En död afghan är en fri afghan?

Inlägg #1: Postat: 2001-11-04 01:41:00
Jonas Frankki
Frågan är snarare om det finns några afghaner kvar om ett halvår.

Du verkar se all uppmärksamhet och aktion gentemot Afghanistan som positiv i och med att afghanerna är förtryckta. Vad vi gör genom att bomba är, som jag beskrivit, liktydigt med att sluta hjälpa dem med matsändningar.

Vi fulländar talibanernas förtryck mot civilbefolkningen. Vi går bakåt istället för framåt.

forts. följer
Inlägg #2: Postat: 2001-11-04 01:42:00
Jonas Frankki
forts. från förra
Nej, talibanerna kommer inte att lösa hungersnöden. Just därför måste vi sluta gå baklänges - sluta bomba så att maten når fram. Sedan kan vi gå vidare med att försöka avsätta talibanerna.

Kanske går militära aktioner på marken nödvändiga? Förutsättningen måste dock vara att de går att genomföra samtidigt som man skyddar hjälpsändningar.

För vad är poängen med att avsätta talibanerna om civilbefolkningen dör i svält på kuppen?
Inlägg #3: Postat: 2001-11-04 02:24:00
´Christian
Det finns en sak i din argumentering som jag inte köper och det är att till vintern kommer inga hjälpsändningar fram USA kan fortsätta bomba i ett år för min del men förhoppningsvis kan dom gå över till bara matbomber framåt jul nyår
Inlägg #4: Postat: 2001-11-04 02:26:00
Christian
. Vad får dig att tro att talibanerna skulle släppa in hjälp om USA slutar bomba. För eller senare tröttnar hjälp-personal på att hotas till livet, anklagade för "kristen mission" dödsstraff naturligtvis. Talibanerna måste bort och för mig är det positivt att omvärlden äntligen gör en insats. Sedan är jag inte militärstrateg, så det kanske hade funnits ett snabbare sätt än just höghöjdsbombing, men Bush kan inte riskera stora manfall för hemmaopinionens skull
Inlägg #5: Postat: 2001-11-04 11:52:00
Jonas Frankki
Länk: sydsvenskan.se :

- Fram till nu har vi haft bra kontakt med de talibanska myndigheterna för att få fram humanitär hjälp. Men vi kan inte låta våra medarbetare riskera livet utan kräver säkerhetsgarantier om vi ska skicka in nya konvojer med mat och kläder, säger Leslie Öqvist, FN:s representant i södra Afghanistan, men som nu befinner sig i Pakistan.
Inlägg #6: Postat: 2001-11-04 11:54:00
Jonas Frankki
Länk: sida.se :

- När snön kommer uppstår en logistisk mardröm. Det handlar om 7,5 miljoner människor som är beroende av långvarig nödhjälp för sin överlevnad, sade FN:s generalsekreterare Kofi Annan i tv-programmet Good Morning America.
Inlägg #7: Postat: 2001-11-04 12:07:00
Jonas Frankki
Vad gäller matbombningarna så har de ju fördömts från de flesta håll eftersom planen bara klarar att få in en droppe av vad som behövs, plus att maten hamnar utspridd varsomhelst - hos talibaner, i minfält etc...
Laddar...