Folkmord och övergrepp

Inlägg #1: Postat: 2001-11-02 13:52:00
Christian H
Nej, där håller jag inte med dig. Att efterfråga kritik med genomtänkta förslag är enligt mig att efterfråga konstruktiv kritik. Att fråga "Varför gör du inte så här istället?" är alltid bättre än "Gör inte så!"
Inlägg #2: Postat: 2001-11-02 14:36:00
Jesper N
Kritik på formen "gör inte på grund av argument1, argument2 etc." är också viktiga att lyssna på och försöka argumentera emot. Om man inte har några motargument är det dags att tänka om, likaså om ens enda argument är "kom med nåt bättre själv då". Genomtänkt och med argument uppbackad kritik är konstruktiv kritik.
Inlägg #3: Postat: 2001-11-02 15:14:00
Christian
Jovisst men nu har jag väl argumenterat för en väpnad lösning, eller åtminstone anledningen till det? De rena argumenten för militärt ingripande har jag redan haft med i en tidigare artikel. Felet med fredsargumenten idag är ju att man genom att godta dem väljer en ÄNNU VÄRRE lösning eftersom inga alternativ tas fram
Inlägg #4: Postat: 2001-11-02 15:28:00
Jesper N
Det finns gott om argument för militär intervention i Afghanistan, men jag ser inte särskilt många argument för att beströ landet med bomber. Tyvärr blir man lätt betraktad som talibankramare om man yppar den minsta kritik mot bomberna, och det känns lite orättvist. Ungefär som att vissa feminister klumpar ihop en med våldtäcktsmän för att man inte stödjer just deras särskilda form av feminism...
Inlägg #5: Postat: 2001-11-02 15:35:00
Christian H
:- Ok, hur den militära aktionen ska se ut är inte jag kunnig nog för att uttala mig om, men jag har svårt att tro att jänkarna är så mycket bättre än Sovjeterna när det gäller möjlgheten att vinna ett markkrig. Däremot är det fruktansvärt korkat att ha samma färg på cluster-bomberna som på matpaketen. Den som ligger bakom det borde spöstraffas....
Inlägg #6: Postat: 2001-11-05 13:57:00
Stefan Holmqvist
"Tyvärr blir man lätt betraktad som talibankramare om man yppar den minsta kritik mot bomberna, " Det där pratar ALLA om men jag har aldrig hört det. Man kan vara emot USA och Talibanerna och sakna förslag. Det vi i Sverige gör bäst - på vårt betryggade avstånd - är att donera pengar. Stöd Afghanistan NU!
Inlägg #7: Postat: 2001-11-05 16:25:00
Jesper N
Stefan, visst, det där med att anklaga kreti och pleti för att vara talibankramare är nog mest en sak som sker på tidningarnas ledarsidor om man skall vara ärlig, jag måste erkänna att jag klarat mig från anklagelser iaf.
Inlägg #8: Postat: 2001-11-06 11:43:00
Christian
Stefan: hur motiverar du att det är ok att vara emot kriget mot talibanerna utan att ha ett alternativ klart för diskussion? Som jag ser det är det oförsvarligt dumt att säga"sluta kriga"..... vad ska man göra istället för att kriga? Vänta på ett nytt Kambodja eller Rwanda?
Laddar...