Inlägg #1: Postat: 2010-04-04 12:33:00 | |
Jan Brunnegård |
Kvinnorna upp stod ur sina sängar... för det var ett sånt himla liv utanför. Rykte gick om gravskändning så de rusade i väg för att försöka stoppa eländet. De möter en man på vägen och skriker "Oh herre gud - är det du". Nej det är Jesus, sa Jesus. Men som Guds son kunde jag ju inte ligga död i en kall grav - så jag har Uppstått igen. "Vi har alltid anat att det var något speciellt med dig" sa vännerna Maria och Magdalena. "Även ni är rätt märkvärdiga" sa Jesus. "Inte ens nu svek ni mig, var är pratmakarna Petrus och Johannes?" "Ja du vet ju hur män kan vara..."sa kvinnorna som vandrat med 12 män i tre somrar! GLAD PÅSK
|
Inlägg #2: Postat: 2010-04-04 13:28:00 | |
Unto S |
Hej Janne. ”Åh, Herregud!” heter en SVT-serie av Jonas Gardell. Jag har sett tre av dem. Nästa kommer ikväll 21.00.
|
Inlägg #3: Postat: 2010-04-04 13:29:00 | |
Unto S |
Tråkigt väder, det regnar och det regnar. Jag passar på att fortsätta läsa Jonas Gardells bok ”Om Jesus”, citerar: ”Hur som helst kommer Jesus åtminstone denna gång med sitt följe till huvudstaden för att fira påsk – pesach – i templet. … Pesach infaller alltid den fjortonde dagen i den judiska månaden Nisan och firades som minne av när Gud dödade varje förstfödd i Egypten men skonade det judiska folket.” …firades som minne av när Gud dödade varje förstfödd i Egypten men skonade det judiska folket?
|
Inlägg #4: Postat: 2010-04-04 13:31:00 | |
Unto S |
Några Bibelcitat till påsk: ”Om någon kommer till mig utan att hata sin far och sin mor och sin hustru och sina barn och sina syskon och därtill sitt eget liv kan han inte vara min lärjunge.” Lukas 14:26 ”Ty jag har kommit för att ställa en man mot sin far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender.” Matteus 10:35-36 ”Ni som är slavar, underordna er era herrar, lyd och respektera dem, inte bara de goda och hyggliga utan också de orättvisa.” Petrusbrevet 2:18 - ”Och ni kvinnor, underordna er era män …” Petrusbrevet 3:1
|
Inlägg #5: Postat: 2010-04-04 14:22:00 | |
Janne B |
UNTO Jag har kikat på de tidigare gardell och ska göra så i kväll också.// Du vet att Bibeln är översatt till tusentals språk och dialekter. Mer eller mindre lyckade. I flera länder används ett betydligt mjukare ord än vårt HATA. Som t ex "ta avstånd från". Jag kände en gång en man på samhällets botten. Han kunde inte städa eller laga mat. Men han läste Bibeln på fyra språk.detta var på 1950-talet. Min mamma som gått Realen kunde en del engelska och tyska och kände igen latin. Hon kolla att han inte bluffade. August på Ljungslätt tog sitt bibelläsamnde på allvar. Det försöker jag göra också genom att lyssna på Teologiska Rummer samt Människor och Tro.// Läs ingenting bara rakt av - framför allt inte Bibeln.
|
Inlägg #6: Postat: 2010-04-04 14:26:00 | |
Janne B |
OM Moses sekreterare vetat att hans skrifter skulle läsas i 3000 år så hade han nog formulerat sig annorlunda. / Jesu lärljungar var fullstämndigt övertygande om att Yttersta dagen var nära. Även den flitige resenären missionären Paulus skrev för sin samtid - inte för några andra. För Himmelriket var nära...Glad Påsk
|
Inlägg #7: Postat: 2010-04-04 18:12:00 | |
Bizon |
Hej och hå mina bröder. Härligt att ser de religiösa postulaten få humorns distans. Och även om himrlrikrt inte är varken närmare än längre bort i tid och rum än vad det alltid har varit så kan man ändå hoppas på att det är en markör för en begynnande ordets och tankens frihet från det så kallade heligas förtryck. Det gäller rondellhunden som pinkat in sitt revir mitt i karrusellen likväl som påskharar i nätstrumpor eller lammets huvud på ett silverfat - ingen humor utan sanning eller en djupare självbevarelsedrifts seger över den lekamliga rädslan och det ständiga hukandet under potentaternas förmodat dåliga lynne...
|
Inlägg #8: Postat: 2010-04-04 20:27:00 | |
Lars Nilsson |
Uttrycket "Som fan läser bibeln", får en annan, och från den ursprungliga betydelsen väsenskild mening, när man läser Unto:s utläggningar om Bibeln. Historien skall bedömas, enligt Unto, utifrån den fn gällande historiesynen hos V:s medlemmar i Vellinge. Om det så gäller 2000 år bakåt. Jo, det finns ett undantag. Rysslands blodiga historia från 1917 måste självfallet ses mot bakgrund av den situation som då rådde. Det har vi på Sourze fått lärt oss. Men för övrigt skall dagens normer gälla och då kan man i allt hån från kvinnoförtryck till rasism.
|
Inlägg #9: Postat: 2010-04-04 20:30:00 | |
Lars Nilsson |
#8 Skall stå: "Men för övrigt skall dagens normer gälla och då kan man i allt lägga in hån från kvinnoförtryck till rasism".
|
Inlägg #10: Postat: 2010-04-05 12:46:00 | |
Unto S |
Nilsson/Östermalm, citerar: ”Rysslands blodiga historia från 1917 måste …” Men Nilsson, vi vet allt om Rysslands historia fr.o.m. 1917. Den borgerliga median basunerar hat mot Ryssland med jämna mellanrum. Efter det att jag har läst Gardells bok ”Om Gud” ska jag fortsätta att läsa Dee Browns bok ”Begrav mitt hjärta vid Wounded Knee”. Boken handlar om indianutrotningen i USA. Många historiker anser att de vita kristna ockupanterna gjorde sig skyldiga till världens största folkmord. Men sådant får vi inte veta i vår media. Det är bara hatet mot Ryssland som folk skall lära sig enligt liberalerna.
|
Inlägg #11: Postat: 2010-04-05 13:01:00 | |
Unto S |
Nilsson/Östermalm, citerar: "Som fan läser bibeln". Visst läser jag ”som fan läser bibeln”. Det finns saker som troende kristna inte får läsa i sin bibel, som t.ex. alla mord, folkmord, barnamord som Gud har åstadkommit. Det är bara läsa bibeln och frossa i blod i Guds namn. Och överfallet och folkmordet mot indianerna går i sann Guds anda. Det är väl därför som amerikanerna är så troende. Import av svarta slavar gick också i Guds anda, slavarna kuvades med Petrus ord: ”Ni som är slavar, underordna er era herrar, lyd och respektera dem, inte bara de goda och hyggliga utan också de orättvisa”, hjälpte inte det så sköts eller hängdes slavarna. Gud bless Amerika!
|
Inlägg #12: Postat: 2010-04-05 14:24:00 | |
Lars Nilsson |
Tack Unto/Vellinge. Vi som valt att bosätta oss på Östermalm eller i moderatfästet Vellinge bör hålla ihop och inte tjafsa om indianer i USA. Men gärna om priset per timme på städning utförd av småväxta peruanska indianskor. Det kallar jag en viktiga fråga med internationellt perspektiv och U-landsvinkel.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.