SAAB-anställda borde gått ner i lön

Den här tråden diskuterar artikeln SAAB-anställda borde gått ner i lön.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2010-01-27 13:48:00
Leif-Arne
I stort sett ställer jag upp på analysen, vi är på väg mot en nivelering av världsekonomin. Med tiden kommer jämförbara produkter kunna produceras varhelst, processen kommer ta tid än men är obeveklig. Värdet av svensk export som varit fördelaktig gentemot vår import kommer att devalveras. Sverige är ett land vars välstånd grundats på att vi kunnat ta bra betalt för vår export och därigenom kunnat ha en hög levnads standard grundat på relativt billig import. I framtiden kommer inte Sverige att kunna ta premium pris för våra produkter då konkurrenter åxå erbjuder premium produkter till betydligt förmånligare pris. Följden blir att vår levnadsstandard kommer att sjunka på eftersom vi inte kommer att råd med lika mycket import och utrikes konsumtion. Mindre frukt, kläder och Semesterresor mao.
Inlägg #2: Postat: 2010-01-27 16:06:00
Carl Olof
Tack Leif-Arne! Känns bra att få support från dig.
Inlägg #3: Postat: 2010-01-27 17:37:00
Inger Olsson
En mycket intressant artikel, men jag är tveksam till förklaringen att det var "turen" som gjorde vårt lilla land till en industristat. Jordbruksreformer, naturtillgångar, undslapp förödelse av 2 stora krig, men sist men inte minst: dessa ingenjörer, entrepenörer som oftast levde under små förhållanden, blev en stor tillgång för Sverige. Här kan man koppla på dagens forskning och utbildning. Könskriget men genusaspekten, tar stor plats. Hur många uppfinnare har inte försvunnit under decennier till just utlandet? Och varför?

Det förefaller idag som om "alla" arbetar inom den offentliga sektorn eller media - men var "finns" näringslivet? Vad diskuteras t ex på Newsmill? Och åter igen, som om man inget har lärt, vill den rödgröna linjen satsa på den offentliga sektorn fullt ut, då detta ska rädda jobben och konsumtionen. M a o vet ingen individ sitt eget bästa i från det vi föds tills vi dör, men Staten vet? Och därför en skola för alla -som blev en skola för ingen.
Inlägg #4: Postat: 2010-01-27 18:40:00
Leif-Arne
#2 Nu är iofs SAABs lönekostnader inte högre än i våra närmaste konkurrentländer, däremot i de länder som sannolikt kommer att dominera bilmarknaden inom en 10-15 år. På sikt är jag ändå rätt säker på att löneskillnaderna oundgängligen kommer att utjämnas globalt. Enkelt beskrivet börjar ett fattigt lands utveckling med en symaskin. Teko behöver relativt lite realkapital men är arbetsintensivt, därför blir lönenivån extremt betydelse. Efter teko kommer enklare legotillverkning, sedan mer avancerad lego och egna produkter i huvudsak med pris som konkurensfördel, ibland den enda. Nu står flera av dessa länder, i.e. Kina med flera, inför möjligheten att alltmer själva stå för FoU biten själva. Därför kommer mängden kunskapsintensiva arbeten att öka i dessa länder, därmed lönenivån. En tid kommer Europa och US ännu ha fördelen av varumärken med stark metaprodukt men vem ser skillnad på en äkta och en kopiera handväska av fint märke, egentligen? Följden blir att våra löner kommer att sjunka relativt omvärlden.
Inlägg #5: Postat: 2010-01-27 19:09:00
Janne B
Inger Olsson 17.37 /Jag anser att du ligger mkt nära sanningen. Under kriget eller Beredskapen hade vi byggt upp en stor industriell kapacitet för militära ändamål. När kriget tog slut så började vi genast bygga två personbilsmärken och två lastbilsmärken samt traktorer som hette Munktell mm.Vi hade lärt oss att bygga krigsfartyg av bästa sort och därför kunde vi efter kriget bli riktigt STORA inom varvsindustrin under ca 20 år. Den tekniska utvecklingen inom jordbruket ökade produktionen snabbt. Jag minns byns första Fergusson Grålle. AND SO ON...
