Inlägg #1: Postat: 2010-08-07 10:32:00
|
Leif-Arne |
Tjurfäktning förbjöds helt nyligen i Katalonien. Jag som gillade Katalonien redan innan.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-08-07 11:21:00
|
Jocke S-43 |
En relevant artikel tycker jag. Jag har också sett eländet bara en gång, på plats i tjurfäktningens "huvudstad" Pamplona, f.ö. beskriven av Hemmingway i "Och solen har sin gång". Minns inte vad han tyckte. Men på de andra ställena är det väl inget direkt djurplågeri inblandat? Kanarieöarna är befriade, men hade innan tuppfäktning, inte roligt 1 gång också att betitta det heller...Och hundslagsmål förekommer väl här och där? Minst lika sjukt!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-08-07 11:42:00
|
Lars Nilsson |
#1. Själv har jag aldrig gillat det högfärdiga Katalonien där man bla gör allt för att utrota det spanska språket. Ja, bortsett från tjurfäktningsarenan i Barcelona förstås. Där har jag avnjutit några minnesvärda stunder. Men nu har kärringarna i byxor fått som dom vill så hädanefter finns det ingen anledning att besöka stan. För övrigt kan man vara bergis på att tjuren dör snabbt på arenan. Det kan man inte säga om alla skadeskjutna älgar i Sverige som får lida i veckor till följd av snedträffar från skottglada fyllskallar i gröna hattar med röda band. Nej, inför älgfäktning i Sverige. För älgens skull!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-08-07 12:10:00
|
Leif-Arne |
Men tänk bara på en katalanska nationalrätten ”Tupp i chokladsås”, den gillar du väl åtminstone. Själv känner jag en f.d. slalomåkare som under många år försökt få tillstånd för älgjakt med armborst.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-08-07 13:53:00
|
Lars Nilsson |
Tjurfäktning är aggressionshämmande. Det märks inte minst bland fotbollssupportrar i latinska länder. Där tjurfäktning är tillåten är fotbollsvåldet minimalt. Barcelona hittills och Buenos Aires är därvidlag varandras motpoler. Den snabbtänkte likt mig själv gör därför reflektionen att om vi tillåter tjurfäktning, tuppfäktning och hundhetsning samt uppmuntrar folk som drar vingarna av fjärilar och amputerar fötterna på gräsänder, borde vi minska krigsriskerna i världen högst väsentligt. Det är åtminstone värt ett försök.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-08-07 14:07:00
|
Leif-Arne |
Må de? Nu har jag inte så stor erfarenhet av att fäkta tjurar, det skulle inte kunna fungera lika bra med tuppruskning tror du?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-08-07 14:18:00
|
Lars Nilsson |
#6. Ja, varför inte? När jag var nio år fick jag av en galen bonde hedersuppdraget att hugga huvudet av tupp. Det lyckades jag med efter många om och men. Därefter var jag snäll och beskedlig ända tills rekryten. Sedan har det bara gått utför. Långsamt men obevekligt.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-08-07 14:44:00
|
Jocke S-43 |
Å andra sidan är Katalonien den provins i Spanien som tillåter "karlfäktning" längs vägarna. På vita IKEA trädgårdsstolar sitter de färglatt men lättklädda gladligahorerna, och vinkar bara lite lätt med handen. Så faller en och annan lastbil eller turist av från färdleden, för att slutligen låta sig fällas av henne.
Det här ser man ingen annan stans längs den spanska kusten. Att detta skulle hänga samman med Lars N:s "teori" är nog för långsökt ändå.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-08-07 15:28:00
|
Leif-Arne |
"Sedan har det bara gått utför. Långsamt men obevekligt. " Det där lät otäckt välbekant.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-08-08 20:14:00
|
Kent |
Inte för att det har med tjurfäktning att göra men jag undrar om det är någon som kan få Lars Nilsson att lugna ned sig. Hans microbloggande är ju så maniskt att jag inte kan annat än oroa mig för karlns hälsa.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-08-08 23:19:00
|
Janne B |
Lars Nilsson har klarat sig hyfsat i bortåt 70 år utan vår omvårdnad. Han hänger nog med ett tag till...
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-08-09 02:42:00
|
Kent |
Och själv har du legat och kärat ned dig i en slips?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2010-08-10 14:23:00
|
bombycilla |
Om en igelkott blir ihjälsparkad blir det kraftiga rubriker i lokalpressen. När små barn rycker katten i svansen säger vi till dem - djur är inga leksaker och djurs lidande är inte att betrakta som underhållning. Men när vuxna människor driver vassa redskap genom köttet på livs levande tjurar betraktas detta som konst, kultur och underhållning. Att den annars så minimalistiske Ernest Hemmingway blev närmast erotiskt utsvävande när hans karaktärer pratade tjurfäktning är förnedrande!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2010-08-10 17:24:00
|
Leif-Arne |
Det som skiljer är väl närmast å att kotten är lokal, relaterat till lokaltidningen. Förövrigt så känner jag mycket för igelkottar, sparka inte på någon så jag ser det, då kan jag bli vred.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2010-08-10 17:41:00
|
Janne B |
Vad säger vi då om minkfarmseländet. Minkarna är rovdjur som t o m kan bita ihjäl sina egna ungar. Dör en mink av okänd anledning blir den genast mat åt de andra - även ute i naturen. Hackkycklingar lever väl inte så länge - de var för klena från början.Björnhannar dödar alla ungar som de anar inte är av egen tillverkning. /Naturen är ingen idyll och djur blir inte rarare i bur!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2010-08-10 17:47:00
|
Leif-Arne |
Mjölk och en lammstek har förvisso betydelse för att nära oss, men jag tror ingen skulle gå hungrig om vi lät bli att farma minken. Utom minkfarmaren själv förstås.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2010-08-10 20:28:00
|
Kent |
Jag kan slå vad om att Lars Nilsson ligger bakom minkfarmseländet.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2010-08-10 21:22:00
|
Lars Nilsson |
#17. Ja, och det är ändå exempel på det minsta av allt elände jag orsakat mänskligheten.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2010-08-10 22:54:00
|
Kent |
Ja, du var värre förr i tiden, Lasse. Du har legat av dig.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2010-08-11 00:14:00
|
Jocke S-43 |
18 Lars Nilsson! Man kommer inte in på din länk om Sorsele och invandring, vilket du visst insett. Så jag skriver här. Citat LN: "Men varför skall man inte få diskutera det?" Ovannämnda Ja du får väl vara lite aktiv, och inte vänta på andras initiativ, utan t.ex. själv skriva en debatt artikel, ja flera kanske? Se bara upp så du inte blir jämförd med Mona Sahlin! Fast tvärtom...
|
|