Människa och sexobjekt? Javisst!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2001-11-05 10:41:00
Michael Lundahl
Om du säger att jag inte förstår dig utifrån min mainliga synvinkel, vad får då dig att tro att du förstår *mig* utifrån din kvinnliga synvinkel? Har kvinnor någon slags monopol på att veta allt?
Inlägg #2: Postat: 2001-11-05 12:26:00
Lena
Jag har till motsats från dig aldrig ifrågasatt dina tyckanden och vetanden. Jag vet lika lite och lika mycket som alla andra, men eftersom jag är kvinna skriver jag naturligtvis ur en kvinnlig synvinkel. Att kalla det för fördomsfullt dravel är i högsta grad fördomsfullt.
Inlägg #3: Postat: 2001-11-05 13:02:00
Michael Lundahl
Så snällt av dig att inte ifrågasätta. Räknade du med att tillbaks på det eller? Tji fick du.... Jag ifrågasätter i högsta grad både ditt tyckande och ditt vetande när du gör svepande och förnedrande uttalanden om män. Du utmålar oss som enkelspåriga sexgalningar som gömmer och bakom svepskäl som "parningsinstinkt" och säger att vi inte ser er främst som människor. Far och flyg säger jag då. Och se till att du tappar bort DINA dimmiga könsglasögon på vägen.
Inlägg #4: Postat: 2001-11-05 13:47:00
Fredrik Silfverstolpe
Lena, låt mig citera ur din egen artikel:
"När han låtsas vara min vän, vet jag att hans tankar egenligen cirkulerar runt någonting annat. "

Är inte detta ett tecken på att du påstår dig veta hur det är att vara man?
Inlägg #5: Postat: 2001-11-05 13:50:00
Michael Lundahl
Nej Fredrik... det är ett utallande hon gör med din artikel som bas... vilket visar att hon inte fattat den till att börja med. Hon missade liksom att läsa ingressen där de viktiga orden "inte BARA" fanns... eller så sket hon helt enkelt i att komma ihåg det. Det är ju inte lika lätt att skriva ilskna mot-artiklar om man faktiskt försöker förstå sig på motståndarens artiklar eller ger dem kredit för vettiga saker de skriver.
Inlägg #6: Postat: 2001-11-05 13:51:00
Lena
Om då nån gång kunde läsa en hel text och försöka se sammanhanget skulle du bespara dig mycket möda och stort besvär. Som jag säger i texten är det till männen och dom som står för samma åsiktersom kommenterat "Stolt över att vara ett sexobjekt" jag vänder mig till. Ordet parningsinstinkt är direkt taget från Erik. Läs hans kommentarer, försök förstå hur han tänker och sen vill jag se dig hålla med honom!! Sen vore det väl enklare om vi tog diskussionen majl-ledes?
Inlägg #7: Postat: 2001-11-05 13:51:00
Michael Lundahl
Nej Fredrik... det är ett uttalande hon gör med din artikel som bas... vilket visar att hon inte fattat den till att börja med. Hon missade liksom att läsa ingressen där de viktiga orden "inte BARA" fanns... eller så sket hon helt enkelt i att komma ihåg det. Det är ju inte lika lätt att skriva ilskna mot-artiklar om man faktiskt försöker förstå sig på motståndarens artiklar eller ger dem credit för vettiga saker de skriver.
Inlägg #8: Postat: 2001-11-05 13:55:00
Lena
Sen rekommenderar jag dig att läsa Silfverstolpes replik till mig. Du som gillar hans ingresser kan ju suga på den han fått till den här gången, jag citerar "Allt är inte svart eller vitt. Bortom all ironi och sarkasm i ditt inlägg tycker jag mig skönja en tragisk önskan att avlägsna sig från sexualiteten". Hur många poäng tycker du den ingressen är värd?
Inlägg #9: Postat: 2001-11-05 13:57:00
Michael Lundahl
Med tanke på hur satans illa du läser inlägg Lena är du knappast i position att snacka om att "se helheten". Att du läser missar helheten bevisas av dina bredsidor i form mot-artiklar som osar sexism och fördomar mot män. Och nej, jag känner inte för att ta detta på mail. Jag - och förmodligen många med mig - känner oss stötta av dina inlägg. Inte för att vi känner oss träffade utan för att vi känner oss orättvist utpekade. Då kan du vara så god att förklara dina breda påhopp publikt.
