Islam allt mer intolerant

Den här tråden diskuterar artikeln Islam allt mer intolerant.
Showing page 12 of 17: 2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17
Inlägg #221: Postat: 2010-01-17 15:28:00
Janne B
UTF Tänk vilket oserhört svenskförakt att tala o skriva på engelska!
Inlägg #222: Postat: 2010-01-17 15:42:00
Jocke-sourzial
Tycker det är helt fel att sätta in en så lång propagandatext, på engelska dessutom! Man kan länka till vad man vill, men det här? Vinklat som alla dylika texter! Och bara börja utan att med ett ord nämna varifrån det kommer! Skriv i så fall en artikel. Det är i alla fall min åsikt.
Inlägg #223: Postat: 2010-01-17 15:47:00
Utforskaren
Janne, att förmoda något gör vi allihop, om vi inte är hundra procent säkra, var glad att det inte handlar om direkta påståenden som är lätt att göra om man har den västen på sig av ren illvilja, men jag tycker precis som du, att vi ska vara säkra på vår kritik innan vi ställer den på sin spets. I mitt fall av kritik måste du se till helhetsbilden och inte enbart för det just i en mening, om något som man kan förmoda med all rätt.
Inlägg #224: Postat: 2010-01-17 15:53:00
Utforskaren
Janne 15:28:00, jag tycker som du det är ett oskick att skriva inlägg på engelska, men Jocke sa hur det borde vara att skicka med en länk istället och samtidigt få reda på upphovskällan.
Inlägg #225: Postat: 2010-01-17 16:03:00
Adamo
#221 / #222 Jag visste inte att det skulle uppfattas som förolämpande att skriva några inlägg på engelska, sanningen är det samma oavsett vilket språk. Egentligen borde jag har skrivit det på arabiska, vilket är Koranens grundspråk, men då skulle ni inte ha förstått något. Jag rekommenderar er som tycker detta är propaganda att läsa Koranen och sen får ni berätta om innehållet är oseriöst… Kolla länken - det står allt på svenska: Länk: aftonbladet.se
Inlägg #226: Postat: 2010-01-17 16:22:00
Utforskaren
En stor skillnad, om invandrares ändamål 1967 och 2007 Länk: img59.imageshack.us
Inlägg #227: Postat: 2010-01-17 16:34:00
Janne B
ADAMO Jag skrev min klagan delvis på skämt o det borde jag ha markerat!Adamao du har inte förolämpat mig men det blev lite opraktiskt för mig. Ha det så gott - även på arabiska!
Inlägg #228: Postat: 2010-01-17 17:23:00
ingloz
#179/ Utforskaren, för det första: Lars Wilks enda syfte var att dra uppmärksamhet till sin egen person, känner honom ganska väl - för det andra: I vår religion svarar man inte med samma mynt, nej, du skall "vända den andra kinden till"
Inlägg #229: Postat: 2010-01-17 17:30:00
jonjovan
Utforskaren, tyckte det var skönt att diskussionen inte hade fallit in i fåran; beklaga sig över svenskinvandringspolitik i kombination med underliggande konspirationsteorier. Allt för många diskussioner på internet blir lätt en osaklig debatt mellan den nationella rörelsen och antifascisterna. Dina påståenden om Salemmordet är dessutom direkt felaktiga, i alla fall om man får tro P3 dokumentärs senaste program om mordet. se länk.: Länk: sr.se Fast det är klart att statsfinansierad radio är en del av den "stora konspirationen riktad mot de så goda arierna." eller något annat dumt.
Inlägg #230: Postat: 2010-01-17 17:48:00
ingloz
#202, Adamo, jag gissar att texten du presenterar på engelska skulle få lika många tolkningar som vi är läsare av den. Alltså, en vettig diskussion är därmed utesluten. I vår kristna religion har vi endast de tio budorden. Dem skulle vi förmodligen klarat av även på engelska - men vi klarar inte av att leva efter ett enda ... ja, möjligen det där med att hedra sin fader o moder... fast med stor tvekan.
Inlägg #231: Postat: 2010-01-17 18:15:00
Utforskaren
jonjovan 17:30 exakt vad jag också nämnde om Salemmarschen om hur det fungerar att få etablissemanget att fungera likvärdigt när ett brutalt mord ägt rum, men som du borde veta så står inte regimen för nazism och då bör man inte göra några anklagelser mot den skyldige mördaren och dessutom att han var muslim förstår du strax varför. Du bör nog undvika det sk politiskt korrekta som kan innehålla hur mycket lögner som helst om du vill själv föra en saklig debatt och anklaga de ytterst skyldiga, som är just etablissemanget som kör sitt eget maktspel utan att fråga dig eller mig till råds eller folket i det stora hela.
Inlägg #232: Postat: 2010-01-17 18:31:00
ingloz
#227/ Janne B, jag läser inte heller engelska obehindrat, utan måste oftast ha lexikon till hjälp. Jag liksom de flesta i vår ålder fick inte lära engelska i grundskolan utan har tagit in språk i vuxen ålder. Det är bra hjärngympa att översätta, men man kan räkna med missförstånd - och då funkar det inte i en så känslig debatt som denna. Den här sidan har jag mycket nytta av Länk: ord.se
Inlägg #233: Postat: 2010-01-17 18:50:00
Utforskaren
Ingloz, 17:48 ja då så. Lars lyckades perfekt med sitt lilla skämt, ska man också ta som ett dito, det är aldrig fel med humor. Att vända andra kinden till känns onödigt och dumt att göra, med tanke på att ge någon övertag över sin person som jag inte har en tanke på att tillåta.
Inlägg #234: Postat: 2010-01-17 19:04:00
Janne B
ingloz /Under hela min uppväxt hade jag svåra problem med min hörsel samt därtill väldigt lite undervisning i engelska före 20-årsåldern. Den kombinationen har varit illa för mig.Men jag hör ju massor av engelska i TVn nu o läser texterna och borde då ha "kommit i kapp" - men ickse.Tack för länken som jag sätter bland Favoriterna...jag har några till.
Inlägg #235: Postat: 2010-01-17 19:06:00
Janne B
Utf kl 18.15 Det är nog bra att du inte frågas till råds...
Inlägg #236: Postat: 2010-01-17 19:27:00
jonjovan
Nej, vi kan nog konstatera att vi har ganska skilda analyser av 1. Hur det ser ut? Här upplever vissa av oss Islam som ett hot islamofober, andra ser deras terrorism som en konsekvens av global kultur kamp huntingtons perspektiv, se "clash of civilisation" och en tredje del ser det som en konsekvens av ökade agressioner ifrån båda sidor. Jag med
2. Jag vidhåller ändock de visionära lösningarna, där vi tittar på vår egen kultursfärs handlande och i första hand ägnar oss åt självkritik, innan vi börjar kasta stenar på de som är olika oss. Det är trots allt så att våra egna händer knappast är rena. Dessutom tycker jag att Peter förde fram den intressantaste visionen för framtiden, särskillt med utforskarens kritik av den. Nämligen, hur ska nationen kunna upplösas, men medbestämmandet för medborgaren bestå? Frågor av denna typ kan också med fördel tillämpas på andra områden som vi upplever som problematiska som tex religiös fundamentalism, militarism, sexism, rasism osv. jag tror vi når längre genom att försöka hitta konsensus svar på frågor av denna typ snarare än pajkastningsdebatt, något jag är genuint ointresserad av i längden.
3. Jag växte upp på åttiotalet och i början av nittiotalet fick jag se hur snabbt folk började leta syndabockar hos svaga grupper i samhället när de själv blev svaga. Det är delvis därför jag känner stor oro när man jagar upp sig över andra grupper av människor. I Jugoslavien som jag har en del av mitt påbrå ifrån fick detta så stora konsekvenser att man till och med började mörda varandra. För 65 år sedan miste min farfar sitt liv i ett förintelseläger pågrund av en grupps hat av en annan grupp människor han var kommunist. Tänk om människan kunde undvika ett framtida förintelse krig, är det inte vår viktigaste uppgift? Hetsa då inte emot din näste, var sig han är kapitalist, turk, amerikan, jude, muslim, polis, bagare. ja ni fattar nog.
Inlägg #237: Postat: 2010-01-17 19:34:00
Utforskaren
Janne 19:06 jag ska fråga dig till råds, så blir alla så glada och nöjda, det är tur att vi har en klippa som du.
Inlägg #238: Postat: 2010-01-17 19:42:00
Utforskaren
jonjovan 19:27 Du bygger på någonting som folk har pratat om i alla tider men för få är intresserade utav när det kommer till kritan och då får vi tillämpa de regler som brukligt är, att diskutera i god demokratisk ordning, med full respekt för dina gamla åsikter som inte går att lansera av nämnda skäl.
Inlägg #239: Postat: 2010-01-17 19:51:00
jonjovan
mycket möjlig att det är så. kanske är det ett bättre alternativ att börja skriva artiklar på siten. Är det någon som provat det?
Inlägg #240: Postat: 2010-01-17 20:06:00
Adamo
#230 / Visst finns det utrymme för olika tolkningar men faktum är att dessa som bedriver terrordåden mot "otrogna" har tydligen fått tolkningsföreträde då "moderata" muslimerna inte vågar gå ut på barrikaderna och protestera mot "fundamentalisternas" gärningar.
Följande är en samling av "Suror" översatta ur Koranen:
Showing page 12 of 17: 2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17
Laddar...