Facket – en döende institution

Den här tråden diskuterar artikeln Facket – en döende institution.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2010-03-23 19:10:00
Lars Nilsson
#19. Jag får också passa på att underdånigt tacka Per W och LO för att jag slapp äta nävgröt idag till lunch. Det gör man som bekant i bla Holland, detta urfattiga land, där facket bara organiserar runt 20 procent av de anställda.
Inlägg #22: Postat: 2010-03-23 20:09:00
Lars Nilsson
"Rapport" säger i kväll att snittlönen 2009 för en svensk VD var 77.000 kr i månaden och att lönehöjningen var 1,5 procent. Tid för vissa att börja famla efter plakaten och ut och demonstrera mot girigheten?
Inlägg #23: Postat: 2010-03-23 20:31:00
Lars Nilsson
Dick Erixon blogg: "Ändå varslar Handels om strejk inför påskhelgen. Hur kan man bli så destruktiv? En strejk kan ju faktiskt innebära att butiksanställda förlorar jobbet eftersom man förstört möjligheterna för företagen att gå runt. Vänstern är ju så förtjust i konspirationsteorier. Här är en de kan fundera på: LO vill köra svensk ekonomi i botten eftersom man tror att det ska hjälpa oppositionen att vinna valet i höst…."
Inlägg #24: Postat: 2010-03-24 01:28:00
George Debaly
#22 Ok om vi inte leker procentare utan istället tittar lite närmare. M a o handlar det om en genomsnittlig årslönehöjning med 13 860:- att lägga till de övriga genomsnittliga 924 000:- Och då får man väl lägga till övriga löneförmåner t ex bil/boende ev bonus aktier ev aktieudelning ev pensionsförsäkring - en VD får ju som bekant betalt på många andra sätt än bara lön - allt detta under ett av regeringen kallat "skitår". Kanske inte så pjåkigt ändå.
Inlägg #25: Postat: 2010-03-24 10:00:00
Lars Nilsson
#24. Ahaa, så alla VD-ar har bonusar, aktier, pensionsförsäkringar, bil och fritt boende? Märkligt att jag under mina 10 år som VD aldrig kom i åtnjutande av slikt. Men jag var väl en usel förhandlare och GD har säkert större erfarenhet av VD-jobb än vad jag har. Så slutsatsen blir väl i alla fall: Ut på gatorna och protestera mot girigheten.
Inlägg #26: Postat: 2010-03-24 10:27:00
George Debaly
#25 Vad exakt i ordet "eventuellt" är det du inte förstår?
Inlägg #27: Postat: 2010-03-24 10:37:00
George Debaly
Lars Nilsson #25 Nej, jag har ingen erfarenhet av att vara VD. Är det ett grundkrav för att få uttala sig i frågan? Har du i sådana fall varit fackligt organiserad? Däremot har jag erfarenhet av att ha suttit med i en bolagsstyrelse och s a s sett från första parkett vilka förmåner vi har beslutat om till vår företagsledning och jag bär på några halsbrytande historier ur verkligheten som skulle få folk att baxna. Låt mig stanna vid att där kan man verkligen tala om den starkes rätt.
Inlägg #28: Postat: 2010-03-24 10:53:00
Lars Nilsson
#27. Nej då. Men svepande generaliseringar av den där typen i syfte att konstruera en beviskedja var lite väl tunn. Jodå, jag har också varit fackligt aktiv. Missminner jag inte helt har jag varit med i tre olika fackföreningar under min yrkeskarriär.
Inlägg #29: Postat: 2010-03-24 15:46:00
George Debaly
Lars Nilsson #28 Nu är det ju så att jag inte satt i bolagsstyrelsen för att jag senare skulle få glädjen att munhuggas med högerstyrda ordkrigare på nätet och på lös grund hitta på "svepande generaliseringar" om direktörer, utan jag såg det snarare som ett förtroendeuppdrag. Jag gick in i uppdraget med öppet sinnelag, utan förutfattade meningar och jag lärde mig mycket, bl a förståelse för båda sidors situation, fack och arbetsgivare, men under de år jag satt där blev jag tämligen desillusionerad av det jag såg, även om det bitvis var både intressant och lockande att få sitta nära köttgrytorna och det räckte långt för mig. Att jag sedan inte kan övertyga dig, är fullt förståeligt och hör väl till spelets regler.
Inlägg #30: Postat: 2010-03-24 16:34:00
Lars Nilsson
#29. Du kanske missuppfattar mig. Mitt inlägg avsåg på intet sätt Ditt styrelseuppdrag utan det Du skrev i #24 som jag anser vara svepande generaliseringar. Själv har som mångårig förhandlare lärt mig att andelen skitstövlar bland arbetgivare och fackpampar är ganska jämt fördelad. Ungefär som i samhället för övrigt.
Inlägg #31: Postat: 2010-03-24 18:38:00
Lars Nilsson
Apropå skitstövlar bland såväl facket som arbetsgivare, skrev jag för några år sedan en artikel om byggbranschen.Länk: sourze.se
Inlägg #32: Postat: 2010-03-26 12:41:00
Per W
#22 VD:ars medellön är inte så intressant eftersom många VD:ar i små företag som de äger själva många gånger tar en liten lön under en kortare eller längre period. Det vore mer intressant att veta medellönen hos den över kvartilen alltså den fjärdedel som tjänar mest.
Inlägg #33: Postat: 2010-03-26 14:39:00
Lars Nilsson
#32. Här kan Du läsa om VD-löner 2009. Skrollar Du nedåt så finns hela rapporten. Men den är ju utgiven av Svenskt Näringliv så vissa anser den väl bara var bluff och båg. Kan jag tänka mig. Länk: svensktnaringsliv.se
Inlägg #34: Postat: 2010-03-26 16:32:00
Lars Nilsson
Läser om ett land där facket verkligen lyckats. Statsanställda går i pension vid 45-55 års ålder. Vidare går damfrisörskorna i pension vid 55 till följd av att att man jobbar med hälsovådliga kemikalier. Med andra ord, ett framtids- och mönsterland för LO. Vad landet heter? Grekland. Och fan ta den som ändrar på dess villkor. Att landet har dålig ekonomi beror som vanligt på att de rika har skott sig ohemult och inte på något annat. Så det så.
Inlägg #35: Postat: 2010-03-26 17:42:00
Janne B
Om det fortfarande är så i Grekland att tusentals femtioåringar sitter och solar sig en stor del av dagen - så anar jag var fattigdomen kommer ifrån. / Winston C. insåg att krig vinnes genom blod SVETT och tårar.// Sveriges välstånd växte fram ur gruvor, skogsarbete, livsfarliga fabriker och liknande. Vem tror att dcetta var frivilligt arbete? Arbeta eller svält ihjäl!
Inlägg #36: Postat: 2010-03-26 20:04:00
Lars Nilsson
Den enligt egen utsago, humaniskt sinnande och rättvisekämpande kulturvänstern gnäller. Dramatenchefen med 85.000 i månadlön tycker sig vara underbetald. Åtminstone i jämförelse med andra. Fast kanske inte med de grupper hennes hjärta mest klappar för?
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...