| Inlägg #1: Postat: 2010-07-06 12:42:00 | |
|
acarlmark |
"Upplevaren är inte upplevelsen." Det är stort.
När vi upptäcker att vi inte behöver leva genom vår smärtkropp kommer frågan: vad/vem lever vi så genom? |
| Inlägg #2: Postat: 2010-07-13 15:38:00 | |
|
Eagleeye |
Tack Raphael för din insiktsfulla och viktiga artikel! Det finns hopp
för mänskligheten när fler och fler av oss inser och tar ansvar för våra sinnen och tankar som skapar vår värld både på ett personligt men också ett globalt plan.... |
| Inlägg #3: Postat: 2010-07-14 12:37:00 | |
|
Nettan999 |
Tänkvärd artikel: Naturligtvis är det så att inre frid skapar yttre fred. För hur ska de människa som lever kaotiskt och i disharmoni kunna se det positiva. Verkligheten är ju såsom vi upplever den och vi handlar där efter. Mår man dåligt ser man inte allt det positiva och alla möjlighetersom faktiskt finns i varje situation här i livet. För om vi alla ville är jag säker på att vi kunde se hur mycket möjligheter som helst i stället för alla dessa hinder som majoriteten verkar fokusera på.
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-07-23 22:45:00 | |
|
ingloz |
Raphael Mabo, du säger: "Inre frid skapar yttre fred" - Jag vill påstå att inre frid är FÖRUTSÄTTNINGEN för yttre fred - Och det anser jag är verklighet och absolut ingen illusion. Den som INTE har frid inombords kan inte släppa ett problem utan att vrida och vända på det i all oändlighet, ända tills han/hon har utmattat både sej själv och omgivningen. "ENERGITJUV" kallar jag en sådan person - vet att jag har sagt det förut : Vill absolut inte påstå att det är elakhet, men det gör väldigt illa och utesluter alla möjligheter till harmonisk samvaro - Ett olöst problem kan faktiskt mogna och ses ur andra och nya vinklar om vi släpper det under en kortare tid . Men för att klara av att verkligen släppa taget måste vi ha den där viktiga inre friden ... Du skriver om väsentliga känslor, Raphael
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-09-09 13:41:00 | |
|
ensamvarg |
Teoretiskt sätt är o ser allting ut att vara enkelt med det du framför. Praktiskt sätt då inser man ganska snabbt svårigheterna med att leva ett liv i frid i dagens samhälle..
Med det vill jag säga att det är klart att alla strävar efter en inre frid/ro i sin själ..Tyvärr så är det inte så enkelt då vi själva inte kan bestämma hur vi vill leva vårt liv! Vi lever alla i ett samhälle/värld omgivet av lagar, regler o förordningar vilket vi måste följa. Följer vi inte dessa spelregler så straffas vi antingen fysikt, psykiskt eller både och. Vi uppfostras redan som barn att klä oss på ett sätt , bete oss såhär, äta detta, passa tider, etc..redan i detta stadiet av livet skapar vi stress och ofrid i vår själ. När vi sedan växer upp så skall vi gå ut med toppbetyg, skaffa oss en bra utbildning och förhoppninngsvis ett bra välavlönat jobb. Därefter skall gifta oss, köpa ett hus på landet och avla en massa barn o samtidigt skall vi ha karriär osv osv.. Ekvationen går inte ihop helt enkelt! Vad jag vill ha sagt är att politikerna måste skapa en fridfullare spelplan för oss aktörer. Finns detta på plats så kan man börja bygga/skapa sin frid därefter. Tyvärr är detta nog redan försent i vårt moderna konsumtionssamhälle.. Länge leve hippielivet! Peace, luv and understanding! |
| Inlägg #6: Postat: 2010-09-09 14:03:00 | |
|
ensamvarg |
Tillägg :-
De flesta av oss majoriteten av den svenska befolkningen som har ett jobb från 8-17 finner frid på sin semester. Vi är tillsammans med våra nära o kära i 4 veckor o besöker olika fantastiska platser runt om i världen.. Detta är är starkt bevis på att frid går hand i hand med frihet/ledighet..Tyvärr så måste vi jobba för att ett samhälle skall fungera o vi skall leva ett drägligt liv.. Redan där har vi förstört vår frid..Tänk att kunna vakna upp kl 10 o äta en fanstasktik frukost utomhus o lägga sig naken på ängen långt fram på eftermiddagen. Därefter pilla sig i naveln o förtära lite rötjut me vännerna o snacka skit hela dagarna :- |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.