Antikonsumismens framfart

Inlägg #1: Postat: 2010-05-27 09:39:00
Dag Nilsson
Bra artikel och ett gott skratt. Jag läste nämligen "antikommunismen på frammarsch" och tänkte; det var som fan, kan den verkligen komma längre?
Inlägg #2: Postat: 2010-05-27 09:57:00
Carlberg
Tack! Ja, läser själv fel emellanåt. Det är ett intressant perceptionellt problem och är lite talande för hur tolkningen kan gå fel. Tänker lite på if you are not with us, you are against us och hur det kan falla in i logiken för den snäva "Kapitalism vs Kommunism"-retoriken falsk dikotomi.
Inlägg #3: Postat: 2010-05-27 10:06:00
Carlberg
Fick en länk på facebook som ligger i samma linje, "Äkta vara": Länk: aktavara.org
Inlägg #4: Postat: 2010-05-28 03:07:00
George Debaly
1. Författarinnan heter Naomi Klein. 2, Boken "No Logo" är 10 år gammal. Du skriver om USA, men glömmer bort Kina/Asien, där formligen exploderar "konsumismen". Rubriken borde snarare vara "Konsumism på frammarsch". I övrigt delar jag din förhoppning, men jag håller inte med om din analys. Samtidigt ska man aldrig säga aldrig. En eventuell lågkonjunktur kanske kyler ned konsumerandet.
Inlägg #5: Postat: 2010-05-28 03:20:00
Carlberg
Hej George, tack för tillrättavisningen på Naomis namn, en typo som både jag och Sourze förbisåg. Jag hade visst skrivit Naomi Kliens .. Ja boken är så pass gammal, jag ser det som en form av nyhet för det rör 2000-talet och är en respons på ca 30 års överkonsumtion. Antagligen går sånt här i faser. Jag håller med dina tankar om Kina där dom nu har en stor mängd människor som vill ha bil och medelklass-liv. Jag skrev artikeln utfrån våra Svenska förutsättningar. Tack för en bra kommentar!
Laddar...