|
Inlägg #41: Postat: 2010-06-03 21:22:00
|
|
Leif-Arne |
Anspråken från palestinierna grundas inte på att det funnits tidigare palestinsk statsbildning utan rätt och sätt att de bodde och bor på västbanken och Gaza. Problemen med Vb är att Israel aldrig annekterade Vb av demografiska skäl och att där byggts bosättningar som i praktiken innebär att en tvåstatslösning är omöjlig. Enda lösningen på sikt är att de palestinier som bor på får israeliskt medborgarskap, således en enstatslösning.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2010-06-03 21:48:00
|
|
Adamo |
#41 Ditt förslag låter logiskt i första ögonblick men bara för dessa som inte riktigt ha förstått att det är inte mening att det ska bli försoning i området. Faktum är att ca. 25 av Israels invånare idag är muslimer alltså samma folkslag som dessa s.k. palestinier som bor sida vida sida med judarna i Israel och har rätt att utöva sin religion i fred. Men, det som är "problemet" är att Israel ett icke muslimskt land finns överhuvudtaget. Israel måste utplånas, därav utnyttjandet av "palestinierna" som kommer att fortsätta så länge det finns intolerans inom arabvärlden jämte många europeiska vänster pseudointellektuella som stödjer dessa...
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2010-06-03 21:59:00
|
|
Leif-Arne |
#41 De palestinier som bor på Vb är i grund inte annorlunda än de som bor inne i Israel och har medborgarskap. Skillnaden är att de som är arabiska israeler i stort lever och fungerar inom staten medan de som bor på Vb lever i en apardheidliknande situation. Vilket av dessa tror du skapar extremister? Naturligtvis hade det varit enklare att redan 1967 annektera Vb och Gaza, men man avstod, förmodligen av demografiska skäl.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2010-06-03 22:01:00
|
|
Leif-Arne |
#42 PS om du vill någon skall ta dig seriöst så lägg ned bruket av floskler.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2010-06-03 22:03:00
|
|
GunnarL |
40/ "Så byggs ett land". Visst, men det finns också ett urgammalt svenskt talesätt: "Land skall med lag byggas" - ett koncept som egentligen är det enda som långsiktigt håller. Om man vägrar följa internationella lagar och regler så lever man inte upp till kriterierna för att bygga ett bra och varaktigt land.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2010-06-03 22:19:00
|
|
Adamo |
#43: Antagligen försökt Israel respektera så gott det gick de gränser som fastställdes av FN men som dock inte höll för att muslimerna aldrig respekterade dessa gränser. Det bästa i min uppfattning vore om Egypten tog hand om Gaza och Jordanien hand om Västbanken. Precis som dessa länder gjorde mellan 1948 och 1967 i nästan tjugo år utan att några "fredsaktivister" skrek och gapade om att man hade berövade "palestiniernas" nationella identitet.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2010-06-03 22:51:00
|
|
Tage Sundin |
Folkrätten är ett omfattande område som dessutom, förstås, kan tolkas på mer än ett sätt. FN-stadgan, som är en del av folkrätten, ger ex vis Israel rätten till självförsvar, och - nu kommer det - exempelvis Israels rätt till ingripande även på internationellt vatten om det föreligger krigstillstånd är helt odiskutabel. Frågan är sålunda om det föreligger krigstillstånd eller ej mellan Israel och, i det här fallet, det Hamas-styrda Gaza. För min del är jag böjd att besvara den frågeställningen med ett försiktigt ja. Därav följer att den israeliska aktionen var legal låt vara att den synes ha varit förvånansvärt dåligt planerad och oskickligt utförd. Men ansvaret för dödsoffren skall läggas där det hör hemma: På organisatörerna av och deltagarna i denna uppenbara och onödiga provokation.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2010-06-04 00:01:00
|
|
PatrikF |
"40/ "Så byggs ett land". Visst, men det finns också ett urgammalt svenskt talesätt: "Land skall med lag byggas" - ett koncept som egentligen är det enda som långsiktigt håller. Om man vägrar följa internationella lagar och regler så lever man inte upp till kriterierna för att bygga ett bra och varaktigt land."
Det talesättet är för det första just svenskt så vi kan inte försöka att hävda att det skall gälla andra, och för det andra har jag alltid tolkat det som att det handlar om landets interna lagar. Inte förhållandet till andra nationer. Nationer skapas inte via lagar, generellt. Sverige själv har härjat rätt duktigt i omgivningarna.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2010-06-04 07:49:00
|
|
Bizon |
PatriF #48 Talesätt är ju inte alltid rumsrena eller eftersträvansvärda, men just detta du tar upp är väl inte helt fel. Åtminstone ytligt sett - praktiken är ju snarare den i juridiska frågor att alltför mycket hänger på vem som tolkar lagarna och hur bra den är på att förvrida huvudet på de som ska döma. Nu hävdar israel att dom på grund av att dom ligger i krig med Gaza har rätt att på internationellt vatten angripa och internera främmande nations medborgare samt konfiskera deras materiella tillhörigheter. Experterna är däremot oense om det råder krig - de raketangrepp som når israel anses som terrorhandlingar med kriminell karaktär och Gazaborna som är utsatta för en kollektiv bestraffning för dessa kriminella handlingar är inte en nation som fått internationellt erkännande och någon officiell krigsförklaring har mej veterligen inte inlämnats.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2010-06-04 15:17:00
|
|
PatrikF |
Jag trodde alla var medvetna om att ett lågintensivt krig pågår mellan Hamas och Israel... Inlämnade papper, eller ej..
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2010-06-05 21:02:00
|
|
Lars Nilsson |
När får vi se den fd? maoisten Mankell och andra framstående humanistiska frihetskämpar åka båt med förnödenheter under parollen "Ship to North Korea"? Eller man kanske anser, i likhet med författaren Per Olov Enquist, att det är en tapper liten beundransvärd nation omgiven av fiender, och därför inte behöver någon hjälp?
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2010-06-05 21:31:00
|
|
Lars Nilsson |
Själv är jag förvånad över hur många som tar Mankell på allvar när han framträder som en stor humanist och en förkämpe för demokrati och fri- och rättigheter. Vet man inget om Mankell? Författaren Henning Mankell, är också känd som en de sista försvararna av diktator Mugabes regim i Zimbabwe, är en fd? testuggande maoist, som varken anser sig haft fel eller tappat tron. När det gäller Mao säger Mankell: "Jag har aldrig gjort avbön för något och har heller aldrig förstått dem som plötsligt bara glömmer vad de stått för " samt "Nu är jag ännu mer övertygad än jag var då om att vi hade rätt; under ännu fler år av mitt liv har sett att det stämmer", är nutida uttalande från Mankell. En fin kille med andra ord!
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2010-06-05 23:45:00
|
|
GunnarL |
Varför skulle man inte ta Mankell på allvar? Mankell är en internationellt välkänd författare som har skrivit en hel rad väldigt bra deckare. Varför skulle man ta högermannen och östermalmsbon Lars Nilsson på större allvar?
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2010-06-05 23:59:00
|
|
Lars Nilsson |
#53. Tjaa, ett skäl kan vara att jag inte hyllar diktaturer. Man jag förstår att Du är mer imponerad av en deckarförfattare. Men bodde han på Östermalm skulle han nog inte ha lika stor trovärdighet hos Gunnar L. Nu bor han mestadels i Mocambique, så han har nära till Zimbabwe. Och det fint det!
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2010-06-06 00:20:00
|
|
Lars Nilsson |
Ytterligare ett skäl till att Mankell trivs i Mocambiques huvudstad Maputo är det där vimlar det av gator med namn på hans hjältar som exvis Mao Tse Tunggatan obs den gamla stavningen, Leningatan, Castrogatan och om jag inte missminner mig även Stalingatan eller om det nu var boulevarder istället för gata. För fint skall det vara när hjältar hyllas. Eller hur Gunnar L?
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2010-06-07 12:52:00
|
|
Love me tender ... |
I går deklarerade evolutionsgardet, Irans elitstyrkor, att de står redo att militärt assistera fartyg som försöker bryta Israels blockad av Gaza, skriver Dagens Nyheter. Landets högste ledare, ayatolla Ali Khamenei, hälsade via en talesman att gardet med ”all sin kraft och förmåga” kan bistå fartyg i Frihetsflottan, för att dessa ska nå målet Gaza, skriver Reuters. Iran ska också, enligt den statliga nyhetsbyrå Irna, försöka skicka humanitära bistånd såsom livsmedel, läkemedel och medicinsk utrustning med fartyg under iranskt flagg.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2010-06-07 21:01:00
|
|
Adamo |
Nu har vänster töntarna sett till att Iran får en ursäkt att ge sig in i det här militärt. Så låt oss ge Mankell, Gardell och konduktören Ohly en stående applåd för deras "fredsinsats" eller snarare för deras krigsinsats...
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2010-06-07 21:24:00
|
|
Diplomatenunlogged |
#56 Så dumma är de inte..hoppas jag ;-P
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2010-06-07 21:27:00
|
|
Bizon |
#57 - att bli kallad tönt av dej är nog snarare att betrakta som en ren hedersbetygelse då det torde innebära att man inte delar dina åsikters galenskap. Ett annat problem med ditt resonemang är att du buntar i hop folk helt godtyckligt och onyanserat - försök att skärpa till dej lite - man skulle ju kunna tro att du hugger omkring dej helt på måfå, för så är det väl inte - vad menar du egentligen,,, att världen, hög som låg ska fråga dej om råd. Försök förstå att alla i alla fall de flesta försöker göra så gott dom kan - till och med du Adamo, men tydligen utan insikt...
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2010-06-07 21:37:00
|
|
Adamo |
Jag trodde faktiskt att fredsaktivister var till för att skapa fred... inte krig. Att provocera ett land i krig till aktioner är inte bara dumt utan fegt. Och nu skall man provocera ännu mera genom att skicka iranska militärfartyg?! Mankell o Gardell o Bizon måste känna sig riktigt nöjda nu med att de kanske har varit med och utlöst det tredje världskriget! Duktiga pojkar dem. De skiter fullständigt i både palestinier och israeler, de bara hatar USA och allt som de står för. Det dröjer inte innan det kommer ett uttalande från någon av dessa "intelligenta" herrar där de skyller allt på USA igen…
|
| |