Kvotering med mänskligt ansikte

Inlägg #1: Postat: 2001-10-29 21:35:00
Marcus P
Bra synpunkter. Frågan om vem som ska bestämma "reglerna" för kvotering är onekligen intressant. Kanske några liberala kvoteringsmotståndare borde vara med och bestämma? Bara för att säkerställa att det inte går för långt? Ditt inlägg del två detta håller jag med om. Visst skulle en medveten obekvämhet vara bättre. Men jag tror att den är betydligt svårare att uppnå. Och som jag sa, jag tror inte att kvotering på något sätt är ett perfekt verktyg. Men det är ändå ett steg i rätt riktning.
Inlägg #2: Postat: 2001-10-30 10:14:00
Jesper N
Jag håller med om att man måste arbeta aktivt med tillsättningar innan det blir jämställt av sig själv, men jag tror man kommer lång genom att utnyttja den makt man redan har för att få in "sina" kandidater. Även om det bara gäller ordförandeposten i bostadsrättsföreningen så spelar insattsen roll OCH får bättre långsiktig verkan än kvotering. Det är ju en sorts kvotering, men man slipper tyngden av staten.
Inlägg #3: Postat: 2001-10-31 17:06:00
Marcus P
Men då tar det vääääldigt lång tid. Och frågan är hur det egentligen blir på de riktiga maktposterna. Jag tror inte att det som är idag ändras bara sådär. Jag tror att tyngden av staten kan vara bra i det här fallet - ett litet tag.
Inlägg #4: Postat: 2001-11-01 12:24:00
Jesper N
Sant. Dessutom kan det ju vara mer tveksamt ur vissa aspekter att sköta kvoteringen som ett privat projekt. Jag tror dock att vi kan komma fram till alternativ till kvotering. Tyvärr verkar de som är mest aktiva i jämställdhetsarbetet vara helt fixerade vid kvotering som enda möjligheten, så alternativen kommer att dröja.
Laddar...