Vem är offer för vänstern?

Den här tråden diskuterar artikeln Vem är offer för vänstern?.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2010-01-14 11:32:00
Leif-Arne
Ett vanligt retoriskt grepp är att göra en halmgubbe "straw man" Då gör någon en karikatyr av motståndarens ståndpunkt, som man sedan argumenterar mot. Du gör ett par sådana i din text. Sedan använder du begreppet "vänster" lite väl svepande och diffust. Vad menar du egentligen med vänster; allt till vänster om Maud Olovsson, en marxist, eller vad?
Inlägg #2: Postat: 2010-01-14 15:15:00
Thomas L. Aabo
Ok. hur många svenskar jag kommer från danmark kan jag slå ihjäl innan jag räknas som brottsling istället för "offer"?!
Inlägg #3: Postat: 2010-01-14 15:22:00
Leif-Arne
Det torde räcka med en, är det i hastig affekt kan du komma undan med dråp annars är det mord. Samma regler gäller för mig som är nordman. Eller hur tänkte du?
Inlägg #4: Postat: 2010-01-14 17:43:00
ingloz
#2 och #3/ haha jag har mina rötter i Danmark så min förväntan var förstås fler, minst två i alla fall. Nu får jag nöja mej med en - men jag vet vem!
Inlägg #5: Postat: 2010-01-14 19:35:00
Adamo
#1 / Artikeln riktas ju mot dessa som känner sig träffade… och du har också missat referera till vilka delar av texten som inte stämmer överens med din verklighetsuppfattning.
Inlägg #6: Postat: 2010-01-14 19:36:00
Adamo
# 2 / Tillhör du enligt vänstern en offerklass får du faktiskt mörda hur många oskyldiga som helst och får därefter massor med vänsteranhängare som tävlar om att hitta bortförklaringar till ditt dåd. De kan t.o.m. börja skylla det du har gjort på dina offer.
Inlägg #7: Postat: 2010-01-14 20:08:00
Leif-Arne
"Tillhör du enligt vänstern en offerklass får du faktiskt mörda hur många oskyldiga som helst och får därefter massor med vänsteranhängare som tävlar om att hitta bortförklaringar till ditt dåd" Detta är en typisk halmgubbe, en karikatyr av något som saknar motsvarighet i verkligheten. Du får gärna ge exempel på motsatsen. Vidare är jag nyfiken på hur du definierar "vänster" är t.ex Obama vänster då han omekligen är vänster jämfört med Palin?
Inlägg #8: Postat: 2010-01-14 20:19:00
Leif-Arne
Du skriver "Således, när en förmögen affärsman på väg hem från kontoret blir slagen och rånad utanför ett köpcentrum, kommer någon med sunt förnuft att identifiera affärsmannen som brottsoffer. Vänsteranhängarna kommer dock att sympatisera med gärningsmannen" Kan du ge något sådant exempel? Och åter, hur definierar du vänster. I Sverige idag trängs de politiska partiena, utom 2, in under den socialliberala ideologin, bokstavsvänstern dog ut då Vino Tinto försvann från systembolagets hyllor. Kvar är egentligen bara Ohly, är det han du menar, så skriv det istället.
Inlägg #9: Postat: 2010-01-14 20:29:00
Janne B
EN sommar befann jag mig nära nog i Paradiset. Det vill säga i ett rum med en massa skåp som innehål många liter Vino Tinto och liknade varor.Det var på alkoholisthemmet Solvikshemmet utanför Tranås. Rummet jag disponerade som praktikant hade varit kontorsrum i många år och föreståndaren hade fyllt skåpen med beslagtagna drycker...Jag "provsmakade" ibland men återtgick sedan till nykterismen.Nedslagna patienter höll pöå att slå ned mig i försöken att återvinna sitt Vino Tinto.Men si det gick inte...
Inlägg #10: Postat: 2010-01-14 21:06:00
Adamo
#7 / Hur många vänsteraktivister har varit ute på barrikaderna och protesterat mot hur talibanerna behandlar folket i Afghanistan? Hur många vänsteraktivister har varit ute på barrikaderna och protesterat mot terroristattackerna den 11 september eller London eller Madrid? Hur många vänsteraktivister har varit ute på barrikaderna och protesterat mot butiksrån, villa- eller lägenhetsinbrott? Nää du hör dem protestera när västländerna skärper kontroller vid flygplatserna då vänsteraktivisterna tycker detta inte vara nödvändigt eftersom "det är ju bara USA och Israel som är ansvariga för terrordåden". Däremot protesterar vänsteraktivister mot krig mot talibanerna i Afghanistan medan Obama har släppt några guantánamo fångar till Mellanöstern där några av dem redan börjat planera ytterliggare terrordåd. Men visst, vänstern förnekar gärna detta men deras aktioner talar annat språk. Du finner exempel på allmänvänsterns retorik och ståndpunkter när du läser eller lyssna på svenskmassmedian bl.a. DN, AF, SVT och så vidare.
