Dorian Ertymexx |
Jag kan berätta varför rök är värre än skrikande ungar, ammande mammor och hög musik: Man får inte cancer eller astma och allergier av de tidigarenämnda. De är störande, ja, absolut, men de är inte skadliga för dig eller din omgivning. Tobaksrök, däremot, är det. En person som röker kommer att andas ut cancerogena gifter i ca fem minuter efter sista blosset. Då många kollegor ofta kommer tillbaka till arbetslokalerna med sista blosset i halsen så betyder det att deras kollegor fint får ta emot skit de kanske är allergiska eller astmatiska emot, utan en chans att fly. "Jag vill inte andas rök-paus" är inte accepterat på arbetsplatser, vet du.
Och då talar jag bara om de rökare som är vänliga nog att hålla sig undan när de röker. Alla de som tänder sina cigg på väg upp för rulltrappor, i portar eller på varsin sida om en ingång så att man måste springa gatlopp mellan rökmoln etc etc etc... Nej, det finns goda skäl till att vara emot tobaksrök faktiskt. Om inte annat, är det inte litet banalt att å ena sidan värna om miljön och i nästa andetag bokstavligt talat puffa ut MER gifter?
|