Inlägg #1: Postat: 2010-07-15 09:56:00
|
Beth4020 |
Så skönt att ha funnit ett sådant ställe :-
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-07-15 13:09:00
|
mats hägglöf |
Så olika värderingarna kan vara - och skönt är det. Där jag är född och uppvuxen var det i runda tal årligen 9 månader snö och 3 månader mygg. Den stora högtiden Midsommar i Fatmomakke nådde man via motorbåt - väg dit fanns ej då - och man fick kryssa mellan kvarvarande isblock. Eftersom isarna frös till långt innan snön kom på höstarna var det stora nöjet att med skridskor modell spiskrokar slå lake under september månad årligen. En härlig sport och jag var då övertygad om att " bättre än så här kan det inte bli"
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-07-15 14:08:00
|
Janne B |
Mats, tack för din upplevelse av Norrlands in land. Jag har flera gångar paddlat i åar och långsmala sjöar närmare kusten. Vid lågvatten fick man kliva ur o dra kanoten över sandbankarna.Paddla flera timmar utan att se en människa men möjligen en stuga - det är en upplevelse. // Nu står Nossan vid herrljunga mkt lågt -m men just i dag så har det regnat lite.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-07-15 14:49:00
|
ingloz |
Leif-Arne, jag önskar mej just en sådan plats.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-07-16 16:11:00
|
Leif-Arne |
Tack för de vänliga kommentarerna, det är alltid lika kul när någon skrivit en kommentar. Jag har kanoten att tacka för mycket av det jag upplever som livskvalitet. I ungdomen tränade och tävlade jag i kajak, något som byggde upp min fysik, vilket jag ännu har vissa rester kvar av. I de outbygda delarna av Indalsälven och Dalälven i Kalix Torne, Muonio älvar m. fl. har jag upplevt det totala euforin det innebär att paddla i forsarna. Kanoten är den ideala kamraten på utfärd, den bär ens utrustning och låter en komma in i vattnets minsta skrymslen. En kanot tillåter en som förälder att ta med barnen ut i naturen utan att behöva bekymra över att blöjor och annat som hör småttingar till tar plats, det får plats, i en kanot. I veckan som varit, har jag och min bättre hälft glidit runt i Kalmarsund och stannat närhelst lusten fallit på.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-07-16 18:11:00
|
Inger Olsson |
Leif-Arne: Du skriver,att med kanoten kommer du in i vattnets minsta skrymsel... Poetiskt! Du nämner Kalmarsund. När jag såg bilden tänkte jag direkt på Kalmar. Utanför staden finns ett hotell som heter Villa Ängö. Ligger grannt med Ölandsbron nära och f övr en enorm utsikt. Det där med kanot låter spännande, att vara så nära vatten. Letar ännu efter begagnad ukulele ;-
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-07-16 18:59:00
|
Leif-Arne |
Att smyga fram med en kanot är bland det mest sensuella man kan göra, förutsatt man hunnit lära sig den mest elementära tekniken så man kommer dit man vill. En ukulele låter spännande, själv har jag ännu inte provat på att spela detta instrument, däremot gitarr, mandolin och bas. Kolla Tradera eller blocket efter en begagnad ucke, de händer att de kan gå för någon eller några hundringar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-07-16 20:15:00
|
cmologgad |
Köpte en kayak för ett par veckor sedan men har inte hunnit pröva den än. Här kan man sensuellt kryssa mellan alligatorer och vattenmockasiner...
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-07-16 20:16:00
|
Jocke S-43 |
6 En ukulele kan man köpa för 3-400 har jag sett, ibland "köp två, betala för 1½" eller nåt. Skall vi dela på två? Hade en men den försvann någonstans...Eller så försvann jag från den.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-07-16 20:20:00
|
Jocke S-43 |
8 Inte där du bor väl cmo? Eller "har du rört på dig"?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-07-16 23:09:00
|
ingloz |
#2/ Mats, din fantastiska upplevelse av "bättre än så här kan det inte bli" är så totalt olik Leif-Arnes, och ändå precis lika högt värderad - Vilken variationsrikedom livet bjuder på.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-07-17 06:22:00
|
mats hägglöf |
Tack ingloz, förvisso är livet oändligt variationsrikt. Men ej att glömma: Endast Sverige svenska krusbär har!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2010-07-17 10:06:00
|
Inger Olsson |
Det som berör mig mest med Leif-Arnes artikel, och sen Mats och Jannes B: s direkta kommentar, är hur de eg. talar om det andliga behovet av den direkta fysiska r ö r e l s e n. "Sporten". Här tror jag att det r ö r l i g a intellektet kommer ifrån! Den som endast "särar på benen" blir inte gammal ;- Givetvis blir den som sitter inlåst också "insnöad". Jag dömer inte någon utan förstå mig "rätt".
|
|
Inlägg #14: Postat: 2010-07-17 10:15:00
|
Inger Olsson |
#7 Leif-Arne: Jag har aldrig sett typ en kanotklubb i södra Sverige. Finns kanske nu. När jag var ung fanns på sin höjd små seglarjollar. Här är ju sporten att "köra på vågorna", vilket i o f s är kul! Fast jag undrar, om man kör med kanot i älvar, där strömmarna är tuffa, så borde man väl kunna glida fram runt Ven också - fast det är mycket strömmar i Öresund?
#8 CMO: Något magstarkt att kryssa mellan alligatorer... Man blir inte vigare med åren? Å andra sidan, tänkte jag plötsligt, man blir klokare och mindre rädd?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2010-07-17 10:21:00
|
Inger Olsson |
#9 Jag skulle nog aldrig ha gett bort ett sådant charmigt instrument. Som man kan ta med sig överallt och lira på! Ibland går jag in på blocket men har inte hittat någon sådan. Fast det låter ju som ett rimligt pris... ;-
|
|
Inlägg #16: Postat: 2010-07-17 14:13:00
|
ingloz |
#12/ Mats, där sa du något viktigt. Sverige är helt fantastiskt med sin skiftande natur, de fyra årstiderna och sist men inte minst allemansrätten - Vilken rikedom!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2010-07-17 15:06:00
|
Leif-Arne |
#14 Det finns en hel del kanotklubbar runt om i södra Sverige, genom Sv. Kanotförbundets hemsida så hittar man adresser till klubbar Länk: kanot.com Det är nog så att kanotsporten är rätt anonym i media, med undantag från vart fjärde år då man tar hem någon guldmedalj eller så vid OS. Visst är rörelse sensuellt, men omgivningen till vilken rörelsen utövas är viktigt, det är rackarns mycket mer sensuellt att simma naken genom blåstång än att simma i en simbassäng t.ex.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2010-07-17 15:46:00
|
Inger Olsson |
#17 Var inne på din länk. Har sett det i OS. Vackert. Som dans. Fanns i Malmö. Men tyvärr lång ifrån... Men som du säger omgivningen spelar roll. Fan, helt klart!
|
|