Inlägg #6: Postat: 2010-01-27 19:17:00
Leif-Arne
#5 Men det finns ännu bruk för dessa trotjänare, om än bara i Jämtland. Var annars? Länk: youtube.com
Inlägg #7: Postat: 2010-01-27 19:32:00
GunnarL
Det förefaller lite förmätet att tala om hur framtiden kommer att gestalta sig! Under alla förhållanden så är förslaget att personalen på Saab skulle sänka sina löner inte särskilt väl övertänkt. Sanningen är ju att lönekostnaden för en svensk arbetare inom tillverkningsindustrin inte alls är särskilt hög i en internationell jämförelse. I bilproducerande länder som Tyskland, Frankrike och Belgien är kostnaderna betydligt högre. I exempelvis Tjeckien är den lägre. Jag hoppas att Schlyter inte tycker att svenska arbetare skall gå ner på en indisk eller kinesisk nivå. Fast i det nyliberala Sverige vet man aldrig.
Inlägg #8: Postat: 2010-01-27 19:44:00
GunnarL
Dessutom skall man inte tro att en lönsam industri måste bygga på låga löner! Vad det egentligen handlar om är effektiviteten, dvs. hur mycket varor som kan produceras till en viss kostnad under en viss tid. Förbättringen i effektivitet mäts i produktivitetsutveckling och där är industrinationen Sverige i absolut världsklass! De senaste tio åren har produktivitetsutvecklingen i den svenska industrin ökat med i snitt sex procent om året - nästan dubbelt så mycket som Europa-snittet. Vi har således en mycket effektiv industriell verksamhet jämfört med länder i vår omvärld.
Inlägg #9: Postat: 2010-01-27 20:09:00
Leif-Arne
#8 Jo visst svensk industri är mycket effektiv, och tack vare bl.a detta så är den ännu rätt konkurenskraftig. På sikt kommer ändå andra konkurrenter få samma effektivitet och kunna erbjuda samma höga kvalitet. Kronan värde har devalverats vs Euron, så på så sätt har lönerna sänkts
Inlägg #10: Postat: 2010-01-27 20:20:00
GunnarL
9/ Jo, det är nog riktigt. Men då tror jag att vi talar om ganska så lång sikt. Dessutom är ju svensk ekonomi inte helt beroende av industriproduktion. Vi har ju en råvarubas i form av malm och skog som kommer att vara efterfrågad så långt i alla fall jag kan se. Men artikeln handlar ju i första hand om löneläge och där tror jag Schlyter är ute i ogjort väder. Exempelvis Norge olja o fisk och Danmark jordbruk o design har ju ett betydligt högre löneläge. Så att börja yra om att vi skall få sämre levnadsstandard tror jag är ren struntprat. Om kineser och indier får bättre standard så betyder ju inte det att Västeuropa får sämre - eller?
Inlägg #11: Postat: 2010-01-27 20:25:00
Janne B
Ja du Gunnar - det var frågan det? Jag ska svara på det så fort jag vet!
Inlägg #12: Postat: 2010-01-27 20:36:00
Inger Olsson
Det är inte billigt att leva i varken Danmark eller Norge. De åker ju hit för att handla även mat. Så det är ingen lösning att på sikt höja lönerna för att få "lönespiralfällan"?
Vi kommer nog i framtiden att få många anledningar till att t ä n k a och agera ekonomiskt, dvs hushålla med alla resurser. För det är just det som optimalt betyder.
Inlägg #13: Postat: 2010-01-27 20:37:00
Leif-Arne
#10 Visst har Norge ett högre löneläge, vilket är kanonbra. För Sverige. Norge gick nyss om Tyskland som vårt främsta exportland.
Inlägg #14: Postat: 2010-01-27 21:08:00
Jocke-sourzsial
:Som kört SAAB sedan 50-talet. Glädjande det gick vägen. Tji fick Nilssönerna! Man skapar inte kvalitetsbilar i premiumklassen med låglöner! Och det är där SAAB måste sikta in sig, till slut. Få bilar, något exklusivare, sportigare av hög kvalitet. Och framför allt med alltmera hänsyn taget till rbåde resurs, miljö och klimat-aspekterna. Men visst, sista chansen... Synd dock Koneniggsegg smög sig, Maud O? de hade ett avancerat elbilskonsept, aom det såg ut. Fast hurra ändå för SAAB! Ja Maud-du leva, så länge det går...
