Brottslingar gör stor nytta

Inlägg #1: Postat: 2010-05-25 11:26:00
Leif-Arne
”Brottslingar gör stor nytta” Ergo: -Ju fler brottslingar ju större nytta! Lysande Sickan!!
Inlägg #2: Postat: 2010-05-25 12:29:00
LJohn
Skribenten tycker att brottslingar gör stor nytta?
Vad tycker offren då??
Javissja dom sk-ter vi i - dom har ingen talan, som vanligt..

Låter som en artikel av en förhoppningsfull ministerkandidat i rödgröngeggan..
Inlägg #3: Postat: 2010-05-25 15:45:00
Nettan999
#1. Leif-Arne och #2. Ljohn! Vad skribenten tror borde man väl fråga honom om iställt för att tro sig veta vad andra menar. Jag tror att skribenten menar att brottslingar faktiskt skapar en massa arbetstillfällen som det tyvvär ytterst sällan pratas om. För tänk efter själv.....Hur många personer sysselsätter en enda s.k. "gråtjv"? Massor...Försäkringsbolag, rättsväsendet med allt vad de innebär, fängelsepersonal, eftervård etc, etc. Hur många skulle bli arbetslösa om ingen person begick brott? Hur mångapoliser finns det egentligen? För få tycker säkert några men det är ändå ett hundra-tusen-tals poliser som finns och alla dessa har tillkommit på grund av att människor begår brottslig handlignar.
Inlägg #4: Postat: 2010-05-25 16:27:00
Lasse i Gatan
#3/Och tänk vad staten kommer att tjäna på alla uteblivna pensionsutbetalningar, för de som har blivit mördade av brottslingar.
Inlägg #5: Postat: 2010-05-25 17:42:00
Leif-Arne
#3 Ok då, lagom mycket bovar är bra, hur mycket lagom tycker du själv?
Inlägg #6: Postat: 2010-05-25 18:12:00
LJohn
Nu är det dags att klämma i med sossarna tyngsta argument. förutom "så är det inte"
En del här saknar totalt all form av empati! Är ni ens seriösa??
Brott är INTE enbart en ekonomisk fråga, törs man ens nämna allt det lidande och så förstås kränkningar av den personliga integriteten vid t ex bostadsinbrott?? en av polisens sämsta grenar..
Ska vi köra med enbart ekonomiargumentet kan vi väl ta upp invandringen också som positiv och som sysselsätter en enorm hord av offentligpersonal, stödjare advokater, etc etc..
Brottslingar nej tack. Ett samhälle utan brott skulle vara så oändligt mycket lättare att leva i..
Inlägg #7: Postat: 2010-05-25 21:32:00
Leif-Arne
Men var fick du detta med sossar från? Den här typen av texter kan komma från alla politiska och opolitiska håll. Den mest puckade texten med politisk avsändare hitintills Räknar då inte ens med KD eftersom de saknar egentlig politik kom nyss från cuf, men det finns andra som varit puckade om än inte riktigt i närheten.
Inlägg #8: Postat: 2010-05-25 21:41:00
Adamo
Har också hört att rökare gör stor nytta eftersom de betalar hög skatt för cigarretter, bidrar till försämrad hälsa deras egna och andras via sekundärökning och därmed skapar flera arbetstillfällen inom sjukvården… helt sjukt.
Inlägg #9: Postat: 2010-05-25 21:47:00
GunnarL
Hallå Lennart. Tala om för mig hur det kommer sig att ni Duvemålapojkar blev så allmänbildade och duktiga. Yngve - oerhört intresserad av historia och ekonomi. Ivar - en vittberest man som i dag bedriver en hel del filantropisk verksamhet bland äldre. Och Du själv - en levnadsfilosof som älskar att reta dem som inte förstår sig på ironi. Är det undervisningen i Ubbemåla som skapat dessa talanger eller är det medfött? Vore kul om Du svarade.
Inlägg #10: Postat: 2010-05-25 22:44:00
Leif-Arne
#8 Det är helt riktigt att rökare bidrar positivt till statskassan, inte för att de drar så mycket mer sjukvårdsresurser än ickerökare, de drar däremot sjukvårdsresurser tidigare i livet än ickerökare, eftersom de dör en 5-6 år tidigare. Därmed bjuder de statskassan på dessa års pension. Förutom att de betalar mellan 40 – 100 kr extra skatt per dag.
Inlägg #11: Postat: 2010-05-28 13:52:00
ombudet
En sak som alltid förvånat mig i debatten kring brott är den totala tystnad som omgärdar en av de största orsakerna bakom massor av de brott som begås. Alkoholen. Den alkoholrelaterade brottsligheten är mycket stor och särskilt dominerande vad gäller trafikbrotten och våldsbrotten. Jag tar gärna en whisky själv så jag skriver inte detta i egenskap av någon fanatisk nykterhetsiver utan jag konstaterar bara att det är som att vi medvetet väljer att bortse från denna enskilt största faktor som dessutom är oerhört lättdefinierad då vi ska undersöka varför olika brott begås. Är det bara jag som finner detta underligt?
Laddar...