Vi är alla bidragsberoende

Den här tråden diskuterar artikeln Vi är alla bidragsberoende.
Inlägg #1: Postat: 2010-03-09 15:44:00
erobwen
Kanonbra! Jag hoppas verkligen att det finns någon ekonom som läser det du skriver.

Som Einstein sa, en teori ska vara enkel, men inte enklare än verkligheten. Samma sak borde dagens ekonomer ta till sig, när de i sin iver att skapa ekonomiska modeller helt abstraherar bort den fysiska verkligheten, till förmån för en abstrakt-flumvärld av "värden". En ekonomisk modell som inte har med jordklotets högst påtagliga ändlighet, borde förpassas i det "runda arkivet" omedelbart! papperskorgen

Jag tror att du har väldigt lika tankar som mig. På min blogg argumenterar jag för en medborgarlön baserat på varje persons beskärda del av landet eller planeten. Detta skulle skapa en ekonomi som tog hänsyn till just precis det du skriver om:

Länk: robertwensman.wordpress.com
Inlägg #2: Postat: 2010-03-09 16:21:00
ingloz
- Mycket bra tänk! Att vi alla är bidragsberoende gör oss jämlika. Det är fint! Och alla bidrar vi till naturförutsättningarna med våra kroppars förmåga gällande både tanke- och arbetskraft. Men där haltar det förstås lite. Somliga jobbar enormt mycket och hinner inte att tänka efter före, medan vissa helst inte jobbar alls, men tänker desto djupare ... Skriv mer, Per Bergström!
Inlägg #3: Postat: 2010-03-09 16:57:00
erobwen
Ja, somliga jobbar så enormt mycket att de inte har tid att fundera närmare på denna planets beskaffenhet... Vad den kommer ifrån och vem som borde ha rätt till den. Med tanke på hur fanatiskt vissa människor framhåller den marknadsliberala äganderätten så får man nästan för sig att dessa personer tror att jorden är en produkt av deras driftighet. Den marknadsliberale filosofen Johan Norberg skrev väl till exempel en bok som hette "När människan skapade världen". Någon borde upplysa dessa herrar och damer om termodynamikens andra sats, och det omöjliga i saker som alkemi och att genom "driftighet" kunna skapa molekyler och atomer i största allmänhet. Någonting har bestämt gått fullständigt galet i dessa tankegångar.
Inlägg #4: Postat: 2010-03-09 23:16:00
ingloz
#3/ - Så sant!
Laddar...