Jan Björklund blundar för barn med särskilda behov

Den här tråden diskuterar artikeln Jan Björklund blundar för barn med särskilda behov.
Inlägg #1: Postat: 2010-03-24 11:31:00
usa2010
Exakt så resonerar även jag efter att gång efter gång sett vad som händer i skolorna som det är nu.
Inlägg #2: Postat: 2010-03-24 21:59:00
Tage Sundin
En mycket klok artikel som det är lätt att sympatisera med. Men det saknas en pusselbit i kravlistan: Vad gör man när vårdnadshavarna vägrar att låta barnet genomgå den noggranna neuropsykiatriska utredning som är den yttersta förutsättningen för att barnet skall kunna få den hjälp det behöver? Den situationen uppstår ej sällan, och följden blir - förstås - att barnet under delar av eller hela skoltiden ej får det särskilda och anpassade stöd som det är i behov av och har rätt till. Punkten 6. bör därför kompletteras med krav på lagändring så att vårdnadshavarnas samtycke ej krävs för sådan utredning.
Inlägg #3: Postat: 2010-04-14 17:29:00
Madeleine Fallqvist
Tänkte på tidigare inlägg där man skriver om problem med att vårdnadshavare inte vill utreda. Ett stort problem är också när man som förälder vill utreda men skolan tror att man misstagit sig. Ingen i skolan trodde på mig när jag ville utreda min dotter för ADHD. De tyckte att hon ju var så smart. ADHD gör ju inte att man är mindre smart. Kompetensbristen är stor!
Inlägg #4: Postat: 2010-04-14 17:42:00
Carl Olof
#3 Madeleine, skriv en artikel och berätta om dina erfarenheter!
Inlägg #5: Postat: 2010-04-14 21:07:00
Annelie
Det bör uppmärksammas att skolan INTE har någon rätt att kräva diagnos för att ett barn ska få erfoderlig hjälp. Det står ingenstans i skollagen att så skulle vara fallet.
Inlägg #6: Postat: 2010-04-14 21:59:00
Lena
Madeleine - jag delar din erfarenhet av problemet när man som förälder vill utreda men skolan/elevhälsan inte har tillräckliga kunskaper för att se att det faktiskt kan handla om en neuropsykiatrisk problematik. Än värre blir det om föräldrarna är skilda och den ena vägrar. Det är mer stigmatiserande att ha problem och inte få hjälp än att få en diagnos och den hjälp som behövs för att fungera i skolan och på fritiden.
Inlägg #7: Postat: 2010-04-14 22:24:00
Lena
Ett tillägg till mitt förra inlägg - Ibland är inte den hjälp skolan kan ge tillräcklig utan det behövs medicinering. För att få det krävs det att barnet får en utredning och diagnos. Föräldrar ber knappast om att barnet ska utredas om de inte ser att det är nödvändigt och är till för barnets bästa.
Laddar...