Folkmordet i Turkiet: Vad röstade de egentligen om?

Inlägg #1: Postat: 2010-03-23 15:18:00
Thomas L. Aabo
Bra skrivet. men av en historiestudent kunde man förvänta att även ta upp befolkningminskningen folkmordet? i Skåne 1650 - 1720.
Inlägg #2: Postat: 2010-03-23 17:58:00
George Debaly
Det finns många exempel på "folkmord", här är ett i modern tid som ofta glöms bort. Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #3: Postat: 2010-03-23 22:49:00
Lars Nilsson
Nu råder det väl ingen tvekan om det var ett folkmord och inte har väl svenska media, under åtminstone 30 år, varit tyst om det. Problemet uppstår då svenska politiker skall ge sig in och rösta om historiska händelser. Vi har haft ett snarlikt statligt engagemang och debatt. Jag tänker på Forum för levande historia, som om jag inte tar helt fel, startades med uppgift att sprida kunskap om förintelsen. Kan man naturligtvis vara en hedervärd uppgift. Men strax kom krav om utställningar och annat som skulle belysa kommunismen och som ett brev på posten krav om motsvarande när det gäller kapitalismens ogärningar. Själv tycker varken politiker skall rösta om historiska händelser eller att vi skall ha en statlig myndighet för diverse ogärningar mänskligheten begått.
Inlägg #4: Postat: 2010-03-24 01:13:00
George Debaly
Ja, det var tråkigt att Åsa Linderborg och andra som inte är så noga med att återge korrekta historiebeskrivningar, kunde stoppa Forum för levande historias planerade utgivning av en sammanställning över kommunismens brott mot mänskligheten, men i Ungern minns man att både nazisterna och sedan kommunisterna, delade på samma högkvarter i Budapest. Det s k "Terrorhuset" där bl a Raoul Wallenberg satt fången innan han deporterades till Sovjetunionen: Länk: terrorhaza.hu
Inlägg #5: Postat: 2010-03-24 09:51:00
Lars Nilsson
#4. Om jag fattar Dig rätt så placerar Du mig i samma fålla som Åsa "Lenin" Linderborg. Det är något överraskande då jag skrivit flera artiklar om hennes galenskaper. Men det handlar inte om förneka eller förringa diverse folkmord under historiens lopp utan om det är statens och politikernas roll att i efterhand värdera vilka som var värst och rösta om historiska händelser.
Inlägg #6: Postat: 2010-03-24 10:41:00
George Debaly
Lars Nilsson, du får ursäkta, men jag talade inte om dig och det kanske är lika bra att jag klargör att jag inte har läst något av dig som handlar om Åsa Linderborg.
Inlägg #7: Postat: 2010-03-24 11:10:00
Lars Nilsson
#6. Ok, jag uppfattade Dig fel.
Inlägg #8: Postat: 2010-04-03 00:46:00
Josef
Jag vill även påminna författarinnan om att Spanska sjukan härjade samtidigt och tog ca 50 milj. liv i Europa samt Mindre Asien, förutom dem vanliga epidemierna som härjar i krigsdrabbade områden samt svält till följd av flykt och av frånvarande manlig arbetskraft.
Icke att förglömma direkta/indirekta krigsoffer !

Jag personligen är av uppfattningen att det inte fanns någon direkt mördande eller statligt subventionerat beslut om mördande enda bevis som framlagts var ett telegram som bevisats vara bluff.
Efter grundandet av Demokr. Republ. Armenien så skrev Hovhannes_Katchaznouni en av grundarna och den första premiärministern en bok om meningen med grundandet av partiet med huvuduppgift att grunda D. R. Armenien och nationalstaten. Ingenstans nämns det om nåt folkmord eller dödande en masse boken har varit svår att hitta eftersom det inte gynnar diaspora armeniernas sak om "offer" , några enstaka har hittats i olika delrepublikers natinalbibliotek och tryckts på nytt.

Vill även hänvisa till samtida svenska ögonvittnet officer Gustav Hjalmar Pravitz finns även svenska ögonvittnen som hävdar dödande men dessa har tillhört missionärer som även har hävdat att dem sett en viss person då och då ;
Länk: tallarmeniantale.com
Laddar...