|
Inlägg #1: Postat: 2001-11-05 17:28:00
|
|
Sip Moknid |
Intressant...
Men finns det inget negativt med kapitalism?!?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-11-05 21:05:00
|
|
Jonas Frankki |
En smula abstrakt. Över till några exempel ur verkligheten. -Att driva på för en ny omfattande WTO-runda utan att lyssna på u-ländernas krav, är det förenligt med den goda kapitalismen?
-Är exempelvis Tobinskatten antikapitalistisk eller kan den vara ett sätt "rädda" kapitalismen, dvs göra investeringar i den reala ekonomin mer gynnsamt igen?
-Behöver marknaden regleras överhuvudtaget? Var går gränsen mellan "regleringar" och lagar, dvs ett rättssamhälle?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-11-06 21:10:00
|
|
nihilisten |
stötande förskönande.
i kapitalismens kölvatten ryms mer elände än någon vill inse.
"inkomst av kapital",vad producerarar man då?
just det, inget.
det är kapitalistens mål.
lättja sedan antiken.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-11-07 01:13:00
|
|
Henrik Hermansson |
Det verkar som kapitalism är godhet och allt annat ondska. Extremistisk kapitalism är lika människofientlig som annan extremism. Varken chefsideologer eller kapitalägare ska ha mer makt än andra.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-11-07 17:30:00
|
|
Camilla |
Du är då en lustig människa. Jag har aldrig tänkt om människor som egoister, men du förstärker min misantropi och jag begriper varför det ser ut som det gör i världen. Är du ung, snygg och vacker? Än så länge? Ha det gott i din föreställningsvärld och begrip att pengar kan inte ätas.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-11-07 18:47:00
|
|
Olof Öberg |
För det första så definierar du ju inte vad kapitalism är. Tittat man i ordboken står det något om privat ägande, men ägande av vad? Luften vi andas? Jorden vi bor på? Ideer vi har?
Personligen tycker jag att vänsterns krav på höga skatter på rika är orättvisa och avundsjukt, men samtidigt kan man ju fråga sig varför någon kan kräva rätt till ägande av något så begränsat som jord.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-11-07 22:22:00
|
|
Johan Thuresson |
Nationalekonomin, som trots allt är vetenskapen bakom den kapitalistiska världsordning vi lever i idag, är en vetenskap med lösningar för att maximera profit. En profitmaximering som inte på något sätt tar hänsyn till människovärdet i sig. Den lämnar ute det faktum att det faktiskt finns folk som värderar annat än just sin personliga profit högst. Marknadens välmående går alltid först. Förstår inte hur man kan lovprisa en sådan ideologi.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-11-08 23:10:00
|
|
Emil Brännmark |
Vad som är fakta är att kapitalism har regerat åtminstone en stor del av världen länge. Vad som mer är fakta är att stora stora delar av världsbefolkningen har det dåligt.
Är det för att systemet fungerar utmärkt?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-11-09 07:43:00
|
|
Jesper Johansson |
Det var ju ett fint referat av Adam Smiths natiotalekonomiska teori, du fått ihop, tyvärr ser jag dock föga förankring i verkligheten. Den kapitalistiska verkligheten idag ser annorlunda ut bl a att 40 000 människor dör varje dag p g a brist på rent vatten och enkla mediciner antagligen för att de inte utgör någon marknad. 20 av jordens befolkning nyttjar 80 av dess rusurser etc etc etc
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2001-11-09 12:52:00
|
|
Andy |
solidaritet och kapitalism - hur går det ihop? första gången jag sett de två orden i samma kontext. men jag förstår fortfarande inte hur det går ihop, kan du utveckla?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2001-11-09 18:38:00
|
|
liza |
hahahaha, människors fria vilja blabla? jo den finns ju säkert för allt och alla! kapitalismen gynnar ju INTE alls de som har ett val redan. Nänä....muppunge
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2001-11-09 18:43:00
|
|
karin |
Det är ju så fint och gulligt att allt kan köpas och säljas, och att allt och alla är till salu bara priset är det rätta! Det KAN ju ALDRIG vara fel, nänä.....suck
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2001-11-12 01:53:00
|
|
Robert K Huselius |
Vad som glöms bort är att alla dessa varor och tjänster inte bara konsumeras av oss, utan också produceras av oss. För att fritiden ska bli billigare och bekvämare för oss måste våra arbeten industrialiseras, vårt arbetstempo ökas och vår lön minskas.
|
| |