Inlägg #10: Postat: 2001-11-05 14:18:00
Lena
Mina breda påhopp? Jag vet inte vilken värld du lever i Michael. I min värld kan inte tjejer gå ensamma i natten på grund av rädsla, dom kan inte fredat få dansa och ha kul krogen. Dom smädas med ord som min mormor -om hon levde- skulle svimmat av att höra komma från en mun. Vad beror det på? Bristande respekt kanske? Vem utför dessa gärningar? Män kanske? Att jag sen finner dom flesta män underbara, både som vänner och älskare ändrar inte det faktumet.
Inlägg #11: Postat: 2001-11-05 14:42:00
Michael Lundahl
Och vad har det faktum att de är men med saken att göra? Ska jag känna någon slags skuld för det bara för att jag är man? Guilt by association. Vad sägs om att jag radar upp alla brott som kvinnor begår och sedan snackar om hur hemska kvinnor är och försöker ta med dig på en guilt-trip där? Kommer du att ta åt dig det? forts
Inlägg #12: Postat: 2001-11-05 14:45:00
Michael Lundahl
forts Jag tar tillbaks det jag sade tidigare Lena. Det är inte det att du inte ser helheten. Det är det att du är så inställd på att försöka få en enhetlig helhetsbild att du totalt missar detaljerna. Du tror att man kan snacka om "män" och vad "man" gör. Tyvärr så funkar världen inte så att "manligheten" har ett kollektivt medvetande. Alltså jag du inte pekar finger åt "männen".
Inlägg #13: Postat: 2001-11-05 14:47:00
Michael Lundahl
forts, nu stavningskollad Jag tar tillbaks det jag sade tidigare Lena. Det är inte det att du inte ser helheten. Det är det att du är så inställd på att försöka få en enhetlig helhetsbild att du totalt missar detaljerna. Du tror att man kan snacka om "män" och vad "män" gör. Tyvärr - för din del - funkar världen inte så att "manligheten" har ett kollektivt medvetande. Alltså kan du inte peka finger åt "männen".
Inlägg #14: Postat: 2001-11-05 14:51:00
Lena
Nope det behövs ingen guilt by association Michael. Det enda som behövs är ett kollektivt medvetande om alla samhällets brister som gör att alla inte kan leva dom liv dom vill. Lyssna på mig riktigt noga nu...jag pekar inte finger åt ALLA män, jag pekar finger åt dom män som inte har respekt för kvinnor. Jag poängterar en gång till: INTE ALLA MÄN.
Inlägg #15: Postat: 2001-11-05 14:59:00
Bo
*Suck* Nu vandrar vi bakåt i jämställdhetsdebatten, Lena. Andemeningar som "kvinnor har lidit under hela historien, så nu måste männen lida lika mycket" är att springa patriarkatets ärenden. Två fel blir ALDRIG ett rätt.
Inlägg #16: Postat: 2001-11-05 15:04:00
Michael Lundahl
Varför snackar du då om "män"? Vad har det med saken att göra? Om du snackar om "män" så inkluderas även t.ex. jag in. Hur hade du tänkt dig att man från din artikel "Strävar män bakåt" skall veta att det bara är *några få* män du menar? Tänk på hur du uttrycker dig. Jag köper att du inte menar alla män... men det är - som nämnts tidigare - oerhört viktigt att uttrycka sig klart när man använder text. Därför att det går inte - som i en konversation - att snabbt och lätt förklara sig.
Inlägg #17: Postat: 2001-11-05 15:07:00
nihilisten
Länk: genus.gu.se

läs där så slipper vi andra subjektiviteten.
Inlägg #18: Postat: 2001-11-05 15:43:00
Marcus P
Jag följer ickedebatten med stigande fascination...
Inlägg #19: Postat: 2001-11-05 15:55:00
Lena
Du har rätt såklart. Hädanefter ska jag omskriva allt så att ingen tar åt sig. Jag ska kalla bilar för karossklädda motorer med hjul, jag ska kalla män för omuttor och givetvis ska jag hädanefter när jag talar om omuttor bara tala i singularis, så inte någon känner sig orättvist utpekad. Du har givit mig en mycket givande inblick i alla mina fel och brister. Jag tackar dig ödmjukast och hoppas att jag inte orsakat dig oöverkommelig förtret.
Inlägg #20: Postat: 2001-11-05 16:25:00
Michael Lundahl
Men suck...
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...