Levnadsstandard är både ett relativt begerepp och dessutom en illusion. Sedan 50-talet, minst!
Inlägg #15: Postat: 2010-01-27 21:50:00
Janne B
VID HYLLNINGARNA i kväll i Trollhättan så sas det klart ut att det var Premiumbilar i klass med BMW som måste byggas - o ta betalt därefter. Om detta är rätt väg kan jag inte bedömma. Men billiga bilar är det ju gott om - snart väller det in flera. //I går var jag utfattig - i dag äger jag en rostfri gammal SAAB a 10.000 kr. Nu kan jag köra på huvudgatan igen.
Inlägg #16: Postat: 2010-01-27 22:03:00
Leif-Arne
Nåja, SAAB har fått en ägare och är inte längre nedläggningshotat i snar närtid, det är egentligendet enda som är klart. Det är ju vackert så.
Inlägg #17: Postat: 2010-01-28 00:33:00
Janne B
Även om avsikterna nu är goda så kan man ju inte producera bilar på den nivå som gällt de senaste månaderna. Om inte föeretaget går med vinst om ett år så händer ngt stort. Som att lokalerna används för helt annat ändmål - sammansättningsfabik för ett annat företag till exempel./ HUr många bilfabriker har slagit igen i Usa på senare år? Vad finns kvar av den väldiga engelska bilindustrin.
Inlägg #18: Postat: 2010-01-28 09:40:00
Per WWW
Om Sverige haft strategin att konkurrera genom att sänka löner i stället för att strukturrationalisera och producera kunskapsbaserade produkter och tjänster så hade vi suttit med tusentals lågavlönade sömmerskor i en utdaterad tekoindustri t ex och arbetare i varvsindustrin. Och vi hade alla varit fattigare. Det är inte säkert att vi ska vara duktiga på att "sätta ihop" bilar i Sverige i framtiden, däremot kan vi bli duktiga på att designa och konstruera fordon med avancerat teknikinnehåll. Teko har t ex idag ändrats till en framgångsrik modedeverksamhet och återförsäljarverksamhet HM t ex med många anställda .Kläderna "sätts ihop" någon annanstans.
Inlägg #19: Postat: 2010-01-28 13:00:00
Inger Olsson
Bilindustrin har länge använt högteknologi och därför haft priset som konkurrensmedel. Färre, välgjorda, "personliga" Ferraribilar håller högt pris kvar, men det innebär att de anställda har hög kompetens...
En sänkt lön är väl inte allena rådande, om man inte tittar på kostnadsläget, när det gäller att leva? Ingen slump att tyskarna än idag fruktar inflation? Tycker att det i praktiken är svårt att, med statistik, jmf länder med varandra. Förresten, hur många länder har så många ensamhushåll, som Sverige, och vad kostar inte det? Många forskningsresultat pekar på att social ensamhet är både en sjukdomsalstrande orsak och verkan, vilket kostar.
Inlägg #20: Postat: 2010-01-28 13:04:00
Inger Olsson
Idag bygger en "effektiv" industri inte i första hand på människans fysiska resurs. Vi kan ju redan se hur datorer och robotar har ersatt människan både inom bilindustrin till kontorets sfär. I framtiden kommer sannolikt "maskiner" att ersätta människan alltmer och den tekniska och kunskapsbaserade utvecklingen, med miljöhänsyn, blir avgörande på många områden. Alltifrån varor, tjänster till upplevelser. Jag tror att vi blir tvungna att gå mot en holistisk människosyn; att vi ser i helhet. Konkret innebär det att vi kan inte fragmentariskt skicka problemen vidare. Som idag.
Man behöver heller inte fysiskt vara på plats i en global värld. Datorer har ju redan förändrat den saken och vi kan kommunicera världen över.
Jag tror, och hoppas på, att man satsar mer på de mindre företagen, som har bättre förutsättningar att ta tillvara kreativa idéer och resurser hos anställda samt både snabbt och effektivt kan ändra/styra produktionen vid tuffare situationer. De stora "industrikolossernas" tid är passé.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...