Inlägg #1: Postat: 2010-05-29 01:30:00
|
sunny fri |
Att försöka få ordning på mitt liv har jag jobbat med från barndommen men nu börjar jag tror att det inte är meningen att jag ska ha ett välordnat liv:
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-05-29 07:34:00
|
steno |
kreativ oordning, kanske. Inledningen är hämtad ur verkligheten och det mesta av det andra också Lina har alltid de senaste låtarna på sina pass, det är där jag hör dem. Jag har aldrig melodiradion på annat än i bilen, så det är där och på passen jag hör dem. Jag trodde att hon inte hittade vad låten hette och svarade att jag kunde söka på Google!Tyckte det var kul att använda det eftersom uppbyggnaden skulle vara en gammal mans träningsmemoarer. Novellen deltog i Friskispressens novelltävling där ämnet var träning.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-05-29 13:23:00
|
ingloz |
Sten, du berättar väldigt levande om livets olika skiftningar. Att det krävs både beslutsamhet och disciplin för att bygga upp sin kropp är lätt att förstå ... Det samma gäller krävande studier - Men vilken härlig belöning som väntar när man nått sitt mål. Då känns det som man svävar. Fin berättelse om verkligheten!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-05-29 14:30:00
|
steno |
Tack Inloz. Visst är det så. Eftersom jag fick diskbrock vid 18 års ålder och därefter hade återkommande besvär så gav den återupptagna träningen när jag var 27 och läste för att komma in på Sopis att ryggen stärktes. Jag blev ovetande "dömd" till motion och det har jag fortsatt med och haft nytta av på olika sätt
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-05-29 14:34:00
|
steno |
Då vid 27 hade jag haft många olika föresatser, både vad det gäller studier, arbete och idrott mm.Jag intalade mig själv om jag skulle klara Tammers träning enligt hans brev som kom var fjortonde dag då skule jag också komma in på Sopis. Det lyckades och jag har sedan dess fullföljt det jag föresatt mig och som jag kunnat påverka av egen kraft. Så den ordningen på mitt liv fick jag
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-06-03 16:52:00
|
Leif-Arne |
Jag gillar din text, snabba skiften men du knyter elegant ihop det. PS prova Pilates, fungerar bra att träna även med sargad rygg.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-06-03 17:08:00
|
Leif-Arne |
Jag gillar din text, snabba skiften men du knyter elegant ihop det. PS prova Pilates, fungerar bra att träna även med sargad rygg.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-06-06 20:19:00
|
steno |
tACK lEIF-aRNE jag fick idén att skriva en träningsmemoar när Friskispressen utlyste en tävling om träning. Jag led något av begränsningen i antal tecken. Ville ha den längre. Hardu något bidrag till Kapitel 1 nuförtiden?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-06-07 17:32:00
|
Leif-Arne |
#8Jag kommer inte in på Kap 1 längre, har försökt få ett nytt login. Jag har ett större projekt på gång en berättelse om perioden 1880 till 1920, då västra Jämtland gick från ett nästan medeltida bondesamhälle till ett industrisamhälle på några decennier, tanken är att följa epoken genom två kvinnor, Els-mari och Eva-Lena, den ena får representera turismens framväxt den andra industrisamhällets. Just nu är det mest oordning, jag försöker få till en någorlunda ordnad linje i berättelsen.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-06-08 22:15:00
|
steno |
Det låter intressant. Jämtland har ju hört till Norge, jag antar att det då levde kvar många som ff såg sig som norska. Liksom att det länge talade danska i småbyar i Skåne
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-06-08 22:20:00
|
Leif-Arne |
Jo så är det, handel mellan Tröndelag och Jamtland har aldrig hindrats av gränser. Tröndermål och jamska har väldigt många likheter, en del kallar jamskan en östtröndersk dialekt. Ännu är identiteten i huvudsak jamsk, där finns band både till Sverige och Norge men ända fram till birkebeinarna besegrade en jamsk bondehär på Revsundssjöns is var Jamtland en slags fristående bonderepublik
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-07-01 09:56:00
|
steno |
Bidrag under "Litteratur och poesi" har en segare livskraft än artiklarna. Den här novellen hade dubbelt så många läsare under juni som i maj då den publicerades
|
|