utan att först förankra detta hos landets medborgare. All makt ska utgå från folket? Åtminstone borde vi ju får så mycket information som möjligt angående innehållet i detta, som jag förstått det, mycket komplicerade dokument.

Jag blir inte klok på det här. Valvakorna på Tv eller i tidningarna kan knappast anklagas för att bevaka svenska folkets intresse eller förmedla information som underlättar för oss att välja. Det handlar ju mer om underhållning och vem som är bäst klädd, vem som ”vann” debatten,vilken person som har mest karisma etc än om politik.
Inlägg #3: Postat: 2010-09-09 20:36:00
Leif E Ström
Carina du är säker på att du vill få en adekvat redogörelse för Lissabonfördragets inverkan på svensk suväränitet. Men är du lika säker på att i och med detta, din förbannelse skulle avta. Förmodligen inte. Du verkar vara en engagerad kvinna som inte valt dina fiender. Eftersom det inte att går att välja parti för att rösta emot, enligt egen utsago så finns det bara två lösningar. Bli den första kvinnliga Don Ouijottan. Eller fjärma dig ifrån den offentliga rummens högborg, genom att rösta blankt. Kan du inte finna en väg - så gör en.
Laddar...