Kan man tävla i poesi?

Inlägg #1: Postat: 2010-08-09 12:46:00
mats hägglöf
Upplands Bro Poetiska Sällskap med runt 50 medlemmar och mig som ordförare tävlar förvisso i poesi. Blygsamt, enkelt men stimulerande.
Du nämner Bob Hansson - honom har jag kallat på till vår Fest i byn i Bro lördagen den 11 september. Kom och lyssna och hör dessutom en representant för varje etablerat parti på lokalplanet läsa en dikt i tävlingen om bästa anknytning till aktuellt tema för varje deltagande parti inför valet. Välkommen! Bra frågeställning du tog upp!
Inlägg #2: Postat: 2010-08-09 14:12:00
JamesK
De poetiska sällskapen finn de över hela Sverige? Eller är det något man själv får sätta igång? Tänk jag har en gång bott i Upplands Bro: Tack för inbjudan! Håller med att det är en viktig fråga, poesi är ju en slags konstform och litterär upplevelse.
Inlägg #3: Postat: 2010-08-09 17:23:00
ingloz
- Kan man tävla i poesi? - Ja, det kan man väl, tänker jag. En tävling ger säkert liv och inspiration i en ganska ensam situation, så som jag föreställer mej poetens vardag - Men man får väl tar det för vad det är, en TÅVLING! ... Vi har ju en lång tradition med Melodifestivalen. Kan man tävla med musiksatta texter, så borde det även gå bra med text utan musik. Alltså poesi. Lycka till JamesK!!
Inlägg #4: Postat: 2010-08-09 17:28:00
ingloz
#3/ - Typiskt mej att göra slarvfel när tanken bakom inlägget är väldigt seriös - TÄVLING, ser alla att jag menar :
Inlägg #5: Postat: 2010-08-09 21:04:00
JamesK
Poeter är ett lidande folk ; nej inte riktigt alla, men vi är tänkande och lite drömmare. Tack så mycket Ingloz.
Inlägg #6: Postat: 2010-08-09 22:12:00
Pia I
Jag har tävlat många gånger i poesi och även skapat egna poesitävlingar inom Poetry Slam en amerikansk företeelse där publiken dömer, som har SM varje år i Sverige. I år var det SM i Uppsala och jag var med i triatlon, en som läser, en dansar och en spelar.Bob Hansson är just en Slampoet från början och mänga andra.

Man kan läsa om olika poetiska evenemang i hela Sverige på

www.estradpoesi.com
Inlägg #7: Postat: 2010-08-09 22:43:00
ingloz
#6/ Pia I - När du säger det så minns jag ju att Sourze hade något som hette Poesiskolan för några år sedan. Patrick El-Hag hette läraren som var annan månad utsåg någon vinnare - I april 2003 fick min "Jag blev kysst" ett fint betyg, trots att jag inte är någon poet : ... Poetry Slam, har jag hört talas om. Pia synd att inte din länk funkade, men man kan söka "estradpoesi" på Google så kommer det säkert fram - Förr fanns det flera duktiga poeter på Sourze. Isabella Mendrix t.ex.
Inlägg #8: Postat: 2010-08-09 22:47:00
Pia I
www.estradpoesi.com

funkar alltid!
Jag känner Patrik El Haag väl. Har tävlat på hans Rabarber många gånger. Inte längre dock. Tycker tävlande är rätt lönlöst om man inte har rätt ålder.f.ö. är det rätt lönlöst i alla fall.
Inlägg #9: Postat: 2010-08-09 22:48:00
Pia I
skriv in länken själv ingloz, på din dator ds. Pia
Inlägg #10: Postat: 2010-08-09 22:50:00
Pia I
jaha! jag vet inte hur man skriver, men estradpoesi i mitten och de tre vna framför . com så kommer du in!
Inlägg #11: Postat: 2010-08-10 13:31:00
ingloz
#10/ Pia I/ Ja, så kan man också göra. Det är när det blir dubbla www-adresser som det inte funkar - det händer ibland ... Lönlöst, säger du i #8. Ja, det beror kanske på vad man vill uppnå. Vissa är tävlings-människor som tycker det är kul. Andra kanske tycker att kontakten med en publik är betydelsefull. Respons kan säkert inspirera dem som är beroende av det.
Laddar...