Inlägg #1: Postat: 2010-04-21 10:46:00
|
Janne B |
OKNÖ blev rätt bekant då Ölandsbron skulle byggas. Hade man byggt från Oknö till Djupvik hade det blit halva sträckan jämfört med nuvarande bro. På ett ungefär. Då hade nog Mönsterås fått en strålande utveckling men hur hade det gått för Kalmar?? Ingen skillnad? Nå nu kan Undvall springa utan att behöva se på en ful bro. Hurra!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-04-21 11:37:00
|
Lars Nilsson |
Trevlig berättelse även om den störs av Din myckna motion. Själv lever jag efter Sten Bromans motto. "Är man bara tillräckligt begåvad behöver man ingen motion".
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-04-21 12:16:00
|
Unto S |
#2 Kommentar till Nilssons kommentar: Sten Broman ligger begravd på Norra kyrkogården i Lund.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-04-21 13:49:00
|
Lars Nilsson |
#3. Jaså, det visste jag inte. Nästa gång jag kommer till Lund skall gå dit med en blomma. Det gjorde vid Piratens grav i Ravlunda också. Vissa gentlemän skall man hedra vare sig dom är levande eller döda.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-04-21 13:52:00
|
Lars Nilsson |
#3. Otroligt vad slarvigt jag skriver. "Jaså, det visste jag inte. Nästa gång jag kommer till Lund skall jag gå dit med en blomma. Det gjorde jag vid Piratens grav i Ravlunda också. Vissa gentlemän skall man hedra vare sig dom är levande eller döda".
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-04-21 14:49:00
|
Unto S |
Skön skildring av din joggingrunda. Själv har jag aldrig gillat att jogga. 100 m var min specialsträcka och då var jag snabbast i skolmästerskapen. Numera gillar jag Nordic Walking - promenader på stranden med den vita sanden. Gör en liten anteckning efter varje promenad. Hitintills i år har det blivit 88 km dvs. mer än två Marathonlopp. Dessutom 12 timmars QG vid strandkanten. Den enorma mängden syrerik havsluft som man andas in är rena ”lustgasen”. Känslan kan beskrivas som en stark lyckokänsla.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-04-21 15:22:00
|
Leif-Arne |
#1,2 Tack för vänliga kommentarer. Jag undrar om inte du Janne tänker på Revsudden, där det endast är 3 km över till Öland. Oknö hamnar 10km mitt för Borgholm ungefär, vilket innebär att man ser över till kungens sommarstuga. Däremot så gick det innan bron en färja mellan Oknö och Borgholm. För några år sedan försökte man sätta upp en turlinje på nytt mellan Mönsterås och Borgholm med en liten fd. kanalbåt som rullade rent förskräckligt. Gick inget vidare. Sedan byttes den båten mot en fd norsk fjordfärja Solsund som är rejält sjöduglig. Den båten trafikerar ännu Kalmarsund, men rutten går nu mellan Oskarshamn och Byxelkrok. Det finns ett kundunderlag som tycker att öar bäst besökes per båt. Kan ligga något i det.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-04-21 15:29:00
|
Leif-Arne |
#6 Jag fick tillfälle att jogga runt dina hemtrakter förra sommaren två veckor förra året då jag bodde på fd FBU kursgården i Höllviken. Stränderna är fina att följa, joggade ut några gånger till näset via cykelvägen och tog bussen tillbaka. Jag håller själv inget våldsammare tempo längre, det är viktigt att hinna ta till sig naturupplevelsen, ibland följer en kamera med i midjeväskan.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-04-21 15:34:00
|
Leif-Arne |
#3 Jag minns Sten Broman från det jag var barn och såg Musikfrågan kontrapunkt. Bromans starka personlighet tillsammans med tävlingsmomentet gjorde att programmet fängslade. Nog kan man anta att ett intresse för klassisk musik väcktes hos fler än mig genom detta program.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-04-21 20:48:00
|
GunnarL |
9/ Jag minns Sten Broman från det verkliga livet faktiskt. Min bäste kompis spelade saxofon i studentorkestern Bläckhornen i Lund i slutet av 60-talet och då kom Sten Broman ibland till krogen Chrougen och lyssnade. Han var en distinkt herre som alltid uppträdde i uppseendeväckande skräddarsydda kostymer. Ibland gult,ibland orange - allt för att vara annorlunda. Han var onekligen en stor personlighet och väldigt rolig att lyssna till.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-04-21 20:53:00
|
GunnarL |
Jag vill också - alldeles bortsett från Sten Broman - säga att det var en liten fin artikel Leif-Arna! Och en undran: Finns det en restaurang med tillhörande boende alldeles i början av ön? För i så fall tror jag att jag varit där och trivts en gång i början av 80-talet.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-04-22 00:29:00
|
Janne B |
Leif Arne Visst kan jag ha tagit lite fel även om jag försökte kolla mot ENIROs kartor. Nå hela området är väldigt spännande.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2010-04-22 11:30:00
|
Jan Olsson |
Sten Broman hade förmodligen ett "förhållande" med en kvinna som var expedit i en vitvaruaffär Osbypannan vid Värnhem i Malmö - Vid ett tillfälle kom jag i kontakt med henne då jag försökte sälja "tavlor" i butiken. Då bestämde hon att jag skulle komma till en adress på Baltzarsgatan i Malmö och visa mina alster. Det var Sten Broman, som bodde där.Detta var något av åren 1957 eller 1958. Fick inget sålt!!- Rekomenderar alla att läsa hans Memoarer - JÄTTEROLIG Läsning!!!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2010-04-22 15:09:00
|
Leif-Arne |
#11 Jo den restaurangen, Oknö krog, finns kvar. Dock har stället börjat bli slitet och har haft rätt många ägarbyten de sista åren. Den senaste ägaren har dock börjat rusta upp.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2010-04-26 18:47:00
|
ingloz |
Leif-Arne! Vilken underbart inspirerande text! Ibland glömmer vi att livet bjuder på så mycket annat än konspirations-teorier. Där finns massor av skimrande guldkorn utefter vägen. Efter en tung och lång vinter påminner du om hur årstiden växlar spår. Nu får vi njuta av naturens bästa förvandlingsnummer - helt gratis! Tack för sköna ord!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2010-04-27 14:07:00
|
Leif-Arne |
Tack för den vänliga kommentarer. Just inkommen från Oknö, ledig dag, helt underbart ca 15 grader i solen och en stilla bris. På en sten såg jag vårens första huggis en stor fin hona som värmde sig i solen.
Jag skall även ut i em. till ekhagarna intill och ta lite bilder, just nu är marken helt vit täckt av vitsippor, här och var bryts det av med gula och blå partier där blåsippor och vårlök växer.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2010-04-27 21:07:00
|
GunnarL |
16/ Även jag älskar den vår vi just nu upplever och ändå bara är i början av. Men om jag varit i Din situation och varit ledig i dag skulle jag prioriterat att skaffa ett nytt tangentbord. Du hade kanske hunnit med både och?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2010-04-27 21:24:00
|
ingloz |
#16/ Åh, Leif-Arne, vad jag saknar vitsippsbackarna vid vårt "smultronställe", sommartorpet vid Finjasjön som vi hade i 18 år. På landet hade man ju allt det sköna inpå knuten och nu inser jag vilken skatt det var.
|
|