Inlägg #1: Postat: 2010-01-20 13:33:00
|
Lars Nilsson |
Ja, facket bör reglera VD:s och ledningsgruppens arbetstider. Och är man dessutom ensamföretagare så är missbruket förmodligen ännu mer utvecklat. För att inte tala om våra politiker. Allt från kommunfullmäktigeordförande till ministrar har oreglerad arbetstid. Man kan bli upprörd för mindre. Som Du säger "Gratisarbetet skapar osund konkurrens på arbetsplatsen". Så sant, så sant. Om varje anställning delas på två kan många fler njuta av fritiden och kanske spela bingo eller hitta på något annat njutbart.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-01-20 15:22:00
|
steno |
Ensamföretagare arbetar åt sig själv och får betalt för sina timmar. Ofta har de blivit företagare för att de ska få betalt för sitt arbete. Mitt förbund har många medlemmar som sitter i företagsledningar. De behöver också ett arbetsliv där de får betalt för sitt arbete och en inställning att det är tillåtet att ha barn. Men de har bättre chanser att få det inte minst efter råd från sin fackliga organisation.Det är det min artikel handlar om. Att få betalt för sitt arbete. Ministrar och kommunalråd får också betalt. Jag vet en del om kommunala löner, avgångsvederlag och pensioner.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-01-20 19:09:00
|
steno |
Sandvik rapporterade att de skulle göra sig av med ett namgivet antal "lågpresterare". Cheferna skulle kontakta dem ochm påverka dem att asluta. Nog har man påverkat folk att sluta men det är något nytt när man basunerar ut att nu ska vi göra oss av med dököttet. Ointresse för jobbet är en sak men vilka kommer de att peka ut som lågpresterare. De som inte jobbar gratis på övertid?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-01-20 19:14:00
|
Lars Nilsson |
#2. Ett rejält avslöjande Du gör: "Ministrar och kommunalråd får också betalt". Men får dom övertid? Och det var väl det Din artikel handlade om. Varför är Du säker på att barnen och frun, får se mannen mera, om man jobbar lika mycket, men får övertidsersättning istället för högre grundlön? Inte ens om man minskar grundlönen och betalar övertid får familjen se mannen mera eller kvinnan för den delen. Min erfarenhet är att har en viss position i ett företag, så måste man utföra sitt jobb oavsett sättet att betala övertid. Vi har en dotter med litet barn där jobbet kräver att hon reser mycket idag är hon exvis i Dallas, Texas och hennes man reser också mycket. Ingen på deras arbetsplatser kan ersätta dessa två, oavsett ersättningsform. Pratet om att "andra" med lätthet kan ta över, är bara skitprat och en skrivbordsprodukt från facket så fort det gäller kvalificerade arbetsuppgifter. Jag vet att facket lever i föreställningen att alla är lätt utbytbara. Men verkligheten är mer komplicerad.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-01-20 19:32:00
|
steno |
Du försöker ge mig åsikter som jag inte har och uttalanden som jag inte gjort. Det är inget fel att skriva bort rätten till övertidsersättning. Det torde vara kutym för i varje fall högre chefer och andra. Men övetid måste på något sätt betalas. Vet man hur mycket ett arbete kräver i form av tid utöver ordinarie arbetstid ska månadslönen naturligtvis avpassas efter det. Har man ett jobb med mycket resande så gäller samma sak. Men det är praktiskt att i förjhandlingen med arbetsgivaren först utgå från ett normalläge på en nivå. Sedan lägg på för de onormala påfrestningar som arbetet kräver.Ett kommunalråd eller minister har lön, pensionsförmåner och avgångsvederlag avpassade för sin roll. Annars har man inte sett om sitt hus. Dwet borde man göra. Jag önskar din dotter lycka till. Hoppas hon har fått sådan lön att hon kan anställa hjälp med barne
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-01-20 21:08:00
|
steno |
En stor eloge till Kristina Lagerström och uppdrag granskning som gjort kvällens program om utnyttjandet av bemanningsföretagen. Flera hr trorr sig ha rätt att säga upp fast anställd personal för att sedan hyra in ofta samma personal för arbetet. Ett välgjort reportage med både ironi och humor
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-01-21 14:56:00
|
Per WWW |
Ja, det var ju synd om dem. Hade de inga uppdrag och kunde sitta hemma eller vara nåbara på annat sätt ute på stan fick de bara 90 av lönen.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-01-21 16:01:00
