Inlägg #1: Postat: 2010-07-22 17:20:00
|
ingloz |
- KY, samvetet är ett trevligt sällskap så länge det är tyst och belåtet ... om inte, ger det oss inte en lugn stund.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-07-22 18:29:00
|
microfilosofen |
KYREUS > Ingloz: mina föräldrar sade alltid att
"ett gott samvete, är den bästa huvudkudden".
Är benägen att instämma.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-07-22 19:38:00
|
ingloz |
#2/ KY, ett välkänt och välanvänt ordspråk som stämmer exakt!!!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-07-25 22:19:00
|
sunny fri |
KY:Samvetet kan vara strängare emot dig själv än vad andra är.
Jag hade en gång medan jag var strippa o tjänade mycket bra en älskare som höll på med fastighetsaffärer.Han ville ge mig chansen på ett inhopp:vinsterna var stora o det var hyresgästerna som i slutändan fick betala priset av ständiga ägarbyten och inget underhålll. Så jag sade nej tack.Då sade han någonting som följt mig genom livet:
-"Synd att du som är så begåvad ska ha samvete.Kom ihåg att samvetet inte är rentabelt!"
Det var slutet på det förhållandet:
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-07-25 22:23:00
|
sunny fri |
Annars lider jag av vad jag kallar Mea culpa-syndromet.Jag har en tendens att ta på mig skulden för allt som sker i omgivningen o även vad barnen gör fast de är över 40.Beror säkert på den barndom då jag var allas sýdabock??
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-07-26 11:27:00
|
microfilosofen |
KYREUS > Sunny: Samvete ger äkta skuld, på så sätt att människor vet när man handlar ont - avsiktligen. Om man tillfogar andra ont oavsiktligen, får man försöka fördra situationen - be om ursäkt och gå vidare. "Skuldkänslor", alltså när man förstår eller anar att man inte är problemets egentliga orsak, måste tolkas annorlunda.
Skuldkänslor svarar egentligen mot andra "behov". Vilka dessa är, kan bara man själv ärligen utrannsaka. Mvh - KY
|
|