Hur oligarkerna blåser massorna – Del 3

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2010-09-04 20:16:00
Grim Vindkall
#18 Leif-Arne, menar du att tillåtandet av ränta är huvudorsaken till att västra Europa började "utvecklas i snabbare takt än östra Europa och de södra medelhavsländerna? När försvann detta tabu förresten, sent 1500-tal? 1600-talet?

Påven förbjöd under medeltiden den kristna befolkningen att ta ut ränta. Notera att detta förbud inte gällde den judiska befolkningen.
Inlägg #22: Postat: 2010-09-04 20:23:00
Grim Vindkall
#20 Hehehe, i Gautjods skogar jag bor. Ej är så gott, som gott man säger, öl för människors ätt; ju mer du dricker, dess mindre vet du, vart vettet ditt tar vägen.
Inlägg #23: Postat: 2010-09-04 20:35:00
Lars Nilsson
Finns det något som heter "intellektuell analfabetism"? I så fall har såväl artikelförfattaren och samtliga kommentatorer utom Leif-Arne en akut släng av den sjukan.
Inlägg #24: Postat: 2010-09-04 20:38:00
Jocke S-43
22 Det beror väl på hur mycket vett man hade från början? Nu har jag iaf tvingats slå upp både "isoterisk" och "Spinoza" för rekapitulation, och NÄSTAN "panteistisk" idag. Kan vi hålla oss till samtiden, och se framtiden an?
Inlägg #25: Postat: 2010-09-04 20:40:00
Jocke S-43
23 Vad var det för argument för en toppolitiker? Sak, min gode Lars N, inte BARA person!
Inlägg #26: Postat: 2010-09-04 20:46:00
Dag Nilsson
Leif-Arne, Jocke och Grim, jag tycker inte det är fel med ränta på lån. Dock vill jag att endast Svenska staten skall ha rätt att skapa pengar genom kreditgivning. Givetvis måste penningmängden i landet öka i samma takt som tillväxten. Räntan får alltså inte sättas varken lägre eller högre än BNP:s ökning. Eftersom inga pengar kan bli till utan att en skuld som motsvarar pengarna samtidigt uppkommer så föreslår jag att all rikets infrastruktur typ vägar, skolor, sjukhus etc ska ses som säkerhet för slantarna. Alla pengar i landet blir då ett slags andelsbevis i nationens totala egendom. --- Det är inte svårt att ordna till det jag förslår. Men tydlig politisk vilja krävs. Bankerna förbjuds helt enkelt att skapa pengar vid kreditgivningen. Istället tvingas banken låna alla pengar den lånar ut. Låna av privata, av företag och framförallt av Svenska staten. Banken får ta ut ränta men även betala nästan lika mycket ränta till staten. I realiteten blir banken då en penningförmedlare och inte som nu en penningskapare.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...