|
steno/snabb |
Ironi förmodar jag.Det viktiga med ständig beredskap var väl att man inte kunde planera ett ordnat liv om man har ett skrik och springjobb.Vad som var viktigast är att det antagligen är helt olagligt att säga upp fast personal och ersätta dem med inhyrda som flera storföretag och till och med SVT har gjort. De har stött sig på en dom ABU-Garcia som inte är relevant.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-01-21 19:17:00
|
GunnarL |
8/ Hej steno! För mig förefaller det också olagligt. Men om det är så frågar man sig oroligt varför de fackliga organisationerna accepterar det hela. Är ombudsmännen så förfäade att de helt skiter i sina medlemmar eller vad är felet?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-01-21 19:41:00
|
Inger Olsson |
Steno: såg programmet men ser det ur två synvinklar. Vår lagstiftning har väl inte riktigt hunnit med när det gäller bemanningsföretagen. Således bör man titta på t ex fallet företaget Marabou, som jag tyckte utnyttjade systemet mer än väl. Men jag vill hellre se kompromisser baserat på avtal, med då också hänsyn till dagens typ av livssituationer. Även lokalt. Facket har en tendens att köra i gamla spår och kanske det förklarar att de inte har haft ögonen riktigt öppna för andra lösningar? Om jag är ung och ännu inte bildat familj kan den här typen av anställning vara att föredra.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-01-21 22:38:00
|
steno |
De centrala facken accepterar det inte. Sedan finns det vissa skillnader mellan Lo.s avtal där till exempel "affärsbiträden" ingår. Marabofallet kommer upp liksom det engelska företag som skulle säga upp personalen och istället ge dem anställning i ett bemanningsföreta. Det framgick av programmet att en del lökala fack givit eftergifter och sålt ut en viss andel bemanningsanställda mot garantier för de fast anställda. Inte bra.Bemanningsföretagen har en funktion att fylla. Tjänstemännen har numera kollektivavtal och en del gillar att ha ett jobb där de kan byta företag och få olika erfarenheter.Men ofta handlar det om okunnighet och rädsla från företagen. De betalar hellre mer för personal genom bemanningsföretag. Ibland handlar det om italiensk bokföring.Styrelse och ägare har infört anställningsstopp. Men personal behövs. Då använder man andra anslag och konton än löneanslag för att anställa folk eller konsulter
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-01-21 22:41:00
|
steno |
Gratisövertiden registreras ofta inte. Det innebär att Arbetstidslagen sätts ur spel liksom regler om dispens. Folk kan bli sjuka av för mycket arbete. Lagen är till för att regler att folk inte jobbar ihjäl sig. Har de inte på det ena eller andra sättet betalt för sin övertid finns det inget tryck att anställa mer folk
|
|
Inlägg #13: Postat: 2011-08-21 14:57:00
|
steno |
Jag har använt faktauppgifterna från den här artikeln från 2010 och skrivit en ny här:"Gratis övertidsarbete bör stoppas. Gör människor sjuka"#. Läs den
Länk: svd.se
|
|
Inlägg #14: Postat: 2011-08-21 17:36:00
|
Jocke S-43 |
|
|
Inlägg #15: Postat: 2011-08-21 17:56:00
|
steno |
Ja, det är en av sju bloggar som är länkade till artikeln. Gå gärna in och kommentera på SVD
|
|
Inlägg #16: Postat: 2011-08-21 19:38:00
|
Jocke S-43 |
Steno, nu är det 43 kommentarer på genusnytt! Skall gå in och kolla sen på SVD. Det var där det började för mig, på SVD nät, min första artikel.
Men då måste du kolla den här, där jag står för ena länken. Om mobbing i arbetslivet. Bör kanske intressera dig? Hade kontakt med Hans Leyman, sedermera professor på området, redan 1988.
Länk: genusnytt.wordpress.com
|
|
Inlägg #17: Postat: 2011-08-21 21:18:00
|
steno |
Tack Jocke, nu är det fullt upp
|
|
Inlägg #18: Postat: 2011-08-21 21:27:00
|
Jocke S-43 |
Har precis läst din artikel på SVD. Mycket välskriven och engagerad! Detta är ju helt sanslöst! Hur kan det vara så, och ingen reagerar? Grupptryck om gratisarbete i ett modernt välfärdsland?
Jag är ju pensionär, okunnig om arbetmarknadsfrågor, och förstår inte ens hur man kommenterar genom facebook orkar inte! Men hoppas du väckt något!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2011-08-21 21:51:00
|
steno |
Tack! Jag är inte med i Facebook men man kan bara svara så kommer i mitt fall åtminstone Disguise" upp man skriver en signatur om man vill och så skriver man liksom på Sourze
|
|