Inlägg #1: Postat: 2010-01-19 11:32:00
|
Leif-Arne |
En viktig text, jag skall läsa mer noga för ytterligare kommemntar. PS. E de du som e ´n Harrda Arne?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-01-19 13:38:00
|
Leif-Arne |
Något som nog är ganska typiskt är att många svenskar i EU sammanhang alltid utgår från att de bör tala engelska trots att det ändå i större sammanhang alltid tolkas. Vid ett tillfälle då jag skulle hålla ett föredrag i Bergamo hade jag förbeett mig på engelska. Dock gjordes jag uppmärksam på, av de italienska värdarna, att avsikten var att jag skulle tolkas fån svenska. Maarita L. som skulle hålla föredrag innan mig upplyste att hon hade det som näst intill krav att i dessa sammanhang tala sitt modersmål, svenska. Förmodligen så blir det en mycket viktigare symbolfråga när man tillhör en språklig minoritet, som Finlandssvensk.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-01-19 14:06:00
|
Leif-Arne |
Det är ett framsteg att jämsides har listats nationella minoritetsspråk, språk som under lång tid varit i bruk jämsides med svenskan. Den som besökt en vintermaknad i Jokkmokk, hört kommersen som simultant sker på svenska, samiska, mienkäli och finska, inser att Sverige alltid varit ett mångspråkigt och multikulturellt land. Det av de listade språken som idag är mest hotat är sannolikt jiddish, få svenskar talar jiddisch idag. Språket som är snarlikt lågtyska men skrivs med hebreiskt alfabet. En som dock talar jiddisch är Basia Frydman Länk: youtube.com
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-01-19 15:01:00
|
Thomas L. Aabo |
Text som förpliktar Men en av de största minoritspsåken glöms helt bort. Skånska är ett minorietstspråk!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-01-19 15:37:00
|
Leif-Arne |
Nåja, där finns flera mål som man kan disskutera om de är att betrakta som dialekter eller självständiga språk. Det mål som brukar vara närmst att betraktas som ett eget språk är Älvdalsmålet, som brukar räknas nill den nordvästra germanska språkgruppen tillsammans med nynorsk färöiska och isländska. Icke förty ger skånskan mitt ordföråd tillskott av omistlig karaktär. "Mögtocke" är min favorit, tror det är östskånskt.
|
|