|
Inlägg #1: Postat: 2010-07-01 09:50:00
|
|
steno |
Det måste vara helkorkade kommuner om de ger socialhjälp mot att de arbetar. Det är väl bara att i stället säga att vi kan erbjuda dig jobb, lönen är den och den.Jag har nog blivit stockkonservtiv om jag anser att en frisk 20-åring inte ska få socialhjälp om hon kan arbeta. Då får väl arbetsförmedlingen se till att jobb anordnas om hon inte har kunnat skaffa något.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-07-01 10:51:00
|
|
Nettan999 |
Steno: Man kan tycka att det borde vara såsom Du säger men tyvärr fungerar det inte så i verkligheten.
Artikeln är för övrigt väldigt välskriven och skildrar verkligheten som den är och inte såsom våra nu sittande politiker vill tro att den är.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-07-01 11:16:00
|
|
PatrikF |
Slaveri? Det är väl bara att låta bli att jobba, eller hur? Jasså, får man inga pengar då? OK.. Tough luck, men knappast "slaveri".
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-07-01 11:39:00
|
|
susanna s |
Patri F visst fan är det slaveri. Socialbidraget är en sista utväg för folk som inte kvalifiserat sig in i de andra trygghetssystemen om soc kräver arbete för att få de pengarna arbete som utförs utan anställningskontrakt och avtalsenlig lön är det slaveri oavsett vad byrokraterna kallar det. Det som är ännu allvarligare är att kommunen tar betalt för att dessa slavar utför jobb och således dessutom fuskar genom att inte betala arbetsgivaravgifter samt konkurerar på ett osunt sätt med de privata företag som säljer hushållsnära tjänster. Häng ut vilken kommun det rör sig om så man som skattebetalare kan maila kommunens ansvariga politiker och protestera.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-07-01 11:49:00
|
|
Nettan999 |
#3. PatrikF. Kanske är det inte direkt "slaveri" men utpressning, tvångsåtgärd samt att man använder sig av skrämselpropaganda för att göra den utsatte personen mer medgörlig. Hela tiden lever personen med hot över sig att inte kunna betala hyra etc. Skulle Du göra samma sak med att tvinga någon gå på gatan och sälja sex så skulle den som tvingar personen att utföra dessa tjänster kunna dömas enligt kopplerilagen. Här ser jag vissa likheter attman på ett eller annat sätt använder sig av tvång som är psykiskt påfreststande.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-07-01 13:56:00
|
|
steno |
Susanna har förtjänstfullt angripit missbruk av arbetslösa i många kommuner och den instämmer jag i. Men jag känner en viss motvilja om skolungdomar kräver socialhjälp om de inte själva hittat något sommarjobb och ändå erbjuds det.
Kanske skulle man höja tillbaka myndighetsåldern så föräldrarna har försörjningsansvaret längre. Förr tvingades man bli vuxen vid 14 och gå ut och arbeta. Nu har många i bästa fall sitt första jobb vid 25 och bor kvar hemma hos mamma
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-07-01 14:32:00
|
|
Nettan999 |
#6. Steno: Om man inte har en inkomst så har man rätt till viss försörjningsstöd enligt "normen" som det så fint heter. Och jag håller med Dig, förr fick man gå ut och jobba vid 12 år om man så ville men idag finns det hinder. 1. Arbetsgivaren får inte ha "barnarbetare. 2. Risken är stor att en arbetsgivare som anställer en tonåring riskerar att bli granskad av skattemyndigheterna för att ha svart arbetskraft. Det är inte så enkelt ssom att bara gå och skaffa ett jobb som det var när jag var i den åldern, åkte ut och liftade, tog ett jobb, vilket som helst, kunde diska för att få ett mål mat etc. Det går inte idag. INGEN VÅGAR med risk för att bli anklagad för att skatteverket fått för sig att alla fifflar.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-07-01 14:49:00
|
|
Jocke-sourzial |
6 Steno. Myndighetsåldern har sänkts till 18 år. Helt vansinnigt. Föäldrarna har försörjningskyldighet till de är 20. Barnen, de myndiga mellan 18-20 har rättigheter men inga direkta skyldigheter. Om de inte vill, vilket fallet mer eller mindr kan vara, så känner en del i a f. Och mogen i hjärnan är man först vid 25 år ca.
Det där med jobbba vid 14 är väl bra periodvis, men inte som norm idag precis. Hjälpa till hemma hellre. Tycker jag.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-07-01 15:02:00
|
|
Carlberg |
I Ljusdals kommun sitter det ett gäng, bl a, övermedicinerade slavar och ägnar sig åt att packa kondomer åt lokala fabriken. Tillsammans skalar dom även potatis. Det känns lite som nya fattigstugan. Det är onekligen en ny form av ekonomi .. rent kommunalt är det korruption, rent kapitalistiskt så är det väll anarko-kapitalistiskt? Historiskt.. ja.. slaveri.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-07-01 15:15:00
|
|
Carlberg |
En grundlön på Samhall är ca 15 000:- .. kan man jobba skall man ha grundlön/ingångslön/minimilön...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-07-01 15:58:00
|
|
Thomas L. Aabo |
När det gäller arbete utan lön är s etc lika goda/onda som de borgelöiga och har varit med och infört träldomen i Sverige igen. hur var det nu de sjunger - "upp trälar..."
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-07-01 15:58:00
|
|
Carlberg |
Slagord: Kan man jobba kan man ha lön!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-07-01 16:08:00
|
|
Carlberg |
Där onekligen lite paradoxalt när vi etiskt och moraliskt ställer oss emot dåliga arbetsplatser sweatshops och bedriver dem i egen regi...
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2010-07-01 21:57:00
|
|
frida |
hur svårt kan det vara och hitta ett jobb?
och går man i i arbetsmarknadsenheten jobbgaranti för ungdomar, som är frivilligt och får ersättningstöd/aktivitetsersättning, så är det din "lön". får du socialbidrag så är det din "lön" . man kan ju inte räkna med att det är OK att sitta hemma på röven, o rulla tummarna medans man får pengar. kalla det vad ni vill, men det är inte slaveri.
givetvis får man ju räkna med att man måste göra något för "lönen" man får, hallå liksom...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2010-07-01 23:51:00
|
|
prekog |
mycket bra och vågat artikeln, jag blir din första fans, försök skriva mera vågade artiklar, kram ska ta reda på de hjärnornas som ligger bakom slaveriets/ hela land som ett koncentrationlägeoch det är inte "frivilligt"
besök min weblog ok: www.mafismatrix.blogspot.com
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2010-07-01 23:52:00
|
|
prekog |
www.mafiamatrix.blogspot.com
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2010-07-02 00:02:00
|
|
Hasse O |
Isabel, jag förstår om du som konstnär vill skapa. Det ska du också göra. Absolut. Men när du samtidigt vill att andra ska betala för ditt skapande så blir det mer tveksamt. Bidrar ditt skapande till andra människors ve och väl? Du får försörjnngspengar för att klippa gräs eftersom det är till nytta för andra men inte för konstnärligt skapande. Men du tycker inte om att klippa gräs. Förstår att du är frustrerad.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2010-07-02 00:48:00
|
|
prekog |
Isabel, har förskat lite:
Länk: hassleholm.se
Bakgrund
Kommunernas arbetsmarknadsenheter har med den nya regeringens arbetsmarknadspolitik tvingat fram en förändring av uppdrag och arbetssätt
läs mera härtitta i projekbeskrivning också: Länk: hjo.se
för mig, allt ligger på sammarbetet från olika THINK TANK från sverige och EU, som visar ett redan gjort projekt inom EU för alla europeiska länder, sedan kommer det mest kontroverciella som är det NWO NEW WORLD ORDERsom har sin starka grund i projektet EU som kommer ursprungligen från en stor arkitetshjärna som är David Rockefeller varsågood och forsätt förska djupare och så vaknar ni "kanske".
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2010-07-02 01:12:00
|
|
Hasse O |
Vad är problemet? Att folk ska göra nytta för andra t ex jobba innan de kan få betalt?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2010-07-02 04:03:00
|
|
prekog |
|
| |