För få unga i politiken utarmar demokratin

Inlägg #1: Postat: 2010-05-04 12:40:00
erobwen
Jag tror att det är mycket enkelt. Unga är inte intresserade av partipolitik eftersom de inser hur lite de kan påverka. Varför utgöra ett demokratiskt alibi åt etablissemanget, när man i själva verket ändå inte kan påverka så mycket? I så fall är det sundare att helt vända etablissemanget ryggen så att alla kan se att kejsaren är naken, det vill säga att det politiska etablissemanget håller på att förlora kontakten med sina väljare, såvida det inte redan gjort det för länge sedan. Dags att skrota alla riksdagspartier snart? Vad sägs om lite riktig demokrati, t.ex. på det sätt som framförs av Aktiv Demokrati, där alla människor har en röst i alla väsentliga frågor.
Inlägg #2: Postat: 2010-05-05 15:19:00
Bellsebob
Demokrati har ju aldrig funnits i realiteten, det är bara en fasad för att folk ska tro att de har valfrihet..
Den enda riktiga demokratiska process vi har kvar är rätten att inte rösta. Om ingen deltog i dessa politiska val så skulle alla snart se att kejsaren verkligen är naken :
Inlägg #3: Postat: 2010-05-05 15:42:00
Dag Nilsson
Instämmer med ovanstående som säger att vi bör avstå att rösta för att inte ge legitimitet till ett bedrägeri. Nuvarande s.k. demokrater skymmer bara sikte. Gäller alla riksdagspartier.
Inlägg #4: Postat: 2010-05-05 16:10:00
Leif-Arne
Nåjo, visst kan man ha synpunkter på den representativa demokratin, den har sina fel och brister och går att förbättra, men haken är om någon kan pressentera ett alternativ som är bättre eller åtminstone mindre dåligt. Proletariatets diktatur, anarki eller direktval över internet? Hur man än ser på alternativen så har dessa så stora brister som gör dem helt underlägsna. Bättre delta än stå vid sidan och sura.
Inlägg #5: Postat: 2010-05-05 16:31:00
Dag Nilsson
Hej Leif-Arne, jag önskar du har rätt. Tyvärr tror jag vår s.k. demokrati fungerar en en lömsk grodkokare. Du vet - en sådan där man höjer tempen så sakta att grodan inte känner att det gradvis blir för hett. När den väl anar oråd är den för svag för att kunna hoppa ut. Den dagen har vi inget val alls. Varför tar du upp proletäriatets diktatur som exempel och jämför med direktval över internet? Det förra är redan prövat med fasansfull resultat. Det bör du väl känna till? Det senare är varken utvecklat eller prövat, varför då avfärda det utan vidare? Om du menar allvar med anarki som alternativ så vet du nog att det kräver att så gott som alla medborgare är psykiskt mogna, harmoniska människor. Till detta stadium har vi en bit kvar. Under tiden tror jag på att utveckla och prova direktdemokrati via internet.
Inlägg #6: Postat: 2010-05-05 21:55:00
erobwen
Leif-Arne: Det finns redan en lösning, och den kallas för representativ direktdemokrati. Det vill säga, antingen röstar du på ett parti precis som vanligt, men i de fall du har en egen åsikt, så kan du logga in i riksdagens server med ditt säkra bank-id, och representera dig själv. Det kan inte bli mycket enklare än så. Det finns dessutom flera organisationer i sverige som kämpar för detta, Aktiv Demokrati, Direktdemokraterna, DemoX, Knivsta.nu. etc. De flesta av dessa har funnits i över 10 år och har flera hundra på sina forum. Har du inte hört talas om dem? Det beror på att vi lever i ett konservativt medieklimat där endast gamla frågor ältas om och om igen, snarare än att det lyfts fram nya alternativ. Jag antar att det blir mest TV tid på det sättet, för om man löser alla problem finns ju inget mer att älta om. När gammelmedierna imploderat av sin egen trångsynthet så finns en möjlighet för samhället att börja gå framåt.
Laddar...