Inlägg #1: Postat: 2010-09-02 09:59:00 | |
steno |
Det är magstarkt av Byggnads ordförande att först tala om grundlag,demokrati och fri åsiktsbildning och att släppa in valrörelsen och sedan prata om att man sätter munkavle på Sveriges löntagare.Hade han sagt att arbetsgivarna sätter mukavle på Mona Sahlin, Reinfeldt, Ohly och de andra politikerna hade jag kunnat ta honom på allvar. Nu är det exklusiv rätt för Byggnads fackliga ombud att propagera för socialdemokraterna han är ute efter.
Swedan undrar man om inte byggnadsarbetarna som andra behöver vara ifred under sin arbetstid. Gäller inte arbetslinjen för Tilly? |
Inlägg #2: Postat: 2010-09-02 12:59:00 | |
steno |
Det är väl så här LO och S ska driva valrörelsen tillsammans. LO-fackens ombudsmän och förttrendevalda ska använda arbetsplatserna för att föra ut sina budskap.Det innebär att det medlemmarna betalar för, fackligt bistånd, får stå tillbaka för politisk indoktrinering. Om byggnadsarbetarna vill använda sin korta lunchrast till politisk information och diskussion så borde de inbjuda de politiska partierna
|
Inlägg #3: Postat: 2010-09-02 13:01:00 | |
steno |
Sedan är det ju så att fack som har många medlemmar på en arbetsplats har rätt att få en eller flera förtroende betalda på heltid av arbetsgivaren för detta ändamål.
|
Inlägg #4: Postat: 2010-09-02 13:49:00 | |
Janne B |
STENO m flera. Radion sa i morse ngt om att Vanja Lundby buas ut då hon talar på Torgen i Stockholm. Ja det var någon som Ringde P1, som sa detta. VET ni ngt om detta. Just nu sprids det hur mkt rykten som helst...
|
Inlägg #5: Postat: 2010-09-02 16:13:00 | |
STENO |
All heder åt Byggnadsarbetaren, Byggnads fakliga tidning som tar in synpunkter från alla om de följer reglerna.Jag skrev så här:
Är indoktrinering demokrati? Hans Tilly åberopar grundlag och demokratiska värden. Men det är inte de politiska partierna han vill ha in på arbetsplatserna utan de förtroendevalda fackliga representanterna som ska propagera för sossarna på arbetstid. Är det demokrati? Få se om det är nån som hakar på |
Inlägg #6: Postat: 2010-09-03 10:15:00 | |
steno |
Nu har det gått för långt, Byggnads skriver Tompa i Byggnadsarbetarens, tycktill-spalt. "Det här var droppen!
Byggnads uppgift är att företräda medlemmarna. Att Byggnads är en sosseförening har ja ju förstått men nu har det gått för långt. Jag blev medlem för att jag är hantverkare. Men ska det betyda att jag måste vara med och stödja sossarnas valkampanj genom diverse propagandautskick så går jag ur Byggnads med en gång". |
Inlägg #7: Postat: 2010-09-03 16:16:00 | |
steno |
Kommunal som orghaniserar och avtalar om villkoren för arbetarna i RUT-tjänsterna, ca 11000 arbetar emot RUT-avdraget i valrörelsen. Där ser man vilken part ett LO-förbund väljer om man väljer mellan medlemmarnas intressen och partiet. Två krympande parter, S och LO utbyter politiska tjänster till förfång för de övriga löntagarna. Vem är förvånad om de förlorar valet? Skulle S kapa banden med LO och föra en bred politik i löntagarnas intressen skulle till och med jag åter rösta på socialdemokraterna
|
Inlägg #8: Postat: 2010-09-06 10:10:00 | |
steno |
Alla byggnadsarbetare omfamnar inte samarbetet med S
"Nu har ni skitit i det blå skåpet Om ni vill ha kvar oss medlemar så ta avstånd från Mona och sossarna, det skall vara en opolitisk förening!! Titta på 2006, högst 30 procent röstar på sossarna av era medlemmar. Så jag uppmanar alla gå ur facket men va kvar i a-kassan." skriver Urförbannad i Byggnadsarbetarens tyck till-spalt |
Inlägg #9: Postat: 2010-09-06 10:29:00 | |
steno |
