Inlägg #1: Postat: 2010-05-21 06:29:00
|
ombudet |
Fascinerande läsning och om man läser din artikel parallellt med den som jag skrivit om Säpo så börjar man nästan kunna ana ett mönster. Det framstår närmast som att enheten har som uppdrag att, under upprätthållande av ett sken av att agera i enlighet med vad lagen säger, systematiskt se till att så få anmälningar mot polisen som överhuvudtaget möjligt är, någonsin går vidare till en rättslig prövning. Jag har själv f.n ytterligare ett ärende som handläggs av enheten där jag är av den bestämda uppfattningen att vad som skett i det ärendet, är uppenbara brott mot såväl polislag som polisförordning. Det tycks dock vara så att de drabbade har ytterst liten möjlighet att få upprättelse.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-05-21 08:06:00
|
Bizon |
Absolut - ett nödvändigt och genomtänkt förslag. Det är helt oacceptabelt hur vissa åklagare agerat då dom mer eller mindre vanemässigt lagt ner merparten av de mål dom skulle tagit ställning till - mycket av det som kommit ut via media talar sitt tydliga språk om jäv inom den institution som var tänkt att utreda bla. sina kollegors miss- och övergrepp.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-05-22 09:08:00
|
Nettan999 |
Bra skriven artikel Peter! Återspeglar verkligheten. Instämmer med Ombudet att det bara är ett spel för gallerierna. Men kan man egentligen förvänta sig annat när det är höga åklagare som står bakom det. Är vi människor verkligen så naiva att vi gång efter gång går på allt detta spektakel. Vi är indoktrinerade och har fått lära sig att människor inom rättsväsendet är näst intill felfria. Vi, de flesta av oss svenskar i alla fall, har en tillit som inte stämmer överens med de som råkat ut för dessa mer eller mindre Justitiemord. Hårda ord kanske….men vad är det annat än att inte kunna lita på att vi i den s.k. Rättsstaten Sverige, blir totalt överkörda.
|
|