The båttom is nådd – i existentiella termer

Inlägg #1: Postat: 2010-01-26 12:23:00
haku
Vet att jag sedan späd ålder betraktats som blygsamt vetande.Det bör därför inte förbrylla nån att jag inte har en blek om vad du talar om.
Sätter mitt hopp till att du själv blir medveten,sedan du slingrat dig ur dessa icke så hemtama formuleringar.
Jag gnäller,alltså är jag.
Inlägg #2: Postat: 2010-01-26 15:23:00
Thomas L. Aabo
Homo Rymdicus kanske?
Inlägg #3: Postat: 2010-01-26 21:51:00
avicenna
tomhet och idel tomhet är den moderna världens tillstånd.
Inlägg #4: Postat: 2010-01-26 23:57:00
Pia K
"De anställda på Saabs fabrik i Trollhättan kan vara lugna. Men inte säkra.

Det var budskapet från Spyker Cars vd Victor Muller och Saabs vd Jan-Åke Jonsson vid presskonferensen på tisdagskvällen.

– Det är mycket mer troligt att vi kommer behöva anställa än att avskeda folk, sa Victor Muller"

Glädjande nyhet!
Inlägg #5: Postat: 2010-01-27 09:10:00
Inger-Sofia
Hej Henrik.Trevligt att se dig och dina ord igen.
Inlägg #6: Postat: 2010-01-29 21:21:00
acarlmark
"...lär känna dragningskraften i en impuls som verkar i varje levande hjärta."
Tack, för en välbehövlig kunskapsinjektion, Henrik. En kontakt med den impulsen gör att mina värderingar ändras. Från att ha varit hopplöst påverkad av kyla, snö, grå himmel eller mörker, och endast vela mysa framför brasan den delen av året vi "egentligen borde gå i ide" - så erfar jag direkt, då jag pejlar in universums skapandeprocess på min radar, att det viktigaste jag kan göra faktiskt är att ge uttryck för hur positiv hela livsprocessen är, inklusive vintermånaderna. Din beskrivelse av hur totalt motsatta dessa två sinnesstämningar är klargör att det finns mer än existentiell tomhet. Det finns också en existentiell "fullhet" och det är ju goda nyheter, indeed.
Inlägg #7: Postat: 2010-02-02 09:14:00
Henrik F
inlägg 1: Hej Haku, jag gör vad jag kan för att sätta ord på nånting som känns viktigt men bortglömt, att vara på väg framåt i utvecklingen, både sin egen och helhetens - det jag kallar evolution, en och samma rörelse.
Inlägg #8: Postat: 2010-02-02 09:17:00
Henrik F
inlägg 2: Homo Rymdicus kanske. Rymdmänniskan? Nej jag tror mer på homo progessivus, den alltjämt framåtsträvande människan, som är i kontakt med och brinner för något större än en själv.
Inlägg #9: Postat: 2010-02-02 10:34:00
Henrik F
inlägg 3: Menar du tomhet på substans, mening och värdefulla mål? Det är kanske mycket pga den moderna världens fokus på den fysiska, materiella universumet och miss att upptäcka nånting substansrikt/miningsrikt/värdefullt-i-sig-själv som huserar i det inre, subjektiva universumet.
Inlägg #10: Postat: 2010-02-02 10:37:00
Henrik F
inlägg 5: Hej Inger-Sofia, ja det var länge sen vi utbytte kommentarer på Sourze, kul att du fortfarande är aktiv här.
Inlägg #11: Postat: 2010-02-02 10:42:00
Henrik F
inlägg 6: Hej Annica, ja visst är det bra att bli påmind gång på gång om medvetandets varande-i-sig-själv det här och flytta fokus dit, till medvetandet i sig, här.Det är verkligen som du säger att nånting händer då, en ljus går på i den subjektiva dimensionen av sin mänsklighet som sätter i gång en räcka av positiva interna processer. Varför och till vilket exakt syfte vet jag inte men jag vet att det har med utvecklingen framåt att göra, en ökad krativitet och att skapa något nytt.
Laddar...