Facket sossarna är inte bra, skriver Ulf i samma spalt
"Jag håller med Kent, facket ska ta mig faan inte tala om för mig vad jag ska rösta på. I dag fick jag ett patetiskt vykort från Byggnads, där jag blev uppmanad att rösta bort sittande regering. Om Sac har liknande försäkringar som Byggnads kommer jag att byta fackförening. Bara för att jag är arbetare så är jag inte automatiskt sosse. Hallå, vi lever här nu. Saker och ting förändras. Att rösta på ett parti för historiens skull är väl för helvete inte vettigt". |
Inlägg #10: Postat: 2010-09-06 20:27:00 | |
steno |
Igår hade den här texten 43 läsare. Inte så dumt fyra dagar efter publicdering och ingen läsarkommentar. Men i samma stund som den föll bort från första sidan så "dog" texten. Är den inte på första sidan så finns den inte
|
Inlägg #11: Postat: 2010-09-06 21:11:00 | |
Leif E Ström |
LO:s ledning anser nog att deras anslutna kan tänka själv. Men för att överlåta tänkandet, så har Wanja Lundin avlönat en av sina chefredaktörer på partiorganet Aftonbladet med en jättelön. Helle Klein hade förra året c:a 140000:- i lön plus 50000:- /mån i pensionsavsättning. Hur fungerar det med den politiskt objektiva granskningen? Hörde ni något eller läste ni något ifrån HK då Wanja Lundin trampade i klaveret. Nä, trór de ja, husbonden biter man inte i benet, för då åker man ut. Har några fackliga ombud ifrån byggnads fått vara med och sätta löner på partiorganet?
|
Inlägg #12: Postat: 2010-09-06 21:29:00 | |
steno |
Jag vet inte riktigt hur stor ägarandel LO har numera, det är ju norska Shibsted som äger liksom de äger SvD. Men eftersom de har olika politisk prägel så använder man väl tillsättning av chefredaktörer för att få läsare som passar till profilen. Då kanske lönen blev ändamålsenlig...
Men det är intressat att se att oppositionen på ledarnas försök att fösa in medlemmarna i politiska fållor väcker motstånd |
Inlägg #13: Postat: 2010-09-13 15:14:00 | |
steno |
Debatten på Byggnadsarbetarens hemsida fortsätter:
"Har ni börjat att censurera på Byggnads, när man gör ett inlägg om vad en medlem har tyckt. När jag sympatiserar med Kents åsikt om att inte betala "sossarnas" valkampanj. Det här börjar likna Ryssland", skriver Hasse i Halmstad "Kränkande av Byggnads Nu när det så här Börje Lillsjö /2010-09-07/ att trots att jag är en sketen knegare så tycker jag att alliansens politik gynnar alla. Och oavsett historia hit och dit så är vi nu inne i år 2010. Saker och ting förändras. Är det inte dags även för LO att inse detta. Jag upplever det kränkande att jag ska bli uppmanad gång på gång av Byggnads att rösta på Mona och company. Vilket skämtgäng. Ulf Johansson" |
Inlägg #14: Postat: 2010-09-13 15:24:00 | |
steno |
Debatten visar att det inte är så smart att i facklig regi uppmana medlemmarna att rösta på ett visst parti. Antagligen skulle S få flera röster om de berättade vad facket har åstadkommit under det senaste året.
Här är ett nytt inlägg som jag citerar: "Låt folk rösta efter övertygelse Ja, nu är det tid att träffa representanter från sossarna och från facket ute på arbetsplatserna igen. Människor som man endast ser varje gång det är val på gång, övrig tid LYSER dom med sin frånvaro. Dom ska då tala om för medlemmarna att , "RÖSTA RÖTT"! DETTA ÄR ETT SÄTT ATT OMYNDIGFÖRKLARA FOLKET PÅ ARBETSPLATSERNA. Jag tror att dom flesta vet hur dom ska rösta utan att bli påverkade på jobbet. Jag har ALDRIG försökt att tala om för någon annan person hur hon/han ska rösta. LÅT VARJE INDIVID RÖSTA EFTER SIN ÖVERTYGELSE. LO medlem sedan 1958, men ALDRIG RÖD." |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.