|
Inlägg #101: Postat: 2010-01-15 22:12:00
|
|
Leif-Arne |
#99 Men det är ju just det enda de kan göra, enskilda terrorhandlingar, i all sin förförlighet, hjälper dem inte alls om de vill "ta över världen". De skulle behöva militär kapacitet till något annat än gerillakrigföring på egen mark, det har de inte.
|
| |
|
Inlägg #102: Postat: 2010-01-15 22:12:00
|
|
Adamo |
det finns flera sätt att kuva fienden, bl. a. kan man underminera eller lamslå ett samhälle utan att utlösa ett skott, det kan räcka med ett övehängande hot om nånting vidrigt kan inträffa när- och varsomhelst. Aldrig varit i Israel själv men med tanke på dina inlägg här skulle inte bli förvånad om du skönmålar deras situation en aaaning...
|
| |
|
Inlägg #103: Postat: 2010-01-15 22:23:00
|
|
Leif-Arne |
#102 Det dör långt fler i trafiken i Israel än i Terrorhandlingar. De kör rent ut som biltjuvar på amfetamin. Militärt är Israel inte i närheten av att vara hotade, överlägsenheten är för stor. Däremot är hela situationen där VB håller på att förvandlas till ett gigantiskt fångläger ett nationellt trauma. Det finns förvisso "Hardballs" som tycker att det bara är att etniskt rensa VB från palestinier, men riktigt hur det skulle gå till kan man inte redogöra för. Inte ens de mest hårdföra är riktigt bekväma med tanken på något slags genocide.
|
| |
|
Inlägg #104: Postat: 2010-01-15 22:35:00
|
|
Adamo |
"De kör rent ut som biltjuvar på amfetamin." Kan inte vara så att några ta till knark för att glömma sin situation? Att israelerna har såna problem med Västbanken visar att trots deras militärtöverlägsenhet har israelerna inte lyckats skapa trygghet i samhället, vilket måste reflekteras i minskad turism och osäkerhet vid eventuella affärsmöjligheter med omvärlden, vilket i sin tur måste hämma landets utveckling. Och det är väl bl.a. detta deras fiender vill.
|
| |
|
Inlägg #105: Postat: 2010-01-15 22:44:00
|
|
Leif-Arne |
#104 Det som skiljer det egentliga Israel från VB är egentligen bara en sak; att de som är av arabiskt ursprung har medborgarskap därmed fulla medborgeliga rättigheter i Israel medan de på VB inte. Det valet gjordes av staten Israel och har visat sig vara en draksådd. Konstigare än så är det egentligen inte.
|
| |
|
Inlägg #106: Postat: 2010-01-15 22:50:00
|
|
Lasse i Gatan |
För att muslimerna ska ta över Sverige behövs ingen vapenmakt.
Om bara några fåtal år är denna grupp så stor att i politiken med
demokratiska val får de majoritet och kan stifta lagar som gynnar deras intressen. Om det går så långt Leif-Arne, tänker du konventera till Islam och skaffa dig en liten bönematta eller vad?
|
| |
|
Inlägg #107: Postat: 2010-01-15 23:38:00
|
|
Jocke-sourzial |
106 Det där tror jag inte ett dyft på. Önsketänkande, eller måla f-n på väggen, eller paranoja? Går det för långt, eller alldeles för många religiösa extremister här, så blir motståndet för stort. Världen kommer att sekulariseras som Europa, även USA och även om det går bakåt ibland.
|
| |
|
Inlägg #108: Postat: 2010-01-16 00:05:00
|
|
Utforskaren |
Jocke 23;38 Du tror väl inte att Asien accepterar en globalisering än mindre att de skulle ställa upp på detta vansinne?
|
| |
|
Inlägg #109: Postat: 2010-01-16 00:20:00
|
|
besviken muslim |
Det verkar att en våg av hat muslimer har börjat sprida lögnar och falska informationer om islam och muslimer
du säger att muslimer kanske här i sverige ska ta till våld och jag ber dig att bevisa detta varför berättar du inte om israelska ambasadören som sabterade en utställning på historiska museum i Stockholm kan du berätta till läsarna om en muslim har bettet sig på detta sätt? sluta med de rasistiska budskapet som gör relationerna sämre mellan muslimer och svenskar
har du glömd Guds soldater i afrika som utplåner byar med jesus kristus namn vad kallar du för denna grymma mord
|
| |
|
Inlägg #110: Postat: 2010-01-16 08:48:00
|
|
Lasse i Gatan |
#107/ " Går det för långt, eller alldeles för många religösa extremister
här, så blir motståndet för stort" vad är det du skriver, ska vi avskaffa
demokratin? Läs långsamt vad jag skrev i #106
|
| |
|
Inlägg #111: Postat: 2010-01-16 10:03:00
|
|
Jocke-sourzial |
110 Var nämner jag avskaffa demokratin? Jag hör till dem som inte förfasar mig över SD:s uppdykande, däremot hur de sköter sina kommunala uppdrag ibland, inte alls tidvis. Enligt inställningen, det fins ont och gott i det mesta. SD kommer tvinga de andra att föra en bättre invandringspolitik. Mer restrektiva i vissa fall, t.ex irakier, som USA inte tog hand om förstås. Mer noggranna med integrering, för allas bästa. Sedan åker nog SD ut efter två val...
Du skriver 106: "Om bara några fåtal år är denna grupp så stor att i politiken med demokratiska val får de majoritet och kan stifta lagar som gynnar deras intressen."
Detta skulle ju innebära att vi "om några få år" hade minst 9 miljoner muslimer i Sverige, alla fundamentalister! Jaså minsann? Ja du får väl tro på det om du vill!
|
| |
|
Inlägg #112: Postat: 2010-01-16 10:13:00
|
|
Jocke-sourzial |
108 Vad då "globalisering". Vi är en glob, en planet, globalisering har skett ända sedan de första människorna lämnade Afrika. Har du inte insett det? Däremot tror jag inte på att skicka varor kors och tvärs över klotet, morötter från Californien, subventionerade skinkor, eller levande grisar, fram och tillbaka inom EU. Eller att en firma i Hongkong skall sköta en tunnelbanelinje i Stockholm. Klimat- och energiproblematiken kommer troligen att förändra en del av det här. Inklusive viss skräpexport och annat från främst Kina. USA får lösa sina egna konsumtionsproblem. När Kina inte kan låna dem mer pengar...bl.a.
|
| |
|
Inlägg #113: Postat: 2010-01-16 10:48:00
|
|
Jocke-sourzial |
Tillägg 111. Det innebär förstås inte att jag tycker SD har en bra invandringspolitik, men att övriga partier kanske illa kvickt blir tvungna att skaffa fram en! Fast jag tro SD har en poäng: Det bästa är att ordna för utomeuropeiska flyktingar i närområdet. De flesta vill tillbaka, och de flesta har ändå aldrig en möjlighet att komma hit. Med vissa utvalda undantag mest de som har råd och är starka nog. Vad jag kan förstå, är ingen expert på området. Socialt sett osv, har jag alltid själv haft mycker utbyte av "främmande yytlänningar" från alla jordens hörn."
|
| |
|
Inlägg #114: Postat: 2010-01-16 11:05:00
|
|
Lasse i Gatan |
#111/ Nu hänger jag inte med riktigt,9 millijoner röster för att få
riksdagsmajoritet? Vem har skrivit om fundamentalister?
|
| |
|
Inlägg #115: Postat: 2010-01-16 11:07:00
|
|
Carl Olof |
#109 Besviken Muslim, det är bra att du försvarar muslimerna. En öppen dialog är det enda rätta för att redan ut missförstånd som ofta kanske alltid är grunden till fördomar. Skriv en egen artikel vetja!
|
| |
|
Inlägg #116: Postat: 2010-01-16 11:09:00
|
|
Jocke-utsourzad |
Nu får du väl förtydliga dig lite Lassse i gatan. Gå inte där som en äggsjuk höna och håll inne med det sensationella om hur muslimerna tar över Riksdagen! Eller är du rädd för att ge tips till fundamentalisterna?
|
| |
|
Inlägg #117: Postat: 2010-01-16 11:18:00
|
|
Jocke-utsourzad |
Ja, fundamentalisterna. Det är mest dom som är intresserade av sharialagar. Många som lämnat muslimska länder är kritiska, eller åtminstone inte aktiva. De kanske håller uppe en fasad, av lojalitet.
För min del tror jag att med en annorlunda politik från USA bl.a., och vi låter bli att provocera häda för dem, jämför "kasta bibeln" med muhammedbilder o liknande, dialog i stället osv, så kommer extremuslimska trender att minska i betydelse. Men den springande punkten är Israel/Palestina. Det kan bli värre också! Tyskland har haft miljoner turkar i decennier, ingen muslimsk dominerad riksdag där!
|
| |
|
Inlägg #118: Postat: 2010-01-16 11:29:00
|
|
Utforskaren |
Besviken muslim, 00:20, Jag är också besviken, jag är besviken över människor som låter sig kuvas under en religiös tro och främst kvinnan är utsatt för mäns förnedring som inte accepteras som likvärdig mannnen. Muslimer kommer aldrig att anpassa sig till våra lagar och regler och era ledare kräver Sharialagar i Sverige. Du kan aldrig komma med ett sakargument som försvarar Koranen som är till största delen en politisk idèologi och vi har fullständigt rätt att slå mot vilken politik som helst och därför rekommenderar jag dig liksom Redationen att du skriver en artikel till försvar för muslimer. Jag tror inte på att du försöker munhuggas här med någon som säkerligen kommer att göra dig ännu mer bedrövad eller besviken, utan skriv en artikel till muslimernas försvar som du har full rätt till i svensk demokratisk ordning.
|
| |
|
Inlägg #119: Postat: 2010-01-16 11:41:00
|
|
Jocke-utsourzad |
118 "Muslimer kommer aldrig att anpassa sig till våra lagar och regler och era ledare kräver Sharialagar i Sverige." Skulle inte du börja med att anpassa dig till regler här och nu till att börja med? Det där stämmer ju inte alls! "Muslimer kommer aldrig..."? De flesta muslimer följer lagarna i de västländer de bebor. "Era ledare...", vilka, hur många? Regler beror på vad man menar, man har rätt att följa sin egen religiösa kultur, liksom sin politiska övertygelse. Inom rimiga gränser, dvs INTE genom att skuldbelägga andra genom osanningar!
|
| |
|
Inlägg #120: Postat: 2010-01-16 11:47:00
|
|
Lars Nilsson |
#112 och 117. Jaha, och varför är det fel att ett kinesiskt bolag har ansvaret för tunnelbanan. Mig veterligt finns i det svenska bolaget inte någon kines, så vad är problemet? Att några flög hit när man gav anbudet? Blir Du lika upprörd när Ericsson sköter flera mobilnät och vinner andra order i Kina? Sedan är det så otroligt världsfrånvänt och svenskt att tro att allt beror, eller som Du säger "springande punkten" är Israel/Palestinakonflikten samt om vi bara är lite mer undfallande och tummar på vår yttrandefrihet så blir allt bättre. Tror Du verkligen att Islams frammarsch i Malaysia, Indonesien, Nigeria mfl länder har ett smack med Israel att göra?
|
| |