Såklart jag slår min kompis i ett sossesamhälle

Inlägg #1: Postat: 2010-03-22 15:16:00
Cajman
Du har inte riktigt alla getterna i stallet va?
Inlägg #2: Postat: 2010-03-22 15:22:00
LJohn
Föregående talare har nog rätt..
Artiokelförfattaren tror att denna oändliga "frihet" skulle fungera i ett land inpyrt, marinerat och styrt av sossar i över 60 år, TVÅ hela generationer..
I Sverige har vi glömt bort att som kallas "eget ansvar" och "ta konsekvenserna av" istället har vi fått "nån annans fel" och "fan så krängt jag blir"
"Krängt" är den av en Lärarhögskoleelev införda nystavningen av "kränkt"
Inlägg #3: Postat: 2010-03-22 15:25:00
LJohn
Märker dessutom att jag som hade högsta betyg i svenska gjort en generalblunder, ett sk "syftningsfel"
Ska naturligtvis stå "Författaren til startinlägget tror.."
Inlägg #4: Postat: 2010-03-22 15:59:00
Dag Nilsson
Frihet är att kunna vara den man innerst inne är. Alltså självförverkligande. Alltså fri att göra sig själv verklig.

Jag har för mig att en del liberaler drar en gräns på så sätt, att ökning av min frihet inte samtidigt får innebära minskning av någon annans frihet.

Att vi tar mer ansvar ju mer frihet vi får är absolut inte sant. Förmåga till ansvar är knutet till individens mognad. Det finns 40-åringar med en mognad motsvarande en femåring. För sådana människor måste omgivningen sätta gränser, annars har vi snart ingen värld kvar att vara fria i. Ordet ansvar betyder att svara an på något, något man uppfattar. En gång avsåg det att man uppfattade Guds röst och svarade med att handla helt i enlighet med den. OM alla människor gör så, då fungerar ditt drömsamhället. Annars inte.

Jag tror att dina funderingar förutsätter att det finns lika många jordklot som det finns människor. Om du t.ex. slår ihjäl tre kompisar och invalidiserar tretton, innan du kommer till insikt om att detta nog inte låg i ditt intresse, då har du redan förstört möjligheten för dessa människor att utveckla sin frihet. Eller omvänt - om någon annan under sitt livsexperimenterande vanställer dig för all framtid - vilka frihetsmöjligheter har du då?

Jag tycker som du att frihet är det dyrbaraste som finns. Utan känsla av frihet är livet inte värt att leva. Just denna morgon har jag sett flera filmer som skildrar "sweatshops" t.ex Länk: youtube.com
v8Bhodyt4fmU&featurerelated Här ser jag tydligt hus somligas frihet hänger samman med andras tvång. Hur Paul Krugman, Johan Norberg och andra friliberaler ser en väg till frihet i att testa fram hur långt ner det går att pressa människor genom "the race to the bottom" innan det blir olönsamt att gå längre, är för mig inget annat än en studie i grym cynism.

Slutligen uppskattar jag att du tar upp frågan om vad frihet är. Äldre människor tycks alldeles glömma bort att undra över vad som är viktigt i livet. Eller vad livet överhuvudtaget är. Fortsätt ställa frågor.

År 1961 hade jag en lärarinna ute på Björkö i Roslagen som hette Astrid Giertz. Är du släkt med henne?
Inlägg #5: Postat: 2010-03-22 16:02:00
Dag Nilsson
Inlägg #6: Postat: 2010-03-22 16:52:00
George Debaly
Underbara exempel på frihet, rätten att få knarka ihjäl sig, rätten att få supa ihjäl sig. Undrar om "Stureplanscentern" finns kvar, efter valet.
Inlägg #7: Postat: 2010-03-22 18:44:00
Tomasz Striner
Håller med Cajman. Vill dock tillägga att förutom getterna så är korna borta. Ja, hela stallet är på flykt från denna unga bondepartist hjärna..

Det är lätt att bli mörkrädd när man läser resonemang från politiska småbroilers som denna CUF:are.

För den som är intresserad av att läsa lite mer djupa tankar än hans kan Thomas Hobbes vara av intresse. Han var den förste filosof som på allvar resonerade om ett samhällskontrakt, där medborgaren frivilligt gav upp en del av sin frihet i utbyte mot att inte bli utsatt för övergrepp av andra som ville utnyttja sin frihet. Den totala friheten som vi får en konstig beskrivning av i artikeln har aldrig fungerat och kommer aldrig att fungera i ett samhälle. Frågan är alltså hur friheten ska begränsas.
Inlägg #8: Postat: 2010-03-22 21:59:00
Pål
Det här var bland det dummaste jag läst på länge. Läs åtminstone en liberal teoretiker som diskuterar frihetsbegreppet, för riktigt så här puckat behöver det inte låta, även om jag personligen inte håller med om de utgångspunkter som man med en välvillig tolkning kan ana.
Inlägg #9: Postat: 2010-03-23 09:42:00
Michael Lundahl
Ungdomsförbunden när de är som värst. Visst, jag är rätt blå, men smutskastning kommer jag aldrig att ursäkta. Och alla ungdomförbund är lika illa på detta. Jag vet inte varför det är så här men av någon anledning så oavsett om man heter UV, SSU, CUF, MUF eller whatnat... smutskastningen är alltid oerhört intensiv från just de unga. Det är ungeför som att man fortfarande befinner sig i den där tonårshybrisen då man VET att man är störst bäst och vackrast, men fortfarande inte kan argumentera för VARFÖR man skulle vara störst, bäst och vackrast. Så då kommer man istället till den "logiska" slutsatsen att det måste vara så att alla andra suger fett, luktar bajs, och är i allmänhet födda med en hjärnhalva kort. Och detta är vad vi nu ser exempel på.
Inlägg #10: Postat: 2010-03-23 09:44:00
Michael Lundahl
Elias... lär dig detta: du kan aldrig vinna röster på att kasta skit på andra. Du måste lära dig att sälja det som är bra med er... inte genom att påstå att ni är det minst stinkande alternativet i en hög dynga.
Laddar...