Inlägg #21: Postat: 2010-03-21 18:31:00
|
GunnarL |
17/ Ingloz, jag citerar inte Dag Nilsson - jag drar ut kontentan ur vad han skriver. Visserligen sätter jag det inom citationstecken men det var inte menat som renodlade citat. Dock vidhåller jag att man inte skall ägna sig åt att bedöma människor som grupper - varken negativt eller positivt - eftersom bedömning bör ske på individnivå. Dag Nilssons världsbild är i högsta grad förenklad. "Rika människor är opålitliga". Skall man utifrån detta dra slutsatsen att "fattiga människor är pålitliga"? Eller är det t.o.m. så att "alla är opålitliga"? Hela resonemanget tyder onekligen på ett visst mått av förvirring.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2010-03-21 19:50:00
|
Dag Nilsson |
GunnarL, jag anser att det är en mer än bagatellartad kränkning, av vad som är vedertaget när något citeras, om man byter ut orden i citatet. Citationstecken markerar exakt återgivning. Vad är det annars för mening att ange ett citat och utsätta det för kritik?
"Plutokrater som tror sig veta det bästa för mänskligheten, har också idén om den ädla lögnen. Därför kan man aldrig lita på en rik." Citat ur kommentarer till: Fascism kännetecknas av förakt för svaghet. Kan du själv se att sammanhanget en mening står i betyder mycket för hur den kan tolkas? Observera särskilt orden "den ädla lögnen". Ett tips är att se efter vad Platon och Leo Strauss hade för idéer om den. I ditt senaste inlägg skriver du - "Hela resonemanget tyder onekligen på ett visst mått av förvirring." Av sammanhanget går inte att förstå annat än att det är ditt eget inlägg du syftar på.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2010-03-21 20:38:00
|
ingloz |
# 21/ GunnarL, jag anade att det förhöll sej så som du nu förklarar - men som du själv säger råder en viss förvirring bland alla begrepp. En sak som är säker är att rika människor har så många fler frestelser att falla för när det gäller att skydda sin skatt från att skattas - vita lögner, eller ädla lögner, som Dag nämner, gör att man ofta har skäl att ifrågasätta sanningshalten i rikemannens utläggningar. Och att dom flyttar sina kära pengar utomlands tycker jag är ett oförlåtligt svek ... Fattiglappar, som jag, är iaf pålitliga på så sätt att min lilla sparade slant får stanna i en svensk bank. Vi småsparare är många, och många bäckar små ... Ja! Jo fattiga kan man absolut lita på och räkna med. Fråga banken!
|
|
Inlägg #24: Postat: 2010-03-21 20:53:00
|
ingloz |
#22/ Dag, vi är nog ganska slarviga med skrivreglerna. Visst har du rätt när det gäller citat. Dessa kan man inte redigera efter eget tycke. Det är förfalskning!!! - För övrigt slarvar vi ofta med att ange nr på den kommentar vi bemöter. Det skapar också mycken onödig förvirring.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2010-03-21 21:29:00
|
ingloz |
#18/ Elvy ologgad - Mycket intressanta uppgifter. Var snäll och uppge källorna i kronologisk ordning. Det skulle vara väldigt användbart inför valet - men utan bekräftelse är värdet noll.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2010-03-21 21:55:00
|
jannergard |
Det mesta av detta framgår ju av riksdagsprotokoll mm. Men att ge källhänvisning på varje sak är en väldig uppgift...
|
|
Inlägg #27: Postat: 2010-03-21 22:14:00
|
ingloz |
#26 / Självklart Janne! Men det är ju också ett VÄLDIGT påstående, och som borde vara förödande om det går att bevisa sanningen - Då är det värt en väldig möda ... om inte, ja då har det heller inget värde. Med tanke på hur illa oppositionens siffror ser ut borde det verkligen vara mödan värt att få dessa uppgifter bekräftade. Det kan vara värt en bra slant!! Eller hur, Mona?
|
|
Inlägg #28: Postat: 2010-03-21 22:26:00
|
jannergard |
Visst. Funderar vidare!
|
|
Inlägg #29: Postat: 2010-03-21 22:38:00
|
ingloz |
#13/ blaki974, Du vill ha en tuff ledare som som går i Olof Palmes spår. Då blir det Mona Salin som står närmast till hands. Blir du nöjd då?
|
|
Inlägg #30: Postat: 2010-03-22 14:51:00
|
blaki974 |
Som jag skrev så dröjer det nog länge innan en lika brinnande och skicklig agitator/talare/polemiker ordvalet beror på om man gillar Palme eller inte uppenbarar sig. Jag har ännu inte hört Mona ge liknande eko i världen. Det ger ju mer tyngd om ett lands statsminister uttalar sig ja, jag vet att Palme inte var statsminister då han gjorde en del uttalanden, men Mona får gärna ta någa halstabletter hon också.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2010-03-22 15:55:00
|
ingloz |
#30/ blaki974 - ja det har du absolut rätt i: vilket intryck en stadsminister ger är av stor betydelse för landet. Inte för att jag tror att ett hetsigt tal alltid är det rätta. Ibland är det säkert bäst att vara lugn och stabil. Än i dag kan jag återkalla Hitlers radiotal i minnet. Skrämmande!
|
|
Inlägg #32: Postat: 2010-03-27 17:02:00
|
Elvy ologgad |
Angående min kommentar #18, ännu inget grrrruff från någon MUF.
|
|