Inlägg #11: Postat: 2010-01-14 22:39:00
Leif-Arne
#10 Men du har ju inte definierat vänster. Sedan drar du till med ytteligare ett fult retorisk grepp, du gör slutledningen att den som inte demonstrerar mot något, är för det, det kallas för falsk diktonomi. Enligt den logiken skulle även kungen vara för talibanerna eftersom han inte synts till ute på gatorna demonstrerande. Du inser väl själv att resonemanget spricker?
Inlägg #12: Postat: 2010-01-14 23:00:00
Adamo
Det spricker inte alls, därför att dessa som politiskt demonstrerar mot det ena men inte mot det andra visar vad de står för!!! kungen demonstrerar varken för eller emot någonting! det spelar ingen roll om du själv ligger vänster om Maud och höger om Pol Pot eller tvärtom, det ju är vänsterns "mainstream" som dikterar dagordningen. Stalin sade en gång att bara 1 ut av 100 kommunister är ideologiskt övertygad, femtio är opportunister medan 49 är nyttiga idioter, vilken typ är du?
Inlägg #13: Postat: 2010-01-14 23:23:00
Leif-Arne
Du menar att den som en gång demonstrerat mot något sedan expicit är för allt annat som vederbörande inte demonstrerar för? Sedan drar du till med ytterligare ett knep -Presupposition, du ställer en fråga av typen -"Vilken sots stalinist är du?" Den sortens retorik är som en pokerbluff, den funkar endast om ingen synar bluffen. För övrigt är jag socialliberal vad gäller politisk hemvist, jag har SvD som husorgan. Vad gäller dina begrepp så blir du allt mer diffus, allmänvänster?
Inlägg #14: Postat: 2010-01-14 23:35:00
Adamo
"Du menar att den som en gång demonstrerat mot något sedan expicit är för allt annat som vederbörande inte demonstrerar för?" ja, om det konsekutivt handlar om samma område, i detta fall om det politiska området. Min fråga var mest för att sätta saken till sin spets, jag vet ju inte vem du är utan bara vet att du reagerade starkt mot innehållet i min artikel. Jag kan inte här och nu börja definiera alla olika nyanser som kan finnas inom ramen för vänster ideologi, det är ju inte praktiskt möjligt. Jag kan bara refererar till det jag har upplevt från folk som själv kallas sig för vänsteranhängare. Att det finns olika förgreningar inom vänstern är inte så relevant här, då det finns förgreningar inom det så kallad högern också.
Inlägg #15: Postat: 2010-01-15 21:03:00
arga gubben
Hur som helst, vänstern gullar med terroristorganisationer. Allt som har någon som helst USAanknytning är en fiende och därför tar man inte ens avstånd från Al-qaida.
Sorgligt att se.
Inlägg #16: Postat: 2010-01-15 21:07:00
Leif-Arne
#15 Hm vilken "vänster" är det som "därför tar man inte ens avstånd från Al-qaida. Går det påståendet att verifiera, eller är det ett löst antagade?
Inlägg #17: Postat: 2010-01-15 21:12:00
Utforskaren
AFA och EXPO i Sverige tillhör den värsta sorten att försvara terror och AFA som själva tillämpar den mot oliktänkande, som är emot kriminellt tänkande.
Inlägg #18: Postat: 2010-01-15 21:15:00
Leif-Arne
"Du menar att den som en gång demonstrerat mot något sedan expicit är för allt annat som vederbörande inte demonstrerar för?" ja, om det konsekutivt handlar om samma område, i detta fall om det politiska området" Således, om någon engagerat sig för något inom det poltiska området, så är vederbörande då per automatik för allt som vederbörande uttryckligen engagerat sig mot. En person , person X skriver texter mot islamism, vederbörande har inte skrivit texter om nyfaschister i Ungern eller Herens befrielsearme, är det rimligt då anta X är för dessa rörelser då. Det tycker inte jag.
Inlägg #19: Postat: 2010-01-15 21:31:00
Utforskaren
Det heter "explicit" och betyder uttryckligt!
Inlägg #20: Postat: 2010-01-15 21:36:00
Jocke-sourzial
15 Har "högern" helt spårat ur idag? Se upp så ni inte hamnar på helt fel sida då, som trolleybussarna gjorde ibland! Och tappar kontakten!
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...