Heder åt finnarna

Inlägg #1: Postat: 2010-03-19 21:45:00
Lasse i gatan
Vi har mycket att tacka finnarna för, inte minst den här mannen.
se.länk:Länk: mopsen.wordpress.com
Inlägg #2: Postat: 2010-03-19 22:41:00
GunnarL
Arho hallå, Mannerheim var en stor statsman - han skulle rotera i sin grav om han visste att hans namn användes av okunniga rasister! Mannerheim hade ett internationellt perspektiv när han arbetade för Finlands självständighet - Sverigedemokraterna har ett gammaldags och inskränkt perspektiv när de arberar för nationalism. Förlästa på Grimbergs "Svenskarnas underbara öden" från 1913 möjligen? Alltså ungefär 100 år efter sin tid!
Inlägg #3: Postat: 2010-03-20 01:09:00
lapplisa
Snälla. Det räcker med att våra makthavare gör historietolkningar, häller bränsle i glödande aska. Analyser av nutid är en helt annan sak.
GunnarL spelar på lika strängar med de som styr skeppet.
Mannerheim har tolkats olika beroende på vilken sida som tolkar; ett är säkert - utan honom skulle historieanalyser och -tolkningar se annorlunda ut och så även både den politiska och geografiska kartan för inte bara Finland. Förstår inte alls kopplingen till SD här, inte heller till början på förra seklet.
En viss president Kekkonen lämnade ett uppskattat arv till Estlands lidande folk, sade följande ord vid ett av sina många besök i landet:
"Det är bara ni själva, som kan försvara ert språk, ert land och ert folk." Och - fritt fram för tolkningar, smutskastning, kopplingar till .. just det.
Inlägg #4: Postat: 2010-03-20 08:59:00
peter_
Jadu Lapplisa, visst för man höra olika tolkningar beroende vilken politisk agenda en debattör har, men om man lyssnar till professionella historiker så är de ganska samstämmiga. Den senaste boken i ämnet som jag känner till kom ut i januari i år. Den heter "1944" och är skriven av professor Henrik Meinander. Utan tvekan var Mannerheim en statsman av historiska mått och utan tvekan förtjänar finnarnas kamp för frihet och självständighet den djupaste respekt.
Inlägg #5: Postat: 2010-03-20 09:04:00
peter_
Gunnar, en annan sak, jag är säker på att det inte är ArHo som skrivit under pseudonymen ovan. Jag har haft ett långt samtal med ArHo som är en mycket trevlig person och jag tar tillbaka alla beskyllningar som jag gjort om att det är han bakom olika pseudonymer. Jag skäms för att jag bidragit till att han slutat skriva här. Jag är aldrig ute efter att såra någon personligen och det känns lika eländigt varje gång det händer. Det händer inte så ofta, men ibland.
Inlägg #6: Postat: 2010-03-20 10:00:00
ingloz
#5/ peter, jag är helt övertygad om att du har rätt. Jag tror inte att ArHo skulle nedlåta sej till att smyga i buskarna. Efter att ha läst kommentarerna till samtliga fem texter som ArHo tidigare skrivit Länk: sourze.seöm_10665233_a.asp blev jag väldigt upprörd över hur en mobbarflock kan bete sej. Att ArHo är en trevlig och rättskaffens person är även min åsikt - Däremot är det väldigt olustigt med misstankarna som vi alla drabbas av när olika anonyma alias figurerar. Och var har Utforskaren blivit av, undrar jag. Honom har jag flera gånger misstänkt ligga bakom olika sign. Någon som vet?
