SAAB-anställda borde gått ner i lön

Den här tråden diskuterar artikeln SAAB-anställda borde gått ner i lön.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2010-01-28 15:22:00
Carl Olof
#8 Gunnar, det är säkert som du säger att Sverige ligger långt framme vad gäller produktivitet. Om vi ändå har svårt att vara konkurrenskraftiga prismässigt, kan jag inte se annat än att vi måste dra ner på lönerna.
Inlägg #22: Postat: 2010-01-28 15:35:00
Carl Olof
#18 Per WWW Du säger "Det är inte säkert att vi ska vara duktiga på att sätta ihop bilar i Sverige i framtiden, däremot kan vi bli duktiga på att designa och konstruera fordon med avancerat teknikinnehåll." Fast, jag tror att de länder som tar över tillverkningen snart själva vill och kan skapa både design och konstruktion och då står vi där med våra tvättade halsar. Det jag syftar på vad gäller sänkta löner är fö min känsla av att vi överkonsumerar i Sverige idag. Om alla svenska hushåll fick hem "lyxfällan" tror jag att man skulle finna att folk skulle kunna sänka sina utgifter dramatiskt utan att försämra sin levnadsstandard. Det är resultatet av ett samhälle fullt av krediter och avbetalningar.
Inlägg #23: Postat: 2010-01-28 15:51:00
Thomas L. Aabo
Företag har flytt höglönelandet Sverige i decennier. Det är sällan som det blir så här tydligt. Facket har grävt löntagarnas egen grav.
Inlägg #24: Postat: 2010-01-28 17:47:00
Inger Olsson
#22 Carl-Olof: här pekar du på 2 viktiga faktorer, men borde man vara förvånad över att svenskar är så självgoda och naiva, att de tror andra länders folk, kommer för evigt att stanna i samma utvecklingsfas?
Man skulle kunna fråga sig om man inte hade mer insikt och kunskaper på 1800-talet, då man insåg värdet av att s p a r a och inte leva över sina resurser/tillgångar? I Sverige är det en sport att "allt" är avdragsgillt... I Sverige har vi en fantastisk "skola för ingen", där småttingarna i n t e lär sig hur man hanterar småsår eller veckopengen. Men de vet, från pedagogen, allt om hur man leker!, till genusfrågor i jämlikhetens namn... Levnadsstandard har inte bara med pengar att göra. Att upptäcka saker o ting när man redan är liten, få ha kvar sin fantasi och utmana sina förmågor är mentalt avgörande för individerna i ett samhälle. M a o - vi befinner oss i en större kris och vi behöver besinna oss, omvärdera och förändra.
Inlägg #25: Postat: 2010-01-28 18:45:00
GunnarL
21/ Varifrån har Du fått idén om att Sverige har svårt att vara konkurrenskraftigt prismässigt? Det är väl snarare tvärtom - svenska varor är billiga jämfört med varor från jämförbara länder. Mycket beroende på den svaga kronan men också på ett relativt lågt löneläge. Innan finanskrisen slogs ju exportrekord på löpande band.
Inlägg #26: Postat: 2010-01-28 18:47:00
GunnarL
22/ Vi borde konsumera mera! Mer och bättre utbildning, mer och bättre sjukvård, mer och bättre åldringsvård. Ännu bättre vägar, järnvägar och hamnar. Så att vi överkonsumerar är en sanning med modifikation. Däremot kanske vi många gånger konsumerar fel saker.
Inlägg #27: Postat: 2010-01-28 18:51:00
GunnarL
23/ Thomas L Aabo som ofta försvarar Danmarks förträfflighet lever förmodligen i total okunnighet om att löneläget i Danmark är betydligt högre än i Sverige.
Inlägg #28: Postat: 2010-01-29 07:13:00
Per WWW
23/ Snick-snack Thomas. Facket i Sverige har tvärtom tagit nästan för stort ansvar för industrins konkurrenskraft. Vi har t ex haft unikt få konflikter och strejker på arbetsmarknaden. Den solidariska lönepolitiken har bidragit till att produktivitet ökar och att kunskapsinnehåll i produkterna ökar. T ex Sandvik och SSAB gör högteknoligiska nischprodukter inom stålområdet och är mycket framgångsrika trots att de är relativt små och trots löneläget. relativt okända Autoliv och Haldex gör avancerade komponenter åt den internationella bilindustrin och företagen är var och en större än SAAB. Att sänk lönerna innebär bara att starta en nedåtgående spiral lägre produktivitet, mindre konsumtion, lägre BNP, mindre skatteintäkter, sämre välfärd osv
Inlägg #29: Postat: 2010-01-29 07:14:00
Per WWW
#18 Ett kinesiskt bilföretag köpte den gamla SAAB 93-modellens teknoligi och verktyg från GM. De ligger långt efter.
Inlägg #30: Postat: 2010-01-29 08:12:00
Per WWW
#22 Carl-Olof, vem överkonsumerar?? De 2,2 milj pensionärerna, varav 800.000 har 12.000 i månaden eller lägre? Kanske de 420.000 som var utan jobb i december??. Eller de övriga över 4 milj som har jobb hel eller deltid som i snitt har 18.000 per månad i inkomst? Det måste vara de 800.000 som lever på studiemedel eller får studiebidrag!
