Evolution, en längtan efter något mer?

Inlägg #1: Postat: 2010-06-27 00:19:00
Jimmy Granit
Ken Wilber?
Inlägg #2: Postat: 2010-06-27 00:22:00
Jimmy Granit
Har du lite tid över, kolla in detta: Länk: video.google.com
Inlägg #3: Postat: 2010-06-27 10:58:00
Henrik F
Hej Jimmy, ja Ken Wilber finns med som influens för mig. Om man har det minsta intresse av hur livet hänger ihop och framtidens utveckling så är Ken Wilber en enorm tillgång. Andra givande figurer är Abraham Maslow, Andrew Cohen, Teillard de Chardin och Jean Gebser.
Inlägg #4: Postat: 2010-06-27 11:00:00
Henrik F
Din länk var lång så jag har bara sett några segment än, men han verkade ha mycket intressanta saker att komma med. Tack för länkandet.
Inlägg #5: Postat: 2010-06-27 11:46:00
Jocke-sourzial
Skönt när det dyker upp lite mer djupsinniga artiklar på den här sidan. "This is not the end..." osv som Churchill sa. Förhoppningsvis kanske man skall tillägga, om sakernas tillstånd i detta fallet.
Inlägg #6: Postat: 2010-06-27 14:10:00
ingloz
Mycket intressant och inspirerande text. I egenskap av kreatör har jag tillräckligt många gånger upplevt tillståndet flow för att tro på den positiva kraften i detta. Det finns egentligen inga bra ord för att beskriva fenomenet när tid och rum försvinner och man uppfylls av en allomfattande generositet - Men jag tror att Henrik Friman berör en möjlighet för mänskligheten att ta ett nytt steg mot ett rikare liv. Ett liv som är motsatsen till den downperiod av mörker, våld och kriser som bakbundit oss under lång tid. - Mer! Skriv mer, Henrik Friman!
Inlägg #7: Postat: 2010-06-27 19:58:00
Henrik F
till #5
Så kanske även Churchill framtidstro var driven av en sorts evolutionär våg av att vilja utveckla det som är in i nya bättre fungerande domäner ? Jag undrar om det inte är en gemensam princip i allt, om man försöker gräva sig ner och studera det mer essentiella i djupet av det hela. Det känns som någonting viktigt i livet iallafall, det finns en facebookgrupp för nätverkande om mer om detta:
Länk: facebook.com!/group.php?gid122448797780041
Inlägg #8: Postat: 2010-06-27 20:15:00
Henrik F
till #6
Tack för det, väldigt positivt, jag är glad att jag kan bidra med något. Jovisst verkar det finnas ett hopp i utvecklingen och ett hopp om att utvecklingen ska främja mänskligheten i stort. Frågan är bara vad vi kan göra med den insikten för vår egen utveckling, vi som står i framkanten och har möjlighet att vara fria att begrunda och uppleva dessa "ordlösa" existentiella perspektiv? Om dessa perspektiv visar vägen mot något nytt, vad är då vår roll i det hela, som individer, för att medskapa detta nya?
Många frågor där, kanske inga färdiga svar..
men iallafall möjlighet till lite mer nätverk på :
Länk: facebook.com!/group.php?gid122448797780041
Inlägg #9: Postat: 2010-06-27 22:34:00
ingloz
#8/ Tack för länken, Henrik F! - Den var mitt i prick, för den har jag funderat kring, denna jag-fixering och individualism där man strävar efter att skapa så udda och annorlunda verk som möjligt helst knepiga installationer Det gör oss både ensamma och utlämnade i konkurrensen med alla andra individualister. Som en fortsättning på mina tankar kan jag nu via länken läsa att: "Samtidigt verkar fler och fler inse att nästa utvecklingssteg handlar om att med denna fantastiska självständighetsmuskel lyckas komma samman och mötas i ett högre "vi" - från Världcentrism till Kosmocentrism" - där har vi samtidigt fått två nya ord ... men att komma samman på något sätt tror jag resulterar i ett vinnande kraftfält.
Inlägg #10: Postat: 2010-06-29 12:54:00
Henrik F
#9/ Ja att komma samman i något bortom jag-identifikationen, i ett syfte som är större än det individuella, tror jag är vägen in i något nytt, en ny samarbetsdimension kanske med större omtankeskapacitet, och utvecklingsmotivation. Eftersom detta är obruten mark så gäller det att uppfinna en del nya ord också..
"Ett vinnande kraftfält" t.ex. som jag asscocierar med ett vi-fält där mötet sker med en gemensam intention att skapa något nytt, som är större, kreativare och mer helhetsomfattande än man kan uppbringa med sitt individuella fält. Vilket kan vara steg i rätt riktning vad gäller problemlösning och konflikthantering, i stort och smått.
Inlägg #11: Postat: 2010-06-29 14:04:00
ingloz
#10/ "Omtankeskapacitet" var ett fint ord! - Stor, i den bemärkelsen, blir den arbetsledare som sätter sina medarbetares framsteg i första rummet, framför sitt ego - DET är vad jag ser i det begreppet. Tycka vad man vill om Obama men hans "we can" tycker jag utstrålar en positiv och skön vi-känsla ... Personligen reagerar jag alltmer negativt på denna jag-fixering man oftast möter. "Se på mej vad bra jag är", då vänder jag genast bort blicken och söker något annat. Kanske söker jag ett magnetiskt vi-kraftfält *ler* där min ringa förmåga kan växa och blir värdefull tillsammans med andra.
Inlägg #12: Postat: 2010-07-06 13:01:00
acarlmark
intressant att stanna upp och tänka djupare kring vad vår strävan efter mer egentligen är. Vi känner alla igen den. Den tar sig i uttryck på olika sätt - vi försöker ofta "bota" verkan och ser fram emot helgen, semestern, pensionen, döden....morbidt? Med vad är dess orsak? Strävan efter mer kanske är kraften i livet självt, ständigt i utveckling, ständigt i strävan. Wow! Helt plötsligt har jag inget problem jag måste lösa eller vila mig från: jag har ett helt universum att bygga vidare på!
Laddar...