Inlägg #7: Postat: 2010-03-20 10:14:00
ingloz
länkfel igen. Länk: sourze.seöm_10665233_a.asp
Inlägg #8: Postat: 2010-03-20 10:53:00
Lasse i Gatan
#2/GunnarL/ Hade inte tänkt att svara på denna kommentar, men eftersom Du kallar mig för ArHo vilket jag påpekat ett flertal
gånger är helt fel. Börjar minnet svikta? eller vill du bara provocera. Den person som har skrivit artikeln om Mannerheim och som
du kallar för okunnig rasist finns att beskåda på två stycken länkar. se.länk:Länk: youtube.com
länk2:Länk: youtube.com
Inlägg #9: Postat: 2010-03-20 11:01:00
Lasse i Gatan
När nordens frihet var i fara..se.länk:Länk: mopsen.wordpress.com
Inlägg #10: Postat: 2010-03-20 22:59:00
GunnarL
5/ peter, I motsats till Dig är jag ganska övertygad om att Arne Holmström är både "Lasse i gatan" och "Utforskaren". Jag är nämligen riktigt duktig på att avläsa språk - och syntax och ordvändningar stämmer väldigt bra överens. Sen kan jag mycket väl tro att både Arho, Lasse i gatan och Utforskaren kan vara en utomordentligt trevlig människa. Men åsikterna som han förfäktar är inte lika trevliga.
Inlägg #11: Postat: 2010-03-21 14:41:00
Janne B
Gunnar / Redaktionen har ju tillgång till IP-adressen. Skulle de tillåta hur många pseudonymer som helst från samma IP? Jag vet inte!
Inlägg #12: Postat: 2010-03-21 18:23:00
GunnarL
Jodå Janne, Han har uppträtt som "Sture Gunnarsson", "moppedisten", "cyklisten", m.fl. pseudonymer som jag inte kommer ihåg just nu. Så visst kan man ha många nicks här om man vill. Fast det gör inte mig något - även om det blir lätt löjligt när "Utforskaren" talar om för "Lasse i gatan" vilka förträffliga åsikter han har.
Inlägg #13: Postat: 2010-03-21 18:55:00
Janne B
GunnarL Jag har numera inte den språkkänsla som tidigare. Men då var jag helt övertygad om dina slutsatser.Jag vet sådna som slutat skriva p g a denna löjliga situation. Men jag sätter mig i huvudsak över detta - liksom du tydligen gör. Bra om du fortsätter att hålla ögonen öppna.
Inlägg #14: Postat: 2010-03-21 22:35:00
sunny fri
Gunnar: Inte kan du väl avläsa vem som skriver så säkert? Om jag ville vara 2 eller 3 här på Sourze skulle jag ju ge mina alias helt olika skrivstil.En ytterst korrekt,en med typiskt söderslang,en med tyskt eller spansk brytning.
Jag finge vara försiktig eftersom jag har dyslexi o stavar samma ord fel.Det blir alltid Dte,till blir til,att blir atat.Alltid hur jag än gör ifall jag inte vill skriva jobbigt långsamt.Det är enklare at rätta de felen efteråt eftersom jag vet vilka ord det gäller.Jag undrar oxå om man kan hur många alias som helst från en ip adress? Men vår dator är ju kollektiv så alla som bor här o deras gäster kan givetvis skriva härifrån.
Inlägg #15: Postat: 2010-03-21 23:52:00
Lasse i Gatan
#11/#12#/#13/Hur många nicknamn kan man ha på samma IP-adress? Själv har jag skrivit under namnen "Moppedisten", vid ett tillfälle "Cyklisten" numera under "Lasse i Gatan". Alla andra namn som GunnarL fantiserar om kan han stoppa upp i stolsgången. En som vi måste hålla ögonen på är "Jannegard" "Janne B" "Frisinnad" "Jan Brunnegård"
Inlägg #16: Postat: 2010-03-22 01:57:00
jannergard
Det är ytterst lätt att hålla ögonen på mig för att jag två nick som starkt påminner om mitt hela namn, ingen betvivlar nog att jag är frisinnad. Jag använder dessa begrepp sedan måmnga år då jag ibland är för lat att logga in...Ibland avslutar jag med ett förtydligande - jag döljer inget!
Laddar...