|
Leif-Arne |
Jag gillar den här typen av texter, författaren pläderar egentligen inte för något särskilt, ja vikten av att ta semester förstås, men det är en underhållande text med intressant information. Det räcker rätt långt.
|
|
Johan Perna |
Väldigt välskriven och informativ artikel. Anade en liten känga till Bush Jr och Nixon..., inte helt oförtjänt dock.
Liksom att jag tyckte det var bra att du lyfte fram Trumans hastiga intåg som president och dess svårigheter, det satte vissa saker i nytt ljus även om jag aldrig kommer försvara användandet av kärnvapen och en enskild persons maktövergrepp. Dock var han en människa och troligtvis levde han med ett tungt samvete testen av sina dagar. Troligtvis hade färre personer dött främst civila även om kärnvapen inte använts. Sen har vi ju förhoppningsvis lärt oss en läxa. Kanske till och med Nordkorea och Iran? Kanske på en enskild persons bekostnad liksom de efterlevande till de miljontals offer ja miljontals.
Samt anade jag en liten positiv spark i rumpan till Clinton som trots Lewinskyaffären och beslutet att bomba Serbien sönder och samman. Något som kanske ledde till ett tidigare slut i en konflikt som mest liknade en etisk rensning.lite personligt där då jag känner många Serber som blev drabbade, civilister, som inte hade några problem med muslimer. Sen har ju det forna Jugoslavien länge varit en härd för både innombords konflikter och som vi alla känner till uppkomsten till betydligt större. Och att jämföra USA:s intressenter av att blnada sig i konflikter, så är det ju stor skillnad på Irak och Jugoslavien. Clinton var en bra bra makthavare i mina ögon. Kalla kriget var ju trots allt över med alla konflikter på bortarenorna som det innebor. En skugga av Hiroshima och Nagasaki skulle jag nog ganska lätt kunna påstå.
Appropå parentesen ovan kan ju tillägas att Roosevelt trots att han inte tog beslutet om kärnvapen var upphovsmannen av konceptet "mattbombning" som i huvudsak skördade civila offer. Han hade antagligen fattat samma beslut. Även om det är utanför din artikels ramar. Det är bara jag som börjar driva iväg...
Som sagt, väldigt välskrivet och bra!
|