| Inlägg #1: Postat: 2010-06-11 06:59:00 | |
|
olalo |
Man hör nästan överallt att rika människor gnäller på fattiga människor som gnäller på de som har det lite bättre. Varför gör de så? Det är något som är jävligt lustigt.
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-06-11 09:26:00 | |
|
George Debaly |
Nu är det ju så att orättvisor är perfekt grogrund för att våldet ska regera. Som exempel kan jag ta franska revolutionen, eller den tyska revanschlustan efter första världskriget, skapad ur obetänksam fransk nationalism, där förnedringen av Tyskland och det hysteriska skadestånd som centralmakterna fick betala ledde till att en figur som Hitler kunde komma fram och vi känner alla till slutresultatet. Så visst kan man vinna mycket med en rättvisare fördelning. Samtidigt får man inte ta ifrån folk rätten att skapa sin egen lycka och att samtidigt få bli belönade för detta.
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-06-11 09:34:00 | |
|
Dag Nilsson |
Grovt sett finns holistisk syn på livet och individcentrerad. I den holistiska
hänger allt samman. Jorden är en levande organism bestående av delar som alla är beroende av varandra. Om t.ex. en njure skulle få för sig att vilja spara undan lite extra blod åt sig själv för att ha i reserv ifall det kommer sämre tider, då har dom sämre tiderna redan kommit för den kroppen. En för alla, alla för en, så heter, menar jag, garantin för sann styrka. ---- Det Ola förespråkar i den ena artikeln efter den andra är libertarianism och nyliberalismens lov. Högst av allt är individen, det privata ägandet och den minimala staten. Kollektiva lösningar är hämmande. Tänk er ett tågset. Loket stånkar och knogar på och de tröga, nedlastade vagnarna gör ingenting annat än hänger sig på. Ett smart lok fattar att det är roligare att satsa på sig själv. Livet blir mycket lättare då. Hej och hå, vad lätt det gå. Att livet i samma ögonblick tappar sin meningen är smällar man får ta. Det är ju så roligt att vara störst, bäst och snabbast. --- Ola tycker som han gör och jag håller hans idéer för både omogna och livsfientliga. Att se till att alla på Jorden har det lika bra, det är att verkligen satsa på sig själv. |
| Inlägg #4: Postat: 2010-06-11 10:57:00 | |
|
erobwen |
Att arbeta eller surfa på kapitalet? Du säger att du enbart genom arbete har tjänat ihop till dina förmodat dyra skor, men det är många som inte skulle hålla med om det. Hur mycket pengar man kan tjäna, beror nämligen till största delen på hur mycket pengar man har att utgå ifrån. Visst finns det människor som arbetar sig upp ifrån ingenting, men så fort människor fått ett kapital av någon form, så surfar de på detta snarare än arbetar sig fram för egen maskin. De dyra skor du har köpt, har förmodligen sytts ihop av någon fattig till underlöner. Att fattiga människor klagar beror på att de anser att de rika människorna lever på deras bekostnad, vilket då gör det tämligen naturligt att just klaga. Skulle inte du klaga om någon ville leva på din bekostnad? Eller är det inte just det du försöker göra?
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-06-13 14:06:00 | |
|
Inger Olsson |
Som ung är man som mest intresserad av begreppet "millimeterrättvisa". Det beror i grunden på att man inte vill att någon annan ska få "det" som man själv inte får. M a o girighet. Sen växer man upp. Bli sådär 1.70, och så säger man att "a l l a andra får a l l t men inte jag". I verkligheten är "alla" 1 -2 personer och "allt" är 1 bestämd sak, företeelse eller person. Orsak: girighet. Tiden går som den alltid gör och sen ligger man där döende, har kanske krympt rejält sen dess. Den girige kommer fortfarande att gnälla och kräva ALL vård och ALLA resurser fokuserad på sig själv. Optimalt gnäll är inte ens relevant utan högljutt ska det vara. Som vanligt ska det slösas på energi. Alla strålkastare ska vara på. En tröst är att efteråt blir det anmärkningsvärt tyst... OBS! Endast en kort saga för vuxna.
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-06-13 14:43:00 | |
|
ingloz |
#5/ Inger Olsson, dessutom en trist sannsaga! - Missunnsamhet, girighet och avundsjuka tar till slut kål på livslusten hos väldigt många - Att ha förmågan att glädjas åt andras framgång och lycka tror jag däremot spiller över lite glädje till en själv ... Föresten, tror! - Det har jag ju erfarit!!
|
| Inlägg #7: Postat: 2010-06-14 00:11:00 | |
|
Inger Olsson |
#6 Så sant. Och utan glädjen och beundran - ingen inspiration...
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-09-26 17:14:00 | |
|
olatidman |
#4: jag tycker inte att man lever på någon annans bekostnad bara för att man gillar att köpa dyra saker.
Eller hur kände du när du köpte din dator/tv? Jag gissar på att vissa delar av sånt kommer från någon fabrik i kina.. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.