|
Inlägg #1: Postat: 2010-08-26 13:34:00
|
|
Leif-Arne |
Rättelse, det skall vara "I want to be your man" Ringo fick sjunga förstastämman inte i "Money", där är det självklart John.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-08-26 21:50:00
|
|
Leif E Ström |
Leif-Arne,du brukar kalla vissa medskribenter för historielösa, men du verkar vara en baddare då du återger några av världens största rock och pop-artisters covers. Må historieläraren Leif-Arne förlåta, men att inte återge Beatles och Larry Williams samarbete i sammanhanget kräver nog rättelse n:o 2. F.ö. så får du nog slicka i dej att Beatles var det snälla propra pop-bandet. Utan engelsk kräm DC i sladdarna hade de givit dampen dess första ansikte. Om du Leif-Arne tvivlar, lyssna på Larry Willams och jämför honom sedan med "anglosaxisk rock".
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-08-26 22:09:00
|
|
Leif-Arne |
#2 -Do not ask for whom the bell tolls; It tolls for thee. Skriv gärna om just detta, den typen av texter gillar jag. Beatles var inte ens i närheten av att vara så propra som de framställdes. Deras tidiga image var Brian Epsteins idé, förmodligen en god sådan, de fick hänga av sig skinjackorna och på med kostymerna.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-08-26 22:33:00
|
|
Leif E Ström |
#3Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world
Innan John Lennon framförde alstret på scen hade han förvisat sig om att det fanns kylrum på hotellet som kunde förvara egna och Yoko´s pälsar under föreställningen. Det var väl ändå propert?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-08-26 23:12:00
|
|
Leif-Arne |
Jomenvisst. Jag blev för övrigt ett Beatlesfan redan 1962 då hade de faktisk skinnjackor, men det var Tony Sheridan som sjöng på deras första hit, vet du vilken?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-08-27 10:31:00
|
|
Leif E Ström |
1961 stod inte kreativiteten på samma nivå som vid deras senare alster. Jag förmodar att det är "My Bonnie" du åsyftar. Tog mig tid att lyssna på "rock-sångaren" på You-tubes upplägg. Trodde först att det var en skiffellåt med Lonnie Donegan. Det hade givetvis låtit annorlunda om de haft en sättning med några rocksaxofoner. Hade en bild på 50-talet med Little Richard framträdandes på en scen i Georgia. Bilden föreställde hans musiker, en bas, en gitarr, trummor, tre saxofoner, Richard på piano. Alla klädda i kortbyxor, förutom stilbildaren, han körde i vit kostym. Det som då framfördes behövde ever never ifrågasättas. That´s Reel Rock and Roll.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-08-27 10:53:00
|
|
Leif-Arne |
Jajjamän , My Bonnie var det. Låg som bäst #7 på tyska hitlistan. Valet av en så pass corny låt som My Bonnie påstås bero på att någon tipsade Bealtlarna om att de skulle ta en låt som alla tyskar kände till, My Bonnie sjöng "alla" i tyskar i skolan, så den fick det bli. Min kusin hade med sig singeln hem från Hamburg, han jobbade då på båt som kylmasinist. Han hade med sig singlar med Elvis ,Carl Perkins m.fl. på Sun etikett. Det var riktiga högtidsstunder då han kom hem och spelade skivorna han hade med sig hem för oss dretungar.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-08-27 11:52:00
|
|
Leif E Ström |
1961 var Elvis skivmärke i USA from 1956 RCA Victor och tyskpressade EP och singlar var märkta med enbart RCA som logga. Dessa var pressade hos Telefunken/Decca. Har själv kvar tre mint-EP, RCA "Treat Me Nice" EPA -9541, "Good Rocking Tonight"EPA -9562, "Playing for Keeps" EPA -9561. Alla inhandlade på kungl. hovmusikhandeln Svala o. Söderlund. Din kusin hadde flytets flyt om han fick fatt på Sun-pressade skivor i Tyskland 1961. OB-LA-DI på´re till helgen.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-08-27 12:01:00
|
|
Leif-Arne |
#8 Han gich på sjöfart mest mellan USA och Hamburg & Rotterdam, eftersom han alltid var på kylbåtar tror jag han ofta hade landpermis i Florida. De flesta singlarna var i vilket fall inhandlade på andra sidan. Han gick på sjön mellan 1957 till 1975.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-08-27 12:52:00
|
|
Lasse i Gatan |
#9/ Leif-Arne / Citat:"Han gick på sjön mellan 1957 till 1975." är det Jesus du pratar om, han gick också på sjön påstår de religiösa.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-08-27 13:13:00
|
|
Leif-Arne |
Du gillar visst att dra ned brallorna på dig själv, någonslags lustig böjelse kanhända. Nej, Jesus gick inte på sjön, han gick på vattnet vilket gör en rejäl skilllnad, det första är ett idiom, det andra en utsaga ur nya testamentet.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-08-27 18:12:00
|
|
Lasse i Gatan |
#11/ Leif-Arne är inte du lite åt det perversa hållet att hela tiden prata om att brallorna ska dras ner./ Det där med att gå på sjön eller vattnet, bollar jag över till JanneB./ Kan bara läsa mig till vad som gäller, men vill du skriva om biblen så är det upp till dig.Läser i Matt.14:22-33 där det står följande: Citat:"’’Strax därefter befallde han sina lärjungar att stiga i båten och före honom fara över till andra sidan sjön, medan han själv sände iväg folket. Sedan gick han upp på berget för att få vara för sig själv och be. När det blev kväll, var han ensam där. Båten befann sig redan många stadier från land och var hårt ansatt av vågorna, eftersom vinden låg emot. Vid fjärde nattväkten kom Jesus till dem, gående på sjön. När lärjungarna fick se honom gå på sjön, blev de förskräckta och sade: ’’Det är en vålnad.’’ Och de skrek, så rädda var de. Men genast sade Jesus till dem: ’’Var lugna. Det är jag. Var inte rädda.’’
Petrus sade: ’’Herre, om det är du, så befall att jag skall komma till dig på vattnet.’’ Jesus sade: ’’Kom!’’ Petrus steg ur båten och gick på vattnet fram till honom. Men när han såg hur häftigt vinden låg på, blev han rädd och började sjunka. Då ropade han: ’’Herre, hjälp mig!’’ Genast räckte Jesus ut handen och grep tag i honom och sade: ’’Så lite tro du har! Varför tvivlade du?’’ De steg i båten och vinden lade sig. Och de som var i båten tillbad honom och sade: ’’Du är verkligen Guds Son.’’ Matt. 14:22-33
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-08-27 18:18:00
|
|
cmologgad |
#12 LiG Måste du anstränga dig för att vara så där dum, eller faller det sig helt naturligt för dig?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2010-08-27 20:06:00
|
|
Lasse i Gatan |
#13/cmologgad/ Och var i ligger det dumma, kan du utveckla det lite grann, eller är jag för dum för att fatta.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2010-08-27 20:12:00
|
|
cmologgad |
#14 En naturlig fallenhet således.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2010-08-27 20:19:00
|
|
Lasse i Gatan |
#15/ Stämmer bra Herr Odfalk
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2010-08-27 20:24:00
|
|
Jocke S-43 |
Ni kompletterar väl kanske varandra rätt bra? Till men för spaltutrymmet.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2010-08-27 20:33:00
|
|
cmologgad |
#16 och tydligen feg dessutom.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2010-08-27 21:33:00
|
|
Jocke S-43 |
16 SD kan möjligen röra om lite men...3 Ggr dålig film som inte går att kommentera, förklarligt. Inte imponerad! Uselt!
|
| |