|
Inlägg #1: Postat: 2010-01-14 17:02:00
|
|
Leif-Arne |
Du har på ett förtjänstfullt sätt lyft fram att det på intet sätt bara finns en sorts muslimer. Där finns fundamentalistisk islam och det finns en påtaglig opposition mot denna. Därför tycker jag din rubrik blir fel. Det absolut sämsta vi kan göra i den situationen är att kolletivt stigmatisera alla muslimer som islamister. Det mest angelägna är att stärka dialogen med de moderata muslimenrna och ge en debatt som hitintills varit endimensionell fler dimensioner.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-01-14 17:27:00
|
|
Kate M |
Att Islams intolerans skulle ha ökat vore enbart en reflektion av ett mkt intolerant väst. Katolikerna tål att drivas med, är själv katolik men att påstå att islamister skulle vara mer intoleranta istället för humorbefriade är rätt inskränkt att påstå samt bidrar enbart till skrämselpropagandan om de stora stygga Islamisterna som alla tror är förenliga med alla muslimer. Håller dock med om att Sverige är ett lamt och ganska fegt land för det finns ingen rak linje, no balls.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-01-14 17:28:00
|
|
Lars Nilsson |
Tjaaa, går det åt fel håll så går det åt fel håll. Oavsett om det finns motverkande krafter. Det farliga är om vi överskattar det positiva och underskatter det negativa.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-01-14 17:33:00
|
|
Janne B |
Detta är för mig den cetrala satsen i artikeln // Över tid är det tydligt att islam, till skillnad från kristendomen, inte utvecklas till att bli mindre, utan mer fundamentalistisk. En utveckling som svenska opinionsbildare verkar ha svårt att inse. // Tack för en helt lysande artikel - den kanske blir årets bästa.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-01-14 17:35:00
|
|
Kate M |
Vice versa skulle jag vilja säga. Överskatta det negativa och underskatta det positiva leder bara till enorma klyftor. Dårar finns det överallt - alla färger och religioner och en hel del färglösa och trolösa utan vare sig mening eller mål, vars enda uppgift är att fördärva sina medmänniskors tillvaro.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-01-14 17:43:00
|
|
Kate M |
Jag tror inte att det skulle vara så svårt att inse - snarare en förståelse för Varför de skulle vara mer fundamentalistiska nu än tidigare.
Det måste vara skönt för oss här i Bror Duktig land, att kunna lägga skulden till allt ont här i världen på ngn annan jäkel i ett avlägset land, istället för att se över vad som görs i demokratins namn världen över. Men Fan, Mohammed har ju fått uppehållstillstånd!!!!!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-01-14 18:01:00
|
|
Lars Nilsson |
#6. Bror Duktigpokalen, kan Du nog överlämna till någon annan än mig. Själv har besökt ganska många muslimska länder i världen och vare sig dessa är arabiska eller inte, är dessvärre tendensen den samma. Skall man nämna några arabiska undantag så kommer jag att tänka på några få Gulfstater samt Jordanien. Iran, ett icke arabiskt land, har exvis varit inne i dimman allt sedan Shahen störtades. Det relativt nya är att länder i Västafrika nu börjar traska i tokfundamentalismens spår.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-01-14 18:21:00
|
|
Utforskaren |
#1 Att du inte vet särskilt mycket om fanatiska muslimer det står klart, undrar om du har diskuterat på djupet med någon sk moderat muslim. Jag tror inte att någon muslim har en moderat framtoning, utan snarare är de så saliga i sin tro att varken du eller jag kan förstå hur de resonerar. Glöm aldrig att Koranen är mer än politisk ideologi än religiös dito och då kan man inte dela upp dem i olika grupper och tro att de inte stöttar varandra. Det är som att påstå att läsa bibeln är det bara troende människor som gör, de andra troende gör det inte. Säg till den moderate muslimen att han måste lära sig att tycka om hundar, så får du höra vilket svar du får.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-01-14 18:53:00
|
|
Utforskaren |
#6 Kate M två saker du bör känna till är att demokrati och logik är inte något för muslimer att ta till sig för det har inte Allha sagt någonting om som Muhammed också skrivit ned i Koranen.. Men du går väl på muslimernas odemokratiska linje att vi inför Sharialagarna i Sverige så vi får se hur muslimerna får blomma ut i sitt rätta jag. Tur att vår regering har stoppat sådana funderingar, men om vänsterblocket vinner årets val så kanske de häver detta förbud och det blir fritt fram för Sharialagarna i Sverige. Du bör tala med de kristna som flytt från muslimska länder och får höra hur de blivit föföljda så kanske din ambition svalnar en del för att vi hyser muslimer i Sverige
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-01-14 18:53:00
|
|
Utforskaren |
#6 Kate M två saker du bör känna till är att demokrati och logik är inte något för muslimer att ta till sig för det har inte Allha sagt någonting om som Muhammed också skrivit ned i Koranen.. Men du går väl på muslimernas odemokratiska linje att vi inför Sharialagarna i Sverige så vi får se hur muslimerna får blomma ut i sitt rätta jag. Tur att vår regering har stoppat sådana funderingar, men om vänsterblocket vinner årets val så kanske de häver detta förbud och det blir fritt fram för Sharialagarna i Sverige. Du bör tala med de kristna som flytt från muslimska länder och får höra hur de blivit föföljda så kanske din ambition svalnar en del för att vi hyser muslimer i Sverige
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-01-14 19:46:00
|
|
Adamo |
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-01-14 19:47:00
|
|
avicenna |
Det verkar som hela världen faller samman,I islamiska världen härjar extremister,i väst härjar kapitalismen och i antarktis härjar höga temperaturer.Jag hoppas på mänsklighetens undergång så att denna värld får vila någongång.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-01-14 21:47:00
|
|
Utforskaren |
#12 avicenna, lite väl drastisk scenarium om världens undergång. En tanke vore om de egentligt skyldiga tvingades fram i rampljuset så skulle mycket vara vunnet som ett bevis hur ruttna de är som leder den kapitalistiska makten., men så roligt lär vi aldrig få det, att få namn och bild och vandel på de ytterst skyldiga. Ledarna i det stora hela runtom i världen med få undantag, skyddar varandra i FN och EU plus i andra direkt slutna sällskap som Bilderberg en lömsk kapitalstyrande instans. Sedan har vi dessa finansaktörer som gör livet surt för oss. Men vem tror på det här? så egentligen skulle vi sluta upp med att försvara världspolitiken som leder oss in i Anarki, som löst folk inte förstår att så sker med en globaliserad värld. Eftersom jag gått i livets Universitet och många med mig, så lär det säkert som amen i kyrkan, vara en hel av samma kaliber som förstår vart vi är på väg.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2010-01-14 22:12:00
|
|
Adamo |
Islam har aldrig varit tolerant. Muhammeds mest trogna anhängare och även hans egen familj vände sig mot varandra strax efter hans död. Det fanns fyra kalifer ledare inom de första tjugofem åren. Den tredje kalifen mördades av sonen till den första. Den fjärde kalifen mördades av den femte, som lämnade en 100-årig dynasti som slutade i ett vidrigt omfattande blodbad genomfört av ättlingarna till Muhammeds farbror...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2010-01-14 22:13:00
|
|
Adamo |
Muhammeds egen dotter Fatimah och hennes make Ali överlevde inte särskild långt efter hans död. Fatimah dog inom tre månader av stress från förföljelser medan hennes make Ali blev mördad strax efter. Deras son Muhammeds barnbarn dog i strid med den gren som idag kallas för sunniter medan hans folk blev shiamuslimer som tror att Muhammed utsåg Ali till sin efterträdare…
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2010-01-14 22:40:00
|
|
Jocke-sourzial |
Tycker du börjar ganska sansat för att sedan, som väntat plantera in de egna käpphästarna så klart. Visst var de muslimska länderna på väg mot sekularisering för några decennier sedan, när jag själv vistades en del i några av dem. Utan problem. Men när politikerna sviker folket, då vänder detta sig till religionen. Och även om svenska politiker är aningslösa, och vi lever här, så kan man inte på en rad avfärda den internationella politiken med överlallt insyltade USA på diverse motsägande plan, och Israel i spetsen. Med hela det koloniala arvet från väst. Där ligger också början till den ev. lösningen, den politiska. Obamas tal i Kairo gav väl en del hopp, mot fortsatt polarisering. Men det hastar på, tiden går!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2010-01-14 22:53:00
|
|
avicenna |
#13 utforskaren,Jag tror att den vite mannen som var handlingskraftig förr har idag blivit en kärring och släpper in alla sorters människor in i politiken och se hur det går.Kolla bara på hur splittrade våra familjer är idag jämfört med förr,rotlösa ungdomar ,psykisk ohälsa mm.Det är dags för den riktiga mannen att komma tillbaka och rädda oss ur denna dekadens för pk har förstört sverige.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2010-01-14 23:04:00
|
|
Utforskaren |
#17 avicenna, den största delen av det dekadanta står politikerna för, som blundar för fakta och kallar opponenterna för främlingsfientliga, när de skulle behöva vara nästan övermänniskor för att rädda vårt sjunkande skepp med förmycket råttor i lasten som gnagt hål på den svenska normen för ett civiliserat samhälle som politikerna ger blanka fan i numer.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2010-01-14 23:10:00
|
|
Adamo |
#16 / Här kommer det - "USA och Israel är skyldiga för allting"... har vi inte hört detta förut? Undrar om Jocke-sourzial ligger vänster om Maud och höger om Pol Pot eller tvärtom…
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2010-01-14 23:17:00
|
|
Jocke -utsourzad |
19 Jaha är har vi en till som låter sina förutfattade meningar läsa en text i förväg, innan texten fått säga sin åsikt. Eftersom den inte passar in i det förutfattade! Vad hade jag skrivit sa du?
|
| |