| Inlägg #1: Postat: 2010-05-21 09:32:00 | |
|
Jasmine R |
Bra sagt! Hur kul var det att lära sig cykla som liten, klart man får räkna med en del missar som nybörjare utan att behöva bli studerad under lupp.
Däremot tycker jag att det är viktigt att analysera och uppmärksamma det sexuella klimatet som nybörjarna dyker ner i. Är det en dypöl eller en blå lagun - och spelar det någon roll? |
| Inlägg #2: Postat: 2010-05-21 16:55:00 | |
|
Leif-Arne |
När man själv var i den åldern så spelade det inte så stor roll, gärna dåligt sex, bara det var sex överhuvudtaget.
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-05-22 08:56:00 | |
|
Nettan999 |
Det handlar egentligen inte om dåligt eller bra sex utan den exploatering av hur man ”ska ha” sex. Det förväntas på något sätt att sex ska vara perfekt från första gången och att alla ska ha sex på samma sätt. Allt för avvikande sex moraliseras om det är passande eller ej. Vi har helt enkelt gjort för stor sak av att ha sex, en drift som är medfödd.
Allt sex är okey om båda parter är med på det. Ibland undrar jag varför vi, och kanske mest feminister, alltid ska ha synpunkter på något som är ett av de mest personliga. Feminister, många som valt att ha ett s.k. ”normalt” sexliv vad nu ordet normal innefattar och tycker varje form av frigörelse är fel. Kan något vara fel när det gäller sex, något som handlar om en kärleksakt mellan två parter. |
| Inlägg #4: Postat: 2010-05-24 14:34:00 | |
|
Nettan999 |
Ärligt talat.....Vem vill ha sitt sexliv analyserat? Inte jag i alla fall.
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-05-25 05:49:00 | |
|
Bizon |
Tycker inte att det är så fel att visa lite intresse för ungdomars sexliv. Pekar vissa tendenser helt åt helvete kan det indikera att "vuxenvärldens" hänsynslösa exploatering av sex och könsakter i allmänhet och tonårssexet i synnerhet skapar skeva bilder och förväntningar eller dåliga erfarenheter därför att oerfaret sex blivit orealistiskt romantiserat eller presenterat via media. Min erfarenhet är att barn och ungdomar i olika perioder av sina liv gärna pratar om sex med varandra eller med personer dom har förtroende för - oftast i allmänna ordalag, men även kring specifika erfarenheter. Helt klart anser jag att detta är ett friskhetstecken - folk behöver prata om allt både för att stilla sin nyfikenhet och för att om möjligt skaffa sej förståelse för vissa problem särskilt viktigt då vad gäller sexlivet som under vissa tider varit näst intill tabu av bla. religiösa och kulturella skäl. Hellre då öppen frimodighet i ställer för skamlig blygsel som bäddar för osäkerhet och allehanda förtryck. Vad vore naturligare i det fallet än att det i RFSUs regi görs mer ingående studier tolkningsbara för politiker och folk som sysslar med ungdomsproblematiken? Därmed inte sagt att just denna studie har särskilda brister eller förtjänster - finns ett gott syfte så kan man säkert även klura ut en del förbättringar och kompletteringar. Kan inte komma ifrån intrycket av att artikeln och vissa kommentarer mest tillkommit för att ha något att klaga på.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.