Inlägg #31: Postat: 2010-01-29 09:11:00
Janne B
Tack Per för siffrorna. 4 miljoner med i snitt låga löner försörjer oss andra....Känns som tunn is!
Inlägg #32: Postat: 2010-01-29 10:05:00
Inger Olsson
Tror inte man kan bevisa eller motbevisa "överkonsumtion" med siffror, utan det är snarare våra beteenden, mentala tillstånd och - även brist på praktiska direkta kunskaper, som talar för att vi inte strävar efter harmoni - optimala tllstånd.
I praktiken vet "alla" att noll s p a r a n d e, oavsett vad, pengar eller energi, är det yttersta kännetecknet för ett uland. För vad händer då? Sen att försöka bygga ut den offentliga sektorn, i ett politiskt syfte att m a x i m e r a produktion och konsumtion, har sällan eller aldrig med vetenskap att göra. Däremot tär en sådan politisk hållning i grunden på allt liv.
Inlägg #33: Postat: 2010-01-29 10:05:00
Jocke-sourzial
Håller inte med någon. Globalekonomiskt:
1 Så måste ju de horribla inkomstskillnaderna minska. De löner som måste sänkas är därför de högavlönades i I-länderna, vilka drar upp löneläget på samtliga plan. Samt inspirerar till internationelll maffiakriminalitet.
2 Den materiella konsumtionen, kan inte fortsätta att öka på nuvarande sätt. Peak oil kommer sätta stopp. Väst konsumerar som om det funnes 4-5 planeter, detta är ett faktum. Energi och resurskris ligger för dörren. Detta vet också ansvarskännande ekonomer. Även konsumtionen måste komma i global balans, liksom kvalitativ produktion visavi miljö och resurser.
3 Födelsetalen måste ner.
4 Alla de här tre faktorerna betydelse bör inte vara så svåra att räkna ut. Vägen dit är desto knepigare, eftersom de flesta ändå verkar ha svårighet att räkna ut. Eller helt enkelt inte vill av girighet/egoism eller genom partiideologisk inskränkthet.
Inlägg #34: Postat: 2010-01-29 10:11:00
Carl Olof
#26 Gunnar, det är så jag menar, att många konsumerar fel saker, dvs gör av med pengar på saker som de egentligen inte vill ha, dyra avbetalningsräntor mm. Om de slutade med det skulle det finnas utrymme att antingen, om det behövdes, leva lika gott på mindre pengar eller använda de till ngt som de verkligen vill ha och som skulle tjäna samhället bättre.
Inlägg #35: Postat: 2010-01-29 10:12:00
Jocke-sourzial
Men visst. OM vi skulle lyckas lösa den kommande energikrisen ock klimatet som det tycks. Och vi klarar av förgiftningen och sopproblemen i spåren av konsumtionen. Och i stället lyckas återvinna materialen. Då kan vi ju producera hur mycket som helst i princip! Tills vi kanske inser att vi inte hinner med att konsumera produktionen. Något som gäller i viss mening redan nu i väst.
Inlägg #36: Postat: 2010-01-29 10:24:00
Carl Olof
#30 Per WWW, det jag menar är att jag tror jag kan absolut ha fel, det är ju bara en teori att många självklart inte alla gör av med pengar på fel saker bla pga att de lockas att köpa prylar på avbetalning, men även för att de inte gör upp en ordentlig budget som de följer upp. Hur mycket exakt kan jag nu handla mat för varje dag? Hur många dagar i veckan kan jag dricka ett glas vin med de pengar jag har avsatt per månad till det? Men sedan är det en annan sida av saken: vi överkonsumerar i bemärkelsen att vi betalar för mycket för vår mat, eftersom de svenska mataffärerna måste slänga mat för två miljarder kronor om dagen. Om vi accepterade att inte allt alltid kan vara tillgängligt skulle livsmedelsaffärernas kostnader kunna minska och därmed priserna... oj nu är jag ute på hal nationalekonomisk is, känner jag.
Inlägg #37: Postat: 2010-01-29 19:01:00
Per WWW
Affärerna slänger mat för två miljarder om ÅRET hoppas jag, inte två miljarder om DAGEN. På tok för mycket ändå förstås.
Inlägg #38: Postat: 2010-01-29 19:04:00
Per WWW
Inger Olsson, jag fattar ingenting av ditt flum. Sträva efter "optimala tillstånd", vad är det? Både du och Carl-Olof "dumförklarar" folk i allmänhet.
Inlägg #39: Postat: 2010-01-29 19:38:00
Inger Olsson
Per WWW: Jag har i a f ingen avsikt med att dumförklara någon, men det kan vara svårt att utveckla svåra saker på få rader. Maximera göra så s t o r t som möjligt Optimera göra så b r a som möjligt och sträva efter harmoni ang. resurser med bl a hänsyn till liv och död.Ordet "optimalt" är ett vanligt begrepp när man studerar t ex ekonomi alt. filosofi. Kanske är det optimala flummigt för att vi är mer "vana" vid att tänka och därför agera efter "maximera"? Politiska strukturer påverkar oss mer än vad vi kanske tror?
Inlägg #40: Postat: 2010-01-30 09:35:00
Per WWW
Inger, jag vet vad maximera och optimera betyder betyder som begrepp, men inte i de sammanhang